"הנחה של 12 מיליון שקל ליזם בנמל חיפה"
חברת א.ד.י.ר - שקבלן משנה שלה הוא אחיו של ראש אגף כספים בחברת הנמלים - זכתה במכרז לעבודות בנמל חיפה; חברה מתחרה טוענת: הצעת אדיר הייתה יקרה ב-12 מיליון שקלים, אך תנאי המכרז שונו לטובתה. בחברת הנמלים מכחישים
חברת נמלי ישראל איפשרה לחברת ניהול הפרוייקטים אדיר (א.ד.י.ר הקמות) שבשליטת ברן הנדסה לזכות במכרז בהיקף של 77 מיליון שקל בנמל חיפה, למרות פגמים קשים שנפלו במכרז. כך טוענת חברה מתחרה - אפרתי מדפיס - בעתירה שהגישה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.
אדיר זכתה במכרז שהתמודדה בו מול אפרתי, ונסגר לפני כחודש, לניהול בניית מסוף המכולות החדש ושוברי גלים חדשים בנמל. היקף העבודות מסתכם ב-3 מיליארד שקלים, אף שהיקף חלקה של החברה הזוכה במכרז הוא 77 מיליון שקלים. העבודות אמורות להימשך בין 8 ל-10 שנים.
בעתירה שהגישה אפרתי, באמצעות עו"ד חיים וינטרוב ועו"ד דור שחם ממשרד המבורגר-עברון, נטען כי "נמצאו ליקויים חמורים בהחלטת הועדה לבחירת החברה הזוכה במכרז וכן שורה של החלטות תמוהות מצידה של הוועדה, שהביאו לפער (מלאכותי, ת.ג.) של פחות מנקודה אשר אפשר את זכייתה במכרז של אדיר, למרות שהצעתה המקורית הייתה יקרה מהצעת אפרתי בכ-12 מיליון שקל. די בכל אחד מהפגמים כדי להביא לביטול ההכרזה על אדיר כמציעה הזוכה ולהכרזה על אפרתי כזוכה".
בעתירה נטען: "מנהל הפרויקט ומתאם התכנון אינם עומדים בדרישות המכרז לעניין הניסיון המקצועי של מנהלי פרויקט, אך הוועדה בחרה להתעלם מכך". עוד נטען כי "אדיר מסרה נתונים לא נכונים במכרז. היא העידה על עצמה שהיא חברה עתירת ניסיון בפיקוח וניהול פרויקטים הנדסיים בתחום התשתית הימית, וכי היא תכננה וניהלה פרויקט גדול שבוצע עבור הנמלים בנמל הכרמל. בעקבות דיווח זה זכתה אדיר לנקודות רבות במכרז. אך בפועל, אדיר לא לקחה חלק משמעותי בפרוייקט האמור, כיוון ש-75% בוצע על ידי חברה אחרת, שהוחלפה על ידי אדיר רק כשנתיים לאחר שהפרויקט החל".
"אח בכיר בחברת הנמלים, ואח שעובד עם החברה"
עוד נטען בעתירה כי: "יש חשש לקיום ניגוד עניינים מובהק בוועדה שבחנה ובחרה את הזוכה. אחיו של דני גז, המכהן כראש אגף הכספים של חברת הנמלים וחבר בוועדה שבחרה את הזוכה, נותן שירותים כקבלן פרטי עבור אדיר. למרות שהעניין דווח לוועדה, לא הוצא גז מדיוני הוועדה והמשיך בהם לקחת חלק פעיל. ועדת המכרזים "נזכרה" להוציאו מדיוניה רק לקראת סוף הליך הבחינה, לאחר שהתקבלו כבר חלק מההחלטות התמוהות שהביאו לאדיר יתרון".
"בין חנ"י לאדיר, הזוכה במכרז, מתקיימים קשרי עבודה הדוקים מזה שנים, מרבית הפרויקטים שביצעה ומבצעת אדיר בתחום התשתיות הימיות הינם פרויקטים של חנ"י, ובחלקם אף זכתה אדיר ללא מכרז כלל. קשרים אלו, המשיכו להתקיים במקביל להליכי המכרז", נטען בעתירה.
"אם לא היו משנים את השיטה - היינו זוכים"
לטענת אפרתי, "במסמכי המכרז נקבעה שיטת ניקוד להצעות, אך בפועל, בעת ניקוד ההצעות, החילה חנ"י שיטת ניקוד שונה אחרת. באופן תמוה, גם לאחר שקבעה שיטת הניקוד החדשה, עשתה בה חנ"י עשתה שימוש לא שוויוני ומפלה.
שיטת הניקוד החדשה הוחלה על ידי חנ"י רק בארבעה מתוך חמישה קריטריונים זהים שנקבעו במכרז לבחינת וניקוד ההצעות, ללא כל נימוק מדוע נמנעה חנ"י מהחלת שיטת הניקוד גם בקריטריון החמישי הזהה לקודמיו - ודווקא בזה שבדק את הניסיון של שתי החברות, ושבו הייתה אפרתי אמורה לזכות. אלמלא שונתה שיטת הניקוד, הייתה אפרתי זוכה במכרז".
"למרות כל ההטיות לטובת אדיר, הצליחה הצעתה לעקוף את הצעת אפרתי ב-0.94% בלבד. תמוה מדוע חברת הנמל בחרה בלהתקשר עם אדיר ולשלם לה סכום גבוה משמעותית ממתחרתה, המשולם כולו מכספי ציבור. חשוב לציין כי לאחר שנתבקשה על ידי חברת הנמלים הפחיתה אדיר מהצעתה כ-5 מיליון שקלים, אך עדיין הצעתה גבוהה מזו של אפרתי בכ-7 מיליון שקל".
"אדיר נפסלה בעבר לאחר שזכתה במכרז הרכבת לתכנון ופיקוח על קו תל-אביב ירושלים, אז חברת יורם גדיש פנתה לבית המשפט לאחר שחברת אדיר הציגה מצגים לא נכונים, מהמכרז עלו פגמים וכן עלו שאלות בנוגע לצוות המקצועי אותו שמה אדיר לטפל בפרויקט. השופט זפט קבע בהחלטתו כי המסר הברור אותו על ועדות המכרזים להעביר, הוא שמציע שמציג ביודעין מצגים כוזבים ומנסה בדרך זו להטות את הכף לטובת הצעתו, יגורש מזירת המכרזים".
"ההחלטה התקבלה בהליך מקצועי ולפי התנאים"
מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי היא דוחה את הטענות מכל וכל, והחברה תגיש את תגובתה המפורטת לבית המשפט. ההחלטה על החברה הזוכה התקבלה בהליך מקצועי ובהתאם לתנאי המכרז. דני גז לא נטל חלק בקבלת ההחלטה.