שוק הכרמלה
אידי פאלקו, לשעבר כרמלה מ"הסופרנוס", מוכיחה שהיא יודעת את העבודה בסדרה אישית חדשה, "האחות ג'קי". עקרות בית - אאוט, אחיות שעושות סמים - אין. אבל למרות הכל, נמרוד דביר לא התמכר ולא שמח לאידי
השחקנית אידי פאלקו (46) אלופה לברוא את עצמה מחדש. הרי גם ל"סופרנוס", סדרת הלהיט של HBO שהטיסה אותה למעלה, הגיעה פאלקו בגיל 36, אחרי שנים של מלצרות ותפקידים קטנים (הצגות ילדים בניו יורק) וקטנים פחות (ב"אוז").
ההיסטוריה הראתה שלכל אחד יש תקווה, ופאלקו זינקה במעלה התהילה, הפכה את כרמלה שלה לאחת הדמויות הצבעוניות, העגולות והמעניינות ביותר על מסך הטלוויזיה. הרגישות שהפגינה הוכיחה שמדובר בשחקנית טובה, אבל האם באמת מדובר ב"אחת השחקניות הטובות של דורנו", כפי שנטען ברשת האמריקאית "שואוטיים"?
פאלקו בתפקיד "האחות ג'קי". מסוממת ומצילת חיים
הרשת האיכותית יחסית, ואחת המתחרות הישירות של HBO, הבית הקודם של פאלקו, שמה את הז'יטונים עליה עם "האחות ג'קי" (Nurse Jackie), דרמה חדשה שעלתה לשידור בשבוע שעבר בארצות הברית (ונרכשה אצלנו לשידור ב"הוט").
העלילה פשוטה, ומאורגנת כך שפאלקו תופיע ב-90 אחוז מהסצינות: אידי היא ג'קי, אחות בבית חולים גדול, שאוחזת באישיות מעניינת, שלא לומר בעייתית משהו. ממש כמו ב"העשב של השכן", גם היא ב"שואוטיים" ומובילה אותה שחקנית מוערכת, גם כאן אנחנו מקבלים מנה עסיסית של מוסר כפול.
מצד אחד, ג'קי עובדת בעבודת קדושים. היא אחות שדואגת לחלשים, חושבת שתפקידה חשוב לפחות כמו זה של הרופאים, ודואגת לכל מסכני העולם באשר הם. מצד שני, הצדדים האפלים שלה מאווררים בחוץ כמו לבנים בפרסומת למרכך כביסה.
במהרה אנו מגלים שג'קי חובבת סמים רפואיים, אותם היא בוחשת, כותשת ואף שואפת, וכמו כן אנו מגלים שהיא נוהגת לא אחת לכופף את הכללים, כמו זיוף תרומת איברים או זריקת אוזן של אנס כדאי שלא יתפרו אותה בחזרה.
האם על ניגוד כזה אפשר לבנות סדרה? למה לשאול, הרי כבר עשו את זה פעם, במשהו קטן שנקרא "האוס", עם דמות ראשית שמצד אחד מצילה חיים, מצד שני שונאת את כל מה שחוצה לה את הרשתית.
בדומה ל"האוס", שבטח היתה איפשהו ברקע כשיצרו את "ג'קי", גם כאן אנו מקבלים דמות שספגה לא מעט שריטות וחתכים במהלך שנות קיומה, המגיעה חמושה במרמור בילט אין, מונולוגים מורבידיים וכן עסקת חבילה מתבקשת של דמויות משנה הזויות (רופא חולה טורט שמטריד מינית) ושורה של מקרים מסקרנים מבחינה רפואית.
מכורה ולא ממכרת
מבחינת איכויות משחק, פאלקו ללא ספק עומדת בשורה הראשונה של שחקני המסך כרגע: יו לורי ב"האוס", טוני קולט ב"יונייטד סטייטס אוף טרה", מארי לואיז פרקר ב"העשב של השכן". אבל הסדרה עצמה, למרות שהיא עשויה בצורה מהוקצעת, לא הצליחה למכר אותי.
פאלקו. לא הדודה עם השיער הנפוח (צילום: Gettyimages imagebank)
העלילה שגרתית (שוב בית חולים, שוב דמות ראשית מחוספסת ומיוסרת), הלוקיישן לא סקסי, ואחות שעושה סמים? נו, טוב. אבל אני בעמדת מיעוט, ואלוהי הטלוויזיה הוכיחו שוב שצריך רק לשים קבוצת אנשים בבית חולים, כל בית חולים וכל קבוצת אנשים, והסיכויים ללהיט כמעט ודאיים.
"ג'קי" זכתה לביקורות יחסית מפרגנות בארצות הברית, לסערה - כמובן סביב נושא הנרקומניות של הדמות הראשית, ואף כבר חודשה לעונה שנייה.
ההישג האמיתי שלה אבל הוא הדרך בא פאלקו הוכיחה שוב את הוורסטיליות שלה. בניגוד לפליטי סדרות אחרות, אידי הצליחה להעיף מעליה את כרמלה סופרנו בקלילות שיא. חמש דקות לתוך "האחות ג'קי", וקל לשכוח שבעבר פאלקו העבירה את זמנה עם שיער נפוח, ציפורניים מלאכותיות ומבט עגום. במקום, אנו מקבלים את פאלקו מודל 2009: קצוצת שיער, קצוצת ציפורניים, קצוצת רגשות וקצוצה באופן כללי. זה אולי לא ממכר כמו "הסופרנוס", אבל אי אפשר לומר שהכוכבת שלנו לא יודעת את העבודה.