תשקיעו בחיוך. כוחו של הרושם הראשוני
מסתבר שהמראה, הקול ושפת הגוף מכתיבים למעלה מ-90 אחוז מסיכויי ההצלחה שלכם בדייט, ולמעשה בכל מפגש עם אנשים אחרים. שלומית לסקי בודקת את הנושא עם שלושה מדייטים ומומחית אחת
רושם ראשוני נקבע תוך זמן קצר מאוד: בין 30 שניות (ויש שיגידו אף פחות) לארבע דקות. הרושם ראשוני יכול להיות כמובן מטעה, כמו שראינו במקרה של הזמרת האנגלייה סוזן בויל, שבמבט ראשון נראתה כתימהונית כבדה וחסרת חן, אך מהרגע שהתחילה לשיר היא סחפה את העולם עם קול זמיר ענוג.
לרוב קשה לשנות רושם ראשוני, מהסיבה הפשוטה שאנשים מנסים לאשש את הקביעה הראשונית שלהם ולא אוהבים לחשוב על האפשרות שטעו. ענת הכט פישר, מומחית לשפת גוף, מסבירה: "אם את שומעת אדם שמצא חן בעינייך ברושם הראשוני מתפרץ או צועק על מישהו אחר בטלפון, הנטייה שלך תהיה להאשים את האדם השני, שגרם לו לצעוק או להתפרץ, פשוט כי יש לנו צורך לקטלג אנשים כטובים או רעים, אהובים או שנואים. לכן, אם אנחנו אוהבים מישהו ננסה להצדיק את המעשים שלו".
"הרושם הראשוני שאנחנו יוצרים קשור מעט מאוד למה שאנחנו אומרים, ויותר למה שאנחנו משדרים בהופעתנו החיצונית. למעשה, ההופעה החיצונית שלנו מהווה את החלק העיקרי ביצירת הרושם הראשוני (אם זה על ידי תווי פנים, שפת גוף, לבוש, אביזרים, איפור וריח). לקול שלנו (טון, אינטונציה, קצב ומבטא) יש השפעה מעט יותר קטנה. הכט-פישר: "קול עמוק ושקט משדר סמכותיות. כשאדם מדבר בשקט זה לא בהכרח מצביע על ביישנות, זה יכול להצביע על עוצמה, כי אנשים מתאמצים להקשיב לאותו אדם, ואילו הוא נשאר ממוקד ולא נגרר להמולה הסביבתית על ידי הרמת קולו. כשהמחשבות רצות מהר מאוד אנחנו מנסים לרוץ אחרי המילים ולהספיק להגיד כמה שיותר מילים בזמן קצר מה שיוצר מסר של לחץ".
אמור ממה התרשמת, ואומר לך מי אתה
דמיון לאדם מחיינו יכול להשפיע על הרושם הראשוני שאדם חדש ייצור. הכט פישר: "אם האדם החדש אותו אנו פוגשים מזכיר לנו מישהו אחר בחיינו, זה יכול לייצר אצלנו חיבה או סלידה, ואותו הדבר גם אם שמו של האדם החדש זהה לשם של אדם יקר לנו".
הדברים שמהם אנחנו מתרשמים בדקות הראשונות של מפגש עם אדם חדש משקפים למעשה את סדרי העדיפויות שלנו והמדדים על פיהם אנו תופסים בני אדם. למשל, אם שתי נשים מכירות גבר, והדבר הראשון שהאישה הראשונה מבחינה בו זהו חוש ההומור הנפלא שלו, בעוד השנייה מבחינה קודם כל באסתטיקה שלו, זה מלמד אותנו לא רק על מי הוא, אלא גם משהו חשוב על שתיהן.
אנחנו יכולים ללמוד איזה רושם אנחנו יוצרים על הסביבה מצפייה בעצמנו בקלטות מאירועים ומפידבק מאנשים קרובים. מודעות למה שאנחנו משדרים לסביבה יכולה לעזור לנו להעצים את הנקודות החזקות שלנו ולטשטש את החלשות. הכט פישר: "הכי חשוב לא להתאמץ יותר מדי. ההשתדלות היא האויב הכי גדול של ההצלחה, ברגע שאנשים משתדלים לעשות רושם טוב זה משיג בדיוק את המטרה ההפוכה".