דו"ח: 98% מהמוצרים "הירוקים" - משקרים
חברת המיתוג הקנדית "טרהצ'ויס" שבה ובדקה איך היצרנים "עובדים עלינו" כשהם מציגים את המוצרים שלהם כירוקים. מתוך כ-2,000 מוצרים במרכולים בארה"ב וקנדה - 98 אחוז התהדרו בתכונות ירוקות באופן מטעה או שקרי
"טבעי", "לא רעיל", "מתכלה", "ירוק" - שטויות! 98 אחוז מהמוצרים הטוענים שהם ידידותיים לסביבה חוטאים לאמת או משקרים לגמרי - כך טענה חברת מיתוג קנדית בפני ועדת משנה של הסנאט האמריקני.
לטענת החברה, "טרהצ'ויס", שימוש יצירתי במלים מסויימות מאפשר ליצרנים לנצל את גל המודעות לשמירת הסביבה ולגרוף רווחים על ידי הבלטה של תכונות מסויימות, הסתרה של תכונות אחרות והצגת המוצרים כידידותיים לסביבה מבלי שלדבר תהיה אחיזה ממשית במציאות.
בשנת 2007 הוציאה החברה דו"ח שסקר 4,000 מוצרים ובחן את הדרכים השונות בהן מציגים יצרנים את המוצרים שלהם כ"ירוקים". הדו"ח מנה אז שש קטגוריות של טענות החוטאות לאמת: 1. חטא החלופה הנסתרת - הבלטה של תכונה ידידותית לסביבה תוך הסתרה של תכונה אחרת, שאינה ירוקה; 2. חטא חוסר ההוכחה; 3. חטא העירפול - כמו למשל השימוש במלה "טבעי"; 4. חטא חוסר הרלוונטיות - של הצגת תכונה "ירוקה" שאינה רלוונטית למוצר כלל; 5. חטא הרע במיעוטו - כמו למשל לשווק סיגריה כאורגנית; 6. חטא השקר המוחלט - טענה שאינה אמת.
השנה הוסיפה החברה חטא נוסף - חטא הערצת תויות שקריות - המתייחס למצב בו גורם חיצוני מעניק ליצרנים 'תעודות כשרות' לא אמיתיות, כמו למשל טענה שמוצר "נבדק במעבדה".
במקביל היא ביצעה סקר נוסף של מוצרים בארה"ב וקנדה, ובחנה שוב כיצד הם מציגים עצמם כ"ירוקים". התברר ש-98 אחוז מתוך 2,219 מוצרים ביצעו לפחות אחד מהחטאים. רק 25 מוצרים נמצאו כמי שלא חוטאים לאמת בהצהירם כאילו הם ידידותיים לסביבה.
רוב המוצרים חטאו בהבלטת תכונה ירוקה אחת בעוד הם מסתירים תכונות אחרות, הגורמות נזק לסביבה. רוב המוצרים שעשו זאת היו מוצרי קוסמטיקה ובריאות.
עוד מצאו אנשי טרהצ'ויס כי השימוש של מפרסמים ומשווקים בהצהרות אודות הידידותיות לסביבה של המוצרים שלהם גדלה פי עשר ב-20 השנים האחרונות - כשהזינוק המשמעותי נרשם משנת 2006 ואילך.
עוד על גרינווש: