70% מהחרדים: הפגנות השבת בעיקר מזיקות
האם עיריית י-ם צריכה לאפשר פתיחת חניונים בסופ"ש? איך מתייחסים החילונים, הדתיים והחרדים לעימותים הקשים ועל מה צריך לצאת להפגין? סקר ynet ו"יסודות" עם הקרב על השבת
סוף השבוע מתקרב, וירושלים נערכת לסיבוב נוסף - שלישי במספר – במערכה על קדושת השבת. ומה יהיו תוצאותיו? סקר ynet יהדות ועמותת יסודות מגלה כי רוב הציבור סבור שהאירועים סביב חניון קרתא גורמות לשנאה ומחלוקת בין המגזרים השונים ולא תורמות לשמירת השבת. עוד בממצאים: רובו תומך בהפעלת החניון בשבתות וכשליש ממנו לא היה יוצא להפגין בשום אופן – בעדה או נגדה.
סקר ynet-יסודות נערך על ידי מכון המחקר פאנלס וכלל 510 מרואיינים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל. טעות הדגימה המירבית: 4.2%±.
השאלה הראשונה בסקר היא שאלת השאלות: "האם לדעתך עיריית ירושלים צריכה לאפשר פתיחת חניונים בשבת?". 74% השיבו בחיוב ו-21% סבורים שאין לשנות את המצב שהיה קיים בעיר עד היום.
מפילוח להגדרות דתיות עולה, כצפוי, כי החילונים (91%) והמסורתיים (62%) מצדדים בפתיחת חניון המריבה בסופי שבוע, לעומת הדתיים (67%) והחרדים (83%) המתנגדים לה.
רק 12%: ההפגנות שומרות על כבוד השבת
חלקו השני של הסקר בחן מהי, לדעת משתתפיו, התוצאה העיקרית של ההפגנות האלימות בירושלים כנגד פתיחת חניונים. 63% אמרו כי הן בעיקר מחזקות את המחלוקת והשנאה בין החרדים לחילונים, 19% טענו כי הן פוגעות בכבוד היהדות והשבת, ו-12% בלבד סבורים כי הן משיגות את המטרה בשמירה על כבודה של השבת.
ניתוח התוצאות מלמד כי בכל המגזרים רואים את ההפגנות בעיקר כגורם משניא ומפלג, כש-71% מהחילונים, 53% מהמסורתיים, 52% מהחרדים ו-42% מהדתיים השיבו כך. את האפשרות כי הן שומרות על כבוד השבת בחרו החרדים כשנייה - 30%, ו-18% נוספים מהם סבורים כי הן רק מחללות אותה. לעומתם, בשאר המגזרים אמרו כי ההפגנות פוגעות בשבת יותר משהן שומרות עליה.
דעה בסוגיה שמסעירה את ירושלים יש לכל אחד, אבל למי חשוב להביע אותה? 32% מהנשאלים אמרו כי "בשום פנים ואופן" לא היו יוצאים להפגין בעד או נגד פתיחת החניון, משום שרק המנהיגות צריכה לעסוק בנושא ולהגיע בו לפשרות. לעומתם אמרו 30% כי היו מפגינים בכל מקרה, כיוון שמדובר בעניין עקרוני וחשוב, ו-25% היו מצטרפים רק אם היו יודעים שלא תהיה אלימות.
החרדים והחילונים, העומדים משני צידי המתרס בירושלים, אכן בחרו ביציאה ודאית להפגנה כאפשרות ראשונה (35% ו-34% בהתאמה), ואילו הדתיים והמסורתיים ביכרו את התשובה "בשום פנים ואופן לא" (36% ו-42%).
מנהלת יסודות, המרכז לליבון ענייני תורה ומדינה, שושי בקר, אומרת בתגובה לממצאים: "האזור הסמוך לעיר העתיקה אינו אזור מגורים, ומכיוון שהוא מכיל אתרי תיירות חשובים גם לדתות אחרות אין לסגור אותו בשבת". היא הסבירה כי מסקנתה נובעת מהמלצות ועדת צמרת, שבחנה את נושא הנסיעה בשבת ברחוב בר אילן וקבעה כי אם סגירת הרחוב תהיה כרוכה רק בעיכוב סביר - אין לפגוע ברגשות התושבים, שרובם דתיים או חרדים. בקר הוסיפה כי "בוודאי שליבו של האדם הדתי נחמץ כאשר הוא שומע או רואה חילול שבת המוני, אולם במדינה דמוקרטית לא ניתן בשל כך לחייב את האדם החילוני להיות סגור בביתו".
לדברי בקר, "יש להבהיר לצבור הדתי והחרדי שהוא רשאי להשתמש בדרכים חינוכיות ותרבותיות כדי לעורר לערכה של שבת ולשכנע כי אין זה ראוי לנסוע בשבת, אך שיטת המחאה האלימה מובילה רק לשנאה כלפי החברה החרדית כולה ולפגיעה במעמד וכבוד השבת. ברור כי זכותו של הציבור הדתי להפגין את כאבו נגד שינוי הסטטוס-קוו בעיר הקודש, אבל הוא אינו רשאי למנוע בכוח את החלטת העירייה". עם זאת היא מדגישה את בעיית החניה יש לפתור בדרך שאינה מחייבת העסקת עובדים יהודיים בשבת.