הטיסה איחרה? הנוסעים יפוצו
הצעת חוק: נוסעים שהמתינו לטיסה מעל למספר שעות או שטיסתם בוטלה - יקבלו פיצוי כספי מחברת התעופה
מצבם של הנוסעים שהמתינו עד היום ארוכות בשדה התעופה עשוי להשתפר: ועדת השרים לחקיקה אישרה את הצעת החוק של חבר כנסת אחמד טיבי, שמטרתו לפצות נוסעים שטיסתם לא המריאה במועד.
לפי הצעת החוק, נוסע שלא יוכל לטוס בטיסה בשל רישום יתר של חברת התעופה יקבל סיוע כספי ללינה ומזון, וכן מימון לכרטיס טיסה חליפי לפי בחירת הנוסע. בנוסף, יקבל הנוסע פיצוי על האיחור.
טיבי מציע כי בטיסה למרחק של 1,500 ק"מ, ייחשב איחור של שעתיים וחצי עילה לתשלום פיצויים. הפיצוי יהיה 30% ממחיר הכרטיס. בטיסה לטווח של עד 3,000 ק"מ, ייחשב איחור של שלוש שעות ומעלה עילה לתשלום פיצויים. הפיצוי יהיה 50% ממחיר כרטיס הטיסה. בטיסה לטווח של 3,500 ק"מ ויותר, איחור של ארבע שעות ייחשב עילה לתשלום פיצויים. במקרה הזה, הפיצוי יהיה בגובה 75% ממחיר הכרטיס.
לחלופין, מציע טיבי שיטת פיצוי אחרת: סכום קבוע של 1,250 שקלים לטיסה של עד 1,500 ק"מ, פיצוי של 2,000 שקלים לטיסה של מעל 1,500 ק"מ, ופיצוי של 3,000 שקלים לטיסה מעל 3500 ק"מ. מי שטיסתו תמריא באיחור של חמש שעות ומעלה, יהיה זכאי להחזר לכרטיס טיסה חליפי בטיסה שממריאה ביום המחרת.
מנכ"ל חברת אל-על חיים רומנו, אמר אתמול שהוא מברך על ההצעה, כי "יש לעגן בחוק שמירה על זכויות הנוסעים".
מנהל הסניף הישראלי של ארגון התעופה הבינלאומי יאטא, קובי זוסמן, אמר: כי "כל מדינה רשאית לקבוע פיצוי לנוסעים. בשנת 2005 נקט השוק הארופי צעד דומה, וקבע תקנות לפיצוי נוסעים שטיסתם המריאה באיחור".
על פי תקנות אלה, כל נוסע שטיסתו נדחתה למעלה מחמש שעות, זכאי יהיה לקבל פיצוי. גובה הפיצוי ייקבע על פי אורך מסלול הטיסה. התקנות נועדו להפעיל לחץ על חברות התעופה בנושא רישום היתר (אובר בוקינג), שכן חברות התעופה מוכרות כרטיסים בכמות גדולה ממספר המושבים במטוס, בהנחה שחלק מרוכשי הכרטיסים לא יגיעו לטיסה.
מכיוון שנושא הפיצוי טרם עוגן בחוק, דחו בתי המשפט את רוב התביעות בנושא זה. עם זאת, מצליחים מדי פעם נוסעים לזכות לפיצוי עקיף בעקבות איחורים משמעותיים בהמראות.
כך לדוגמה, קבע השופט הראל יחזקאל מבית המשפט לתביעות קטנות בתל-אביב, כי חברת לופטהנזה תשלם לתובע החזר תשלום עבור לילה במלון בסך 2,000 שקל, לאחר שטיסתו התעכבה תשע שעות. "כשהיה ברור לחברת התעופה כי ייגרם איחור ניכר בטיסה, היה עליה לדאוג להודיע לנוסעיה," נכתב בפסק הדין.
בתיק אחר, תבעה משפחה פיצוי על שרשרת מחדלים, שהפכו את הטיול לסיוט. בהתאם לחוק דאז, לא אושר למשפחה פיצוי, שכן "חברת התעופה נקטה את כל האמצעים הדרושים למניעת הנזק," לפי פסק הדין. עם זאת, נפסק לה פיצוי בסך 2,000 שקל על הפסד טיסת ההמשך.
השתתפה בהכנת הכתבה: יהודית יהב