הפערים בחינוך: "התלמיד הערבי מרגיש מנוכר"
פחות מ-32% מהערבים זכאים לתעודת בגרות - הרבה פחות מהיהודים. "אין לתלמיד תחושת שייכות וגם לא מוטיבציה - הוא יודע שיתקשה להתקבל לאוניברסיטה", אמרה ל-ynet יו"ר ועדת המעקב לענייני חינוך. היא דורשת להקים מנהלת מיוחדת
במגזר הערבי לא הופתעו מהנתונים שפרסם היום (ה') משרד החינוך, לפיהם שיעור הזכאים לבגרות בקרב תלמידים ערבים הוא 31.94%, כ-28% פחות משיעור הזכאים בקרב התלמידים היהודים.
יו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל לענייני חינוך, ד"ר האלה ספניולי, אמרה ל-ynet כי אם לא יעשה "טיפול שורש" המצב יחמיר בשנים הקרובות. "כבר הרבה שנים יש פער שרק הולך וגדל. הגיע העת שמשהו יתעורר". לטענתה, מערכת החינוך במגזר הערבי סובלת מכלול בעיות - והדרך היחידה לפתור אותן היא להקים מנהלת מיוחדת בתוך משרד החינוך, שתטפל בתלמידים ביישובים הערבים. "בדיוק כמו שיש אגף לחינוך החרדי צריך גם מינהלת לחינוך הערבי, שתתן מענה לתכנים ולשיטות ההוראה ואחר כך תתפנה לטפל בבעיות התשתית ובמחסור בכיתות לימוד".
ספניולי הצביעה גם על הבעיות בבתי הספר ביישובים הערבים. לדבירה, קיימת בעייה בשיטות ההוראה הפרונטליות ובתכנים המתנכרים, לדבריה, לתרבות של התלמיד הערבי. "התלמיד מרגיש מנוכר. אין לו כל תחושת שייכות. בנוסף יש מחסור במוטיבציה, כאשר תלמיד יודע שיתקשה בעתיד להתקבל לאוניברסיטה - הן בשל הבחינה הפסיכומטרית שאינה מתאימה לדוברי השפה הערבית והן בשל ראיונות ובחינות כניסה לפקולטות השונות. אז הרצון ללמוד הולך וקטן".
בנוסף היא מתריעה על כך שגם המורים חסרי מוטיבציה. "בתי הספר הערבים מלאים בדוקטורים מתוסכלים. יש שיאמרו שאם יש מורים-דוקטורים - אז זו ברכה. אני אומרת שבאופן כללי דוקטור שמגיע ללמד היה מעדיף למצוא עצמו במקום עבודה אחר, אך מפני שהוא אינו מוצא כזה - הוא מגיע ללמד בבתי הספר ואז התוצאה היא מורה מתוסכל".
מחסור בשעות לימוד וכיתות
מנהל הוועדה, עאטף מועדי, הוסיף: "המשך ההידרדרות בהישגים בחינוך ערבי הוא תוצאה ישירה של אפליה רבת שנים ושל היעדר תוכנית רצינית של משרד החינוך לסגירת הפערים". הוא גם הסביר מדוע נוצרו הפערים. "כשלמערכת החינוך הערבי חסרות כ-80 אלף שעות לימוד, יותר מ-9,000 כיתות ואלפי תקנים וכשאין בשורות של ממש בתקציב משרד החינוך לשנתיים הבאות - אין פלא שהפערים מונצחים ואף גדלים".
מועדי קרא לשר החינוך גדעון סער ליישם "באופן מיידי את המלצותיהן של הוועדות המשותפות, בעניין הבינוי וההישגים ולקויות הלמידה, שהונחו על שולחן שר החינוך במאי 2008,
ולהנהיג תוכנית כוללת בשותפות עם ההנהגה החינוכית הערבית, שתענה על הצרכים הדחופים של החינוך הערבי, במיוחד הן בתחום הפדגוגי וההישגים והן בתחום הבינוי והתשתיות".
מעמותת "סיכוי", העמותה לקידום שוויון אזרחי, נמסר בתגובה לנתוני הבגרויות: "מחלקת המחקר של העמותה מצאה כי קיים פער של 15% בממוצע שעות הוראה של תלמיד ערבי, לעומת תלמיד יהודי בישראל, על כן אין להתפלא על המצב המדאיג אליו הידרדרה מערכת החינוך בחברה הערבית. אנו קוראים לממשלה לשים קץ להזנחה המתמשכת של החינוך הערבי ולקדם את השוויון בחינוך בישראל".