חוזרים לסורם: ישראלים מבריחים פסולת לשטחים
בשבועות האחרונים מתלוננים מפעילי אתרי פסולת על ירידה משמעותית בכמות הפסולת הנקלטת על ידם. "הבידוק במחסומים התרופף והפסולת מוצאת את דרכה לאתרים פיראטיים ביהודה ושומרון", הם טוענים. במנהל האזרחי מכירים את הבעיה, ומבהירים: "בימים אלו מתנהלת עבודת מטה בנושא"
בשנה האחרונה היה נדמה כי בעיית הפסולת העוברת מישראל לאתרים פיראטיים ביהודה ושומרון - דווקא הולכת ונפתרת. צו אלוף שנכנס לתוקף בשנה שעברה והקשחת נהלי המנהל האזרחי בנושא נתנו את אותותיהם ומפעילי אתרי הפסולת ותחנות המעבר בישראל דיווחו על פעילות תקינה. אולם בשבועות האחרונים,
מתברר כי הנושא חזר להוות בעיה.
לא עובר יום מבלי שביטולי הזמנות מתקבלים במשרדי האתרים ונתוני קליטת הפסולת מצביעים על ירידה של כ-15 אחוזים ובחלק מהמקומות אף למעלה מכך. כך למשל, בשבוע שעבר נתפסה משאית עם פסולת בניין החוצה את מעבר קלנדיה בדרכה לאחד מאתרי הפסולת הפיראטיים.
אם שואלים את פורום חברות המיחזור בישראל, פורום המאגד בתוכו אתרי פסולת ותחנות מעבר, הבעיה נעוצה בראש ובראשונה בהתרופפות הבדיקות הביטחוניות במעברי הגבול - בעיקר במעברי הגבול רנטיס ונעלין, הסמוכים לאזור המרכז. תופעת "ייצוא הפסולת" מישראל לשטחי יהודה ושומרון איננה חדשה. העובדה שמחירי ההטמנה באתרים הפיראטיים נמוכים משמעותית מההיטל באתרים הישראלים המורשים, מהווה תמריץ להברחת הפסולת ולהשלכתה לשטחים הפתוחים.
כך, בכל פעם שהפיקוח הישראלי במעברים מתרופף מעט, גדלה כמות הפסולת המוצאת את דרכה מעבר לקו הירוק. הדבר נכון גם בנוגע לפסולת בניין - אשר מחיר ההטמנה שלה באתרים המורשים עומד כיום על כ-30 שקלים לטון.
לפני מספר שבועות שיגר יו"ר פורום חברות המיחזור בישראל, ליעד אורתר, מכתב בנושא לשר הביטחון אהוד ברק. "מסיבה שאינה ברורה לנו מתרבות בימים האחרונים העדויות על כך שיותר ויותר משאיות עוברות ללא קושי את המחסומים ואין בדיקה כלל לגבי תוכנן של המשאיות שעוברות. חלק מבעלי המשאיות אף מתחכמים ומעל הפסולת עצמה שופכים שכבה של אדמה רגילה אשר מסתירה את עובדת הימצאות הפסולת במשאית", הוא כותב.
15% ירידה בפעילות. פסולת באתר ברקת (צילומים: יגדל אך)
סכנה לזיהום מי תהום
בפורום מדגישים כי כל העברה של חומר חציבה או פסולת מתחומי מדינת ישראל לתחומי יהודה ושומרון מצריכה את אישורו וחתימתו של קמ"ט איכות הסביבה במנהל האזרחי, וכי "ככל הידוע לפורום משאיות אלו לא נושאות עימם כל אישור כמתבקש והן מבצעות פעולה עבריינית בעלת השלכות סביבתיות וכלכליות קשות".
המחיר הסביבתי אותו הם מזכירים, איננו מבוטל. במרבית המקרים מוצאת הפסולת את דרכה לשטחים הפתוחים ולצדי הדרכים או במקרים אחרים לאתרים פיראטיים - אשר אינם מצוידים בתשתית לטיפול או מניעת חלחול מזהמים. התוצאה: זיהומי קרקע וזיהומי מי תהום פוטנציאליים.
סוגיית המחיר הסביבתי, על היבטיו השונים, עלתה לאחרונה גם בפגישת חברי הפורום עם השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן. "היה לנו חשוב להבהיר כי מלבד המחיר הכלכלי, הרי שהנושא משפיע גם על זיהום קרקע ומים אבל גם על הכדאיות הכלכלית שלנו למחזר", מספר בשיחה עם ynet מפעיל אתר הפסולת ברקת, יגדל אך.
פארק מיחזור ברקת ממוקם במחצבה ישנה, בסמוך ליישוב שוהם, ומעניק שירותי מיחזור והטמנת פסולת יבשה לכל אזור גוש דן. בשבועות האחרונים מדווח אך על ירידה של כ-15 אחוזים בקליטת הפסולת ולדבריו מדובר בפגיעה נקודתית המייצרת נזק מצטבר. "ככל שנפח הפסולת קטן, כך כמות החומרים שאמורים להגיע למיחזור קטנה - ולכן אנו מטמינים יותר. צריך לזכור שבאיזשהו שלב אנו נמצה את פוטנציאל ההטמנה - ואז יצטרכו לשנע פסולת לדרום. שינוע גורם לזיהום אוויר, לעלויות גבוהות ולבזבוז", מדגיש אך.
בחברות פינוי ומיחזור פסולת אחרות באזור המרכז, מדווחים גם על אחוזים גבוהים יותר בצמצום הפעילות. "בשנה האחרונה לא הורגשה בעיה בפעילות, אבל בחודש-חודשיים האחרונים, אנו מרגישים ירידה של כ-30 אחוזים בהיקף פינוי הפסולת - וברור לנו שהסיבה היא משאיות שעוברות לשטחים. השטח מרגיש את זה באופן מיידי", אומר בשיחה עם ynet כפיר, מחברת "מיחזור גרין".
ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר בתגובה לכתבה כי "תופעת שפיכת הפסולת הלא חוקית במרחב בנימין מוכרת, והמנהל האזרחי מנסה להילחם בתופעה זו, ומאז תחילת שנת 2009 נתפסו עשרות רכבי פסולת במעברים ובמבצעים מתוכננים של המנהל האזרחי. בעקבות התרחבות התופעה בתקופה האחרונה, מתנהלת בימים אלו במנהל האזרחי עבודת מטה להוצאת צו המסדיר את פעילות פקחי המעברים במעברי יהודה ושומרון, על פיו יורשה פקח המעברים לבצע עיכוב ותפיסת פסולת בכל מקרה של חשד סביר לביצוע עבירה".