אל-על יורדת אל העם
תצטרכו לשלם על אוכל ועל המזוודות אבל תחסכו מאות דולרים על כרטיס הטיסה - זה מה שצפוי לנוסעים במחלקה המוזלת שתופעל מהחודש הבא באל-על. טיסות לאירופה יימכרו ב199- דולר ולארה"ב ב599- דולר
חברת אל-על משיבה תחרות לחברות המוזלות ")לואו-קוסט(" שפועלות על הקו מיעדים שונים באירופה לתל-אביב. בשבוע הבא תתחיל החברה בניסוי של הפעלת מחלקת "לואו-קוסט" בטיסותיה. בינתיים מדובר בטיסות לאירופה, אבל הצלחת הניסוי תקבע אם להרחיב את התוכנית ולהפעיל מחלקות "לואו-קוסט" לכל יעדי החברה, כולל ארצות הברית ומזרח אסיה.
לא מכבר הודיעו החברות אייר ברלין ואיזיג'ט על תחילת הפעלת טיסות לישראל, מה שפתח שוב את התחרות על הקווים השונים ובעיקר על כיסו של הלקוח. בתקופה האחרונה ערכו בחברת אל-על סקרים מיוחדים והסתייעו במומחים מתחום התעופה כדי לבדוק את הכדאיות של הפעלת מחלקות "לואו-קוסט" בטיסות הסדירות של החברה, וכל הממצאים העלו כי הדבר אפשרי ואף כדאי. בהתאם לכך בנתה החברה מודל לכל הקווים שלה והיא תפעיל את המחלקות על פי הביקוש.
מנכ"ל אל-על, חיים רומנו, אישר אתמול את הפרטים ומסר כי החברה מקיימת מדי פעם מבצעים, כולל מבצעים במסגרת "אל-על ספונטני" ולכן החליטה ללכת גם על הקמת מחלקות ייחודיות שייקראו "מחלקת מבצעים" או מחלקת '"לואו-קוסט." מחירי הכרטיסים במחלקות אלה יהיו נמוכים יותר מבמחלקות אחרות, אולם הנוסעים יידרשו לשלם תוספות על שירותים כמו מזון ומשקאות, שירותי בידור, משלוח מזוודות ועוד.
"במטוסי החברה יש לנו כיום מחלקה ראשונה, מחלקת עסקים ומחלקת תיירים שמחולקת לתתמחלקות, אבל בכל התת-מחלקות אנחנו נותנים אותו שירות מלא ללקוחות, גם אם הם שילמו פחות כסף," אמר רומנו. "התוכנית שלנו היא להקים במטוסים מחלקה נוספת שתהיה מחלקת המבצעים. אמנם במחלקה זו מרווח המושבים יהיה כמו בכל מחלקת התיירים, אבל נוסעי המחלקה לא יקבלו כל שירות, אלא אם הוא בתשלום. כך לדוגמה, הנוסעים יוכלו להעלות למטוס תיקי יד, אבל ישלמו על המזוודות שהם מוסרים בעת הרישום לטיסה. הם ישלמו גם על מזון ומשקאות במטוס, ישלמו עבור אוזניות או כל שירות בידור שנותנים במטוס, ישלמו עבור שמיכות וכריות וישלמו גם עבור קבלת מושבים מראש."
לדברי רומנו, התוכנית היא להפעיל את הניסוי במהלך חודש אוגוסט ולהתחיל להפעיל את מחלקת ה"לואו-קוסט" כבר בחודש ספטמבר. "מבחינת החברה מדובר בחיסכון גדול של כסף, מצד אחד, ובתוספת הכנסה ממכירות מוצרים ושירותים לנוסעים, מצד שני. הנוסעים יוכלו לרכוש את כל השירותים במטוס."
נוסעי אל-על החברים במועדון הנוסע המתמיד לא יקבלו נקודות עבור טיסה במחלקה המוזלת, אבל לעומת זאת יוכלו לרכוש את כרטיסי הטיסה המוזלים באמצעות נקודות המועדון. על-פי התוכנית, המחלקה המוזלת תהווה בין 10% ל20%- מכלל המושבים במטוסים, בהתאם לקווים, לסוג המטוס וכמובן לביקוש. על פי התוכנית, מחירי הכרטיסים למחלקה המוזלת ינועו בסביבות 199 דולר לקווי מערב אירופה ו599- דולר לקווי ארצות הברית. מחירי המוצרים והשירותים שיימכרו לנוסעים בטיסה עדיין לא נקבעו סופית.
גורמי תיירות אמרו אתמול כי אינם מבינים איך בחברות תעופה לא חשבו על זה קודם. "ישנן תקופות, בעיקר בחורף, שמטוסים טסים חצי ריקים והפעלה של מחלקת מבצעים כזו היא דרך לעודד אנשים לעלות למטוסים ולצאת לחופשה. "כלל ידוע בענף התיירות והתעופה הוא שחדר שלא הושכר במלון או מושב שלא נמכר במטוס – אי אפשר למכור אותם למחרת היום. לכן, מחלקת מבצעים כזו היא דרך מצוינת להגדיל הכנסות בעיקר בתקופות שפל," אמר בכיר בענף התיירות.
על מה נשלם במחלקה המוזלת (מחירים משוערים)
מזוודה: 10 דולר
ארוחה חמה: 10 דולר
ארוחת בוקר, כולל קפה: 6 דולר
ארוחות קלות וחטיפים: 3-4 דולר
משקאות קלים וחמים: 2-1.5 דולר
כריכים: 5 דולר