מנכ"ל אל על: "קיצוץ בשמנת - או פיטורים"
אל על צריכה לקצץ 35 מיליון דולר, וההנהלה והוועד רבים מי ישלם את המחיר. יו"ר הוועד, יוסי לוי: "להגביל את שכר המנהלים ל-100 אלף שקל בחודש". המנכ"ל, חיים רומנו: "לוועד לא אכפת מפיטורים של עובדים חלשים"
סכסוך העבודה באל על מתחמם. מנכ"ל החברה, חיים רומנו, הודיע ליו"ר ועד העובדים, יוסי לוי, כי החברה חייבת לקצץ 35 מיליון שקל מהוצאותיה, כדי להימנע מפיטורים של עובדים זמניים. לוי לא נשאר חייב, ודרש מרומנו לקצץ קודם כל בשכרם של המנהלים. לוי דורש ששכרם של כל 11 הסמנכ"לים בחברה יוגבל ל-100 אלף שקל לחודש.
- סכסוכי עבודה ברשויות מקומיות, בכבאות ובטכניון
"תעזבו את הסמנכ"לים בשקט", אומר רומנו ל-ynet, "כמה כבר אפשר להוציא מ-11 סמנכ"לים? הם מרוויחים פחות מהמקובל אצל אנשים במעמדם במשק ופחות מאשר בחברות אחרות. מה אתם רוצים, שהם יעברו לעבודה אחרת? אנחנו נייעל את ההנהלה, אבל בדרך של קיצוץ בהוצאות ולא בדרך של פגיעה במעמד המנהלים".
"אנחנו רוצים להימנע מלהגיע למצב של חברות תעופה אחרות שמפטרות עובדים, כמו קונטיננטל שפיטרה 1,700 עובדים. אנחנו עושים הכל כדי להימנע מפיטורים ומקיצוץ שכר. האדם היחיד בחברה הזאת ששכרו קוצץ הוא אני. במה אנחנו רוצים לקצץ? בשמנת. בהסעות לעובדים שמקבלים אחזקת רכב, בכרטיסי טיסה לעובדים לשעבר ולקרובי משפחה של עובדים. אנחנו רוצים להנהיג השתתפות דיפרנציאלית בארוחות שאנחנו מממנים לעובדים. העובדים צריכים להחליט: קיצוץ בשמנת או פיטורים".
"האבסורד הוא שאנחנו אלה שמגינים על העובדים החלשים באמת, על הצעירים. אנחנו אלה שרוצים שהוועד ידאג גם להם. הרי הם לא נהנים מהשמנת, ואם יהיו פיטורים, הם יהיו אלה שיפוטרו. אבל לוועד לא אכפת מהם".
יוסי לוי: לקצץ לסמנכ"לים ולא למסכנים
יו"ר הוועד, יוסי לוי, רואה את הדברים אחרת לגמרי. לוי אמר ל-ynet: "אני עובד באל על 37 שנה, ומרוויח 10,000 שקל ברוטו בחודש. אמרתי לחיים: לפני שמקצצים לי, או למסכנים שעובדים עשרות שנים ומרוויחים 6,000-7,000 שקל בחודש, אני רוצה שההנהלה תתייעל. קודם תראה לי מה אתם מקצצים לגדולים. שיהיה למנהלים לבריאות, אבל לפני שמקצצים לנו, שיגבילו את השכר שלהם".
היום הכרזתם על סכסוך עבודה. אם לא ייענו לדרישות שלכם, עלולה לפרוץ שביתה באל על?
"אנחנו נעשה הכל כדי שזה לא יקרה. אנחנו לא רוצים לפגוע בחברה. אנחנו מקווים לפתור את המשבר בהידברות ומאמינים שחיים יקשיב לנו בסוף, וגם אם לא, אז נתחיל בעיצומים שלא יפגעו בנוסעים הרבה לפני שנשקול דברים אחרים. משפחת בורוביץ' קנתה את אל על בכסף, אנחנו קנינו אותה בבריאות".