מיקרוסופט ויאהו יפעילו מנוע חיפוש משותף
חברות הענק יאחדו כוחות בתחום החיפוש ברשת, על מנת להתחרות בחברת גוגל, השולטת בשוק. מנוע החיפוש של מיקרוסופט יוטמע ביאהו; יאהו מצדה, תטפל בפרסום ברשת לשתי החברות. זאת, כשנה לאחר שעסקת רכישה בין השתיים לא יצאה לפועל
מיקרוסופט ויאהו הודיעו במשותף על הסכם שלדברי החברות "ישפר את החיפוש עבור גולשים ומפרסמים". כך על פי הודעה לעיתונות באתר מיקרוסופט. חברת מיקרוסופט תספק ליאהו את טכנולוגית החיפוש שלה, בעוד יאהו תעסוק במכירת פרסומות ומודעות עבור שתי החברות.
בהודעה נכתב כי העסקה תגביר את קצב החדשנות של החברות, על ידי שילוב הכוחות של שתיהן. הגולשים, נכתב, ימצאו דברים רלוונטיים יותר ובצורה מהירה יותר.
לא אמר גוגל
"היום, חיפוש מהווה את השער הראשי לכל המידע והידע באינטרנט", אמר סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט בהודעת וידאו מצולמת מראש, "ופרסום ברשת מתדלק תוכן מקוון, ומסחר". באלמר אמר עוד כי "כיום יש חברה אחת ששולטת בשוק העולמי של חיפוש ופרסום מקוון", אך לא אמר את השם המפורש - גוגל. "השותפות שלנו תיצור מספר שתיים
חזק יותר לתחרות".
באלמר ציין כי מנוע החיפוש החדש שלהם, Bing, הצליח מעל למצופה, וכי השותפות עדיין שומרת על מעמדה של יאהו כ"כחברה עצמאית וחזקה". עוד ציין באלמר כי ידוע לו שההסכם יהיה תלוי באישורים רגולטורים, "אבל אנחנו מאמינים שהוא יגביר את התחרות וחופש הבחירה".
קרול בארץ, מנכ"לית יאהו אמרה אף היא כי שההסכם עם מיקרוסופט טוב לגולשי האתר ובעלי המניות. "יאהו תמשיך להציע חיפוש באתריה", אמרה בראץ, "ומיקרוסופט תספק את הטכנולוגיה שתניע את החיפוש".
"למה אנחנו עושים את זה? העסקה מאפשרת לנו לתחזק מקור רווחים בריא, ולהשקיע באזורים החשובים לעתידנו, בעוד מיקרוסופט תשקיע בטכנולוגית חיפוש". בארץ אומרת כי כך יוכלו השתיים לספק לגולשים שלהם חיפוש טוב יותר. בראץ עוד אומרת כי "העסקה מאפשרת ליאהו ולמיקרוסופט להתחרות בגוגל, ששולטת על למעלה מ-70 אחוזים משוק החיפוש".
מומנטום לבינג
ההסכם בין מיקרוסופט ליאהו צפוי להפוך לסופי בתחילת שנת 2010, ויימשך עשר שנים. לאחר שההסכם יחתם, יאהו ומיקרוסופט תציג את חזית החיפוש המשותפת באופן הדרגתי ברחבי העולם. לפי דברי קרול בראץ, מנכ"ל יאהו, בתוך שלושה עד שישה חודשים מחתימת ההסכם השילוב יוטמע בשווקים מרכזיים, כולל ארה"ב, ותוך שנתיים יסתיים תהליך ההטמעה בכל העולם.
ההכם מאפשר, למעשה, למיקרוסופט להטמיע טכנולוגיות של יאהו בתוך מנוע החיפוש החדש שלה, בינג, במהלך 10 השנים הקרובות. סטיב באלמר, מנכ"ל מיקרוסופט, ציין כי ההסכם יביא למומנטום חיובי לבינג, שהתקבל בשוק בצורה יפה מאז שהושק והחליף את מנוע החיפוש הקודם של מיקרוסופט, Live Search.
מכשולים רגולטוריים
לשאלה במסגרת שיחת ועידה שמתקיימת היום (ד') על אילו מכשולים רגלוטרים הם מצפים, השיב באלמר כי בטח יתקלו בהתנגדות אגרסיבית מצד המתחרה, אבל שוב לא אמר את השם המפורש של גוגל.
"אנחנו מתכוונים להגיש את כל המידע הדרוש לרגולטורים ברחבי העולם במהירות המירבית," אמר בראד סמית, היועץ המשפטי של מיקרוסופט, "אנחנו מצפים להתחיל בהליכים של ההסכם בוושינגטון הבירה כבר השבוע הבא, ומאמינים שהצעד רק יגביר את התחרות".
למרות זאת, החברות כן צופות להתנגדות עזה מצד המתחרה הגדולה גוגל. "אנחנו מצפים שהמתחרה יהיה אגרסיבי", טען באלמר. סמית אמר כי הוא לא מכיר חברה אחרת בעולם עם נתח שוק כמו שיש לגוגל שניסתה למנוע איחוד של מתחרות קטנות ממנה, אך ש"צריך לחכות ולראות מה גוגל יבחרו לעשות".
מה תקבל יאהו?
יאהו, מצידה, תקבל בלעדיות עולמית על מכירת פרסום פרימיום בחיפוש. שירות מכירת הפרסומות לתוכן ולחיפוש ינוהל על ידי שירות ה-AdCenter של מיקרוסופט.
לשתי החברות יהיה הסדר חלוקת רווחים מהפרסומות שימכרו החברות, ובחמש השנים הראשונות מיקרוסופט תעביר 88 אחוזים מהרווחים שנוצרים באתרים של יאהו ואתרי
השותפים שלה. מיקרוסופט תבטיח את גובה הרווחים ל-18 החודשים הראשונים בכל מדינה.
פיטורים?
כששאלה בארץ לגבי כח האדם בחברה, וכיצד הוא יושפע בעקבות ההסכם, היא הודתה שיהיו קיצוצים בחברה בעקבותיה, אך לא באופן מיידי. לדברי בארץ, חלק מהעובדים במחלקת החיפוש של החברה יעברו לעבודה במחלקת החיפוש של מיקרוסופט, בעוד חלק אחד יעבור למחלקות אחרות בחברה. העובדים שנותרו יפוטרו, אך בארץ הדגישה שלא מדובר בשינוי מיידי, וכי יקחו שנתיים וחצי לכל ההסכם להתממש, ועל כן הקיצוצים יפרסו על גבי פרק זמן ארוך.
רקע
בחודש פברואר 2008, כחצי שנה לאחר שמגעים קודמים בין החברה הודלפו והוכחשו, הציע מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, עסקה של רכישת יאהו על ידי מיקרוסופט תמורת 44.6 מיליארד דולר במזומן ובמניות. הצעה זו הייתה גבוהה ב-62 אחוזים משוויה של יאהו בסגירת המסחר באותו יום בה נשלחה, אך יאנג והנהלת יאהו סירבו לעסקה בטענה כי מיקרוסופט "מורידה מערכה".
לאחר שגם משא ומתן עם מיקרוסופט לרכישת עסקי הפרסום נכשל, הודיעה יאהו כי חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם גוגל, במסגרתו תציב מודעות בתשלום של גוגל לצד תוצאות החיפוש שלה.
גם עסקה זו נכשלה לאחר שגוגל העדיפה להימנע מדיונים משפטיים ארוכים מול משרד המשפטים האמריקני והממונה על הגבלים עסקיים בארצות הברית, שביקשו לבחון את העסקה ואת חוקיותה, בשל השליטה של החברות בשוק הפרסום המקוון.
מאז, עזב מנכ"ל החברה הקודם, ג'רי יאנג, את תפקידו, לאור כשלון העסקאות. לחברה מונתה מנכ"ל חדשה, קרול בראץ, מה שכנראה הכשיר את הקרקע לרכישה הפוטנציאלית.
אהוד קינן, ארז רונן, ניב ליליאן