שתף קטע נבחר
 

צים מנסה להגיע להסדר עם בעלי האג"ח

הנהלת חברת הספנות יזמה אסיפה עם המשקיעים המוסדיים, להם היא חייבת כ-350 מיליון דולר, במטרה להגיע להסדר חוב. "שוק הספנות במשבר שלא היה כדוגמתו", אומרים בחברה, "אך המשבר לא יכול להימשך לאורך זמן"

"שוק הספנות נמצא היום במשבר שלא היה כדוגמתו. החברה חייבת להגיע להסדר חוב עם בעלי האג"ח, אחרת הם יאבדו את ההשקעה שלהם", כך אמר אתמול (א') אלון רווה, סמנכ"ל הכספים של צים, עם צאתו מאסיפה אג"ח שקיימה עם המשקיעים המוסדיים. באסיפה ביקשה הנהלת צים מהמשקיעים למנות נציגות שמולה יתנהל משא ומתן להסדר חוב.

 

 

האסיפה כללה את שלוש סדרות האג"ח שהנפיקה החברה (א, ב ו־ג'). חובות צים לבעלי האג"ח המוסדיים מסתכמים ב־350 מיליון דולר, אולם היא אמורה להתחיל בפירעון הקרן של האג"ח רק ב־2012. צים מעריכה שעד אז ייצא ענף הספנות מהמשבר, אולם טוענת כי אינה יכולה לבקש מכל הנושים לדחות את תשלומי הקרן ולהחריג את בעלי האג"ח, כך שבסופו של דבר מקומם בסדר הנשייה יוקדם על פני נושים אחרים, כלומר, הנושים האחרים לא יסכימו שבעלי האג"ח ישפרו את מצבם על רקע ההסדר שלו הם נענו באופן עקרוני.

 

מנכ"ל צים, רפי דניאלי, הגיע לאסיפה מלווה בסמנכ"ל הכספים רווה, שהציג עדכון על מצב החברה ופירט את הסדר החוב המתגבש מול שאר הנושים. רווה היה מלווה בסוללת עורכי דין בראשות עו"ד דוד חודק, שמייצג את החברה מול בעלי האג"ח. עידן עופר, יו"ר צים, לא הגיע לאסיפה.

 

עו"ד חודק אמר כי "בשלב זה החברה נמנעה מלפרט בפני המשקיעים מה יכלול הסדר החוב מולם, אולם הפתרונות שתוכל להציע עשויים להיות פיצוי בריבית תמורת דחיית תשלומי קרן, פיצוי במניות או המרת חלק מהחוב למניות".

 

רווה: "אנחנו מתרוצצים כמו עכברים"

לאסיפה קדמו שיחות שנשמרו עד עתה בחשאיות, אשר נוהלו עם עו"ד אבהרמי וול ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות', שמשמש כנציג מטעם בעלי האג"ח. רווה הביע תרעומת על בעלי האג"ח: "לקח שבועות עד שבעלי האג"ח הסכימו להפגש איתנו. אנחנו בלחץ אמיתי של זמנים ומתרוצצים כמו עכברים בין הבנקים והנושים בכל העולם. עם הבנקים אנחנו מרימים טלפון וקובעים פגישה, אבל ההתנהלות מול המוסדיים מאוד מסורבלת. צריך להבין שמדובר בהסדר מורכב ביותר, שכולל בנקים זרים, חברות ספנות ומה לא. כל עיכוב גורם לנו נזקים אמיתיים".

 

צים ביקשה להעביר למשקיעים את המסר כי המשבר הוא לא בחברה בפרט אלא בענף כולו. "מרבית חברות הספנות בעולם נמצאות היום בקשיים ונאלצו לקבל הזרמת הון מצד הבעלים ולהגיע להסדרי חוב כאלו או אחרים. ההסתכלות צריכה להיות ארוכת טווח. גם אם הסייקל הנוכחי יהיה קשה יותר ועמוק יותר, צריך לזכור שהסחר הבינלאומי מבוסס על ההובלה הימית, כך שהמשבר בענף לא יכול להימשך זמן רב מדי".

 

ההסדר שאליו מבקשת צים להגיע עם בעלי האג"ח הינו חלק מ"תוכנית ההבראה" שהציגה החברה בתחילת החודש, לאור הערכותיה כי היא עלולה להיקלע לגירעון תזרימי של מיליארד דולר עד 2013. על כן הצהירה החברה האם, חברה לישראל, כי היא מוכנה להזרים לצים עוד 350 מיליון דולר, נוסף ל-100 מיליון דולר שהזרימה לה לפני כמה שבועות. הזרמת ההון תיעשה במקביל לכך שהנושים של החברה יפגינו גמישות בכל הנוגע למועדי הפירעון.

 

כחלק מתוכנית ההבראה תמיר צים חוב בהיקף של כ-800 מיליון דולר (מתוכו חוב בהיקף של 450 מיליון דולר כלפי חברה לישראל) לשטרי הון שיהפכו למניות, תבצע פריסה מחדש של חלק מחובותיה לנושים האחרים, תפטר עשרות מעובדי החברה, תסגור חלק מקווי הספנות שלה ותדחה הזמנות של בניית אוניות שתוכננה לעתיד - מהלך שיאפשר לה לדחות תשלומים בהיקף של כ־1.5 מיליארד דולר. בינתיים כבר תואם מועד לפגישה הראשונה שתתקיים ביום חמישי הקרוב בין דניאלי לנציגות בעלי האג"ח שתתמנה.

 

בשבוע שעבר הורידה מעלות את דירוג החוב של צים בחמש דרגות לדירוג B מינוס, עם אופק דירוג שלילי. במעלות ציינו, כי להערכתם "התנאים הקשים השוררים בענף הספנות, לצד הגידול הצפוי בהיצע האוניות בשנה הקרובה צפויים להמשיך וללחוץ על הפרופיל הפיננסי של צים".

 

עוד ציינו במעלות, כי "רמת הנזילות של החברה נמוכה, ומטילה ספק ביכולתה לפרוע את התחייבויותיה ללא גיבוש הסכם סופי לפריסת התחייבויותיה, וזאת חרף הצפי להזרמת הון נוספת מהחברה־האם, חברה לישראל. אנו סבורים שצים תלויה באופן מהותי בגיבוש הסדר כולל לפריסת התחייבויותיה וכן בביצוע הזרמת ההון הנוספת מצד החברה לישראל".

פורסם לראשונה 16/08/2009 18:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ענף הספנות במשבר
צילום: דני סלומון
מומלצים