סימון "תוצרת הארץ": לא כולל שכר בכירים
משרד התמ"ת פנה לתעשיינים בעניין הטבעת סימון "מיוצר בישראל" על מוצריהם, כחלק מקמפיין עידוד רכישת מוצרים "כחול לבן". המשרד מסביר כי ייצור "תוצרת הארץ" ייחשב ככל פעולה שנעשתה בתוך מפעל בישראל, לא כולל עלות חברי הנהלה בכירים, שיווק, מכירות וכיוצא בזאת
ייצור "תוצרת הארץ" ייחשב, לצורך העניין, ככל פעולה שנעשתה בתוך מפעל בישראל. כך מסבירים היום (ד') במשרד התמ"ת, בעקבות הפרסום אודות פניית שר התמ"ת בנימין בן אליעזר ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש לתעשיינים, בעניין הטבעת סימון "מיוצר בישראל" על מוצריהם.
- לא כל כך פשוט לקנות תוצרת כחול לבן
לפי המשרד, פעולות שנעשו במפעלים בישראל כוללות את עבודתם של פועלי ייצור; את עבודתם של מנהלים בתוך המפעלים, אך לא של חברי הנהלה בכירים
שאינם נמצאים במפעל; את הדלק והחשמל שנדרשים לצורך הייצור במפעל, בהנחה שהם נרכשו מחברות הדלק הישראליות ומחברת החשמל; וכן את חומרי גלם שמקורם בישראל בלבד, כמו חומרי הגלם של מפעלי ים המלח.
התחשיב לא יכלול את עבודת השיווק, המכירות, הפרסום וכיוצא בזאת. עבודת אריזה תיכלל, אך לא עלות חומרי האריזה, אם אלה מיובאים.
"לקחנו בחשבון כל פיפס"
"עשינו תחשיב סופר מדוקדק שבו לקחנו בחשבון כל פיפס בתהליך הייצור כדי לוודא שאנחנו לא מקדמים שום דבר שהוא תוצרת חוץ". אמרה ל-ynet מרכזת הקמפיין במשרד התמ"ת, צביה דורי.
ישראל לצורך העניין כוללת את אזורי התעשייה שבהתנחלויות ביהודה, שומרון ורמת הגולן, וזאת בניגוד לייצוא שבו אזורי תעשיה בהתנחלויות אינם נחשבים כישראל.
בתמ"ת מדגישים כי הקמפיין אינו סותר אמנות בינלאומיות נגד פרוטקציוניזם במסחר שישראל חתומה עליהן. "מדובר בקמפיין ובהוראות שהן אד-הוק ואינן כרוכות בחקיקה, ואילו האמנות הבינלאומיות מתייחסות אך ורק לחקיקה פרוטקציוניסטית", אומרת דורי.
לדבריה, "האמנות הבינלאומיות אוסרות על העדפה כפויה של תוצרת מקומית, ואילו כאן מדובר בקמפיין וולנטרי - ולממשלה יש זכות, ואפילו חובה - לעודד את
אזרחיה לרכוש בצורה וולנטרית את הסחורה המקומית. זה עצוב, אבל כיום יש חברות רבות, למשל בתחום הקוסמטיקה שמצניעות את היותן כחול לבן כדי לקדם שיווק בחו"ל, תוך ניצול האדישות של הקונה הישראלי".
משרד התמ"ת עומד לצאת בראשית חודש ספטמבר לקמפיין לציבור הרחב במטרה לעודד את הציבור לרכוש מוצרים "כחול לבן". בפנייה לתעשיינים מציינים בן אליעזר וברוש כי אחד המרכיבים החיוניים להצלחת הקמפיין הוא סימון מוצרים המיוצרים בארץ, אשר יאפשר לצרכנים המעוניינים לרכוש מייצור מקומי, לזהות מוצרים כאלו. ההגדרה של מוצר מתוצרת הארץ "כחול לבן" היא מוצר שלפחות 35% מעלות ייצורו בוצע בישראל.