רומנו פוטר מתפקידו כמנכ"ל אל על
רומנו הודיע הבוקר על פרישתו מאל על, אולם בהודעת החברה נכתב כי רומנו יקבל פיצויים של 18 משכורות - סכום הנקבע בחוזה העסקתו של רומנו למקרה של פיטורים. המועמדים להחליפו מתוך החברה: סמנכ"ל מסחר, סמנכ"ל לקוחות וסמנכ"ל מבצעים
חיים רומנו, מנכ"ל אל על, פוטר מתפקידו אחרי 4.5 שנים בכיסא המנכ"ל - חצי שנה לפני סיום כהונתו.
עם סיום ישיבת הדירקטוריון הדרמטית דיווחה אל על כי "החברה והמנכ"ל, מר חיים רומנו הגיעו לידי הסכמה לפיה כהונתו של המנהל הכללי תסתיים על פי הודעה מוקדמת על ידי החברה של 18 חודשים וזאת בהתאם להוראות הסכם העבודה האישי שביניהם".
על פי הסכם העסקתו משנת 2005 במידה ורומנו יסיים את תפקידו יהיה זכאי רומנו למענק הסתגלות בגובה 6 חודשי שכר או 18 חודשים במקרה של פיטורין. רומנו כאמור קיבל מענק פרישה של 18 חודשים, מה שמעיד על כך כי רומנו למעשה פוטר. על פי הסכם העסקתו זכאי רומנו עם סיום העסקתו לפיצויי פיטורין בגובה שתי משכורות לכל שנת עבודה בחברה.
דירקטוריון החברה בוחן מינוי מנכ"ל מתוך הארגון, כאשר בקטגוריה זו המועמדים המובילים הם אלי כהן - סמנכ"ל מסחר וקשרים תעופתיים; דוד מימון - סמנכ"ל לקוחות, וליאור יבור סמנכ"ל המבצעים של החברה. כמו כן בוחנת החברה מינוי מנכ"ל חיצוני.
"אם אקום ואלך, מה יעשו העובדים?"
רומנו התמנה לתפקידו בפברואר 2005, חודש לאחר שמשפחת בורוביץ קיבלה לידיה את השליטה באל על. בראיון שערך ב"כלכליסט" לפני כחצי שנה, אמר רומנו, בתגובה לפרסומים לא רשמיים שלפיהם בשנה שעברה שקל לעזוב את החברה: "מי שממנה את המנכ"ל הוא הבעלים, ומי שמשחרר אותו הוא הבעלים. כשהסתיימה 2007 והרווחנו, באו אליי כל מיני יועצים ואמרו: "זהו, עכשיו תברח, כי אנחנו יודעים ש־2008 הולכת להיות שנה קשה". אבל זה לא החינוך שגדלתי עליו".
"אתה לא בא למקום ואומר "רגע, קשה לי" ואז קם והולך. זה לא עובד ככה. אני מתמודד. אם אקום ואלך, מה יעשו העובדים? מה יעשו המנהלים שקראתי להם וסומכים עליי שאוביל אותם? יש לי מחויבות לעובדים, לבעלים, לחברה וללקוחות".
לאורך הקדנציה של רומנו הציגה אל על הפסד מצטבר של כ-30 מיליון דולר. הפסדים אלו נגרמו בעיקר בשל מלחמת לבנון שהקטינה את התיירות לישראל באותה שנה וכן בשל מחירי השיא אליהם הגיעו מחירי הדלק הסילוני בשנת 2008. יש לציין כי למרות התוצאות המאכזבות גורמים בענף התעופה מציינים כי לעומת המצב בענף התעופה העולמי אל על צלחה את המשברים יחסית בשלום. לצד ההפסדים רומנו הוביל את חברת התעופה להישגים מרשימים ברמת השירות והמיתוג, דבר שהגדיל באופן מהותי את היקף הנוסעים במחלקות היוקרה של אל על.
"החברה פועלת בצורה מיטבית בסביבה"
לדברי אנליסט בכיר ביחידת המחקר של בנק הפועלים, משה סני, בהתחשב קשיי הענף החברה פעלה בצורה מיטבית. "מצב הענף לא טוב, לכל חברות התעופה יש קשיים, ואל על לא שונה משאר החברות". סני מציין שהירידות בביקוש לטיסות על רקע המיתון ובייחוד בתחום נסיעות העסקים, פגעו בחברה ובמתחרותיה. זאת, כשעל הלקוחות הנותרים התנהלה מלחמה לא רציונלי בין החברות שפגעה ברווחיות.
עם זאת, שופע סני מחמאות לאופן הניהול של החברה לנוכח המצוקה בענף: "החברה פועלת בצורה מיטבית בסביבה והיא התייעלה על ידי הורדת שכירות, ביצוע אופטימיזציה של מסלולי הטיסה, חיפוש מנועי צמיחה חדשים כגון הגדלת נפח הפעילות בדיוטי פרי על המטוס, וייחודיות במוצרים". עוד מציין סני שהבכורה של אל על בשוק המקומי זועקת ושגם בהשוואה לחברות תעופה מקומיות במדינות אחרות. יש לה יתרון ביתי משמעותי".
אך האם למשקיעים יהיה די בכך שהחברה פועלת נכון בתקופת מצוקה ענפית? סני אומר שיש סימנים של התחלה של יציאה מהמיתון העולמי, וציפייה שזה יגיע לדו"חות החברות, אך זה ייקח קצת זמן. שווה לשים אותה מתחת לרדאר.
הוא גם אינו מודאג משחיקה ברווחים של חברות תעופה, בשל זינוק אפשרי במחיר הנפט עם היציאה מהמיתון. "מקרי הקיצון של זינוק מהיר למחיר של 140 דולר לחבית לא צפויים לחזור. אם קצב עליית מחיר הנפט יהיה מתון - הוא יהיה מתואם עם עליית מחיר הכרטיסים ויאפשר התאמת מחירי הכרטיסים לעלויות הטיסה. לא נחזור לפגיעות בענף כתוצאה מנסיקת מחירי הסחורות ב-2007-2008".
מאל על נמסר בתגובה: "אל על נתיבי אויר לישראל בע"מ ומנהלה הכללי, חיים רומנו, מודיעים כי באו לידי הסכמה לפיה כהונתו של המנכ"ל תסתיים, על פי מתן הודעה מוקדמת על ידי החברה בת 18 חודשים, וזאת בהתאם להוראות הסכם העבודה האישי שביניהם. טרם נקבע מחליף למנכ"ל החברה. דירקטוריון החברה ביקש להודות למנכ"ל על תרומתו החשובה מאין כמותה לניהולה ולהתפתחותה של החברה במהלך חמש השנים שהופקדה בידיו, מעת היותה חברה שאינה ממשלתית ועד כה, וביקש לציין לשבח את עמידתו הבלתי נלאית של המנכ"ל באתגרי הניהול שהתפקיד הציב לפניו".