קיה סורנטו - רכב עם משבר זהות
קיה סורנטו החדש מבטיח להיות רכב כביש טוב מבעבר. התרשמות ראשונה לא מבהירה מה הוא בדיוק רוצה להיות - יותר שטח, או יותר פנאי. רועי צוקרמן חזר מעט מבולבל
בואו ונודה בעובדות, גם אם אינן נעימות למכורי האבק: מכל בחינה מעשית ושיווקית, רכב השטח האמיתי מת. הגיעו אלינו אמנם שמועות על עוברי אורח שזיהו דוגמה או שתיים למלך הסלעים ושבילי המדבר, אי שם בין ערבות פתח תקווה וסוכנות לנד רובר, למשעולי המסגר וג'יפ. אבל אפשר להרגע, כי אלה בעיקר שמועות. העובדות הן אלה: לקוחות לא רוצים יותר רכב שטח טהור. מה שהם רוצים, ומאוד, זה רכב שייראה כמו. מבחינתם, שייסע כמו משפחתית.
אחרי הפאג'רו של מיצובישי ושורה ארוכה מאוד של רכבי כביש-שטח שהמירו שלדה נפרדת לטובת מרכב אחוד, מגיע גם תורו של הסורנטו מבית קיה. דור שני לרכב השטח המוצלח להפתיע, מציע כבר מרכב אחוד ומצהיר לכל מי שמעוניין לשמוע: אני נולדתי לכביש, השטח הוא הפוזה.
המהלך כמובן אינו מפתיע. מי שכן גרמה לנו לתהות, היא ההתרשמות הראשונה, שערכנו בבכורה אירופית - כזו שהקדימה אפילו פרימיירה בתערוכת פרנקפורט. הסיבה: נותרנו עם יותר מדי שאלות.
עיצוב, תא נוסעים
ונתחיל דווקא בנקודות שעליהן אין כנראה מחלוקת. הסורנטו נראה טוב, אלגנטי, ומצליח להיראות קטן מממדיו האמיתיים, ובעל פרופורציות נאות. לכך תורם מרכב נמוך בשני ס"מ מבעבר, תוספת של שני ס"מ לרוחב, ו-9.5 באורך. העיצוב נקי, ללא קווים וקישוטים מיותרים, הגם שחלקו האחורי מעט משעמם למראה. בכל מקרה, לזכותו ייאמר כי אף אחד לא ייטעה לחשוב שאתם נוהגים במשהו אחר, פרט ל-SUV. מעניין היה לגלות כי בסיס הגלגלים החדש קצר בס"מ מקודמו (270 לעומת 271 ס"מ), בניגוד מוחלט למקובל בתהליכי אבולוציה מוטורית.
אבל, לשינוי בפרופורציות המרכב יש גם פן שלילי. ניחשתם נכון, נתוני עבירות. לסורנטו החדש זוויות גישה ונטישה נחותות מקודמו - 25.1 מעלות (28 בעבר) ו-23.1 מעלות (26) בהתאמה. גם מרווח הגחון מבהיר לאן פניו של הסורנטו החדש מועדות - 18.5 ס"מ, לעומת 21 ס"מ בדגם הקודם.
תא הנוסעים מציע שיפור דרמטי לעומת הדור הראשון, עם איכות חומרים, הרכבה ועיצוב טובים מבעבר. למרבה הצער, הקפיצה כאן מהווה צעד גדול לקיה, אבל לא לתעשיית הרכב. הסורנטו מצוייד עדיין בכמות גדולה מדי של פלסטיק באיכות בינונית.
בתנועה ובתנודה
הסורנטו ישווק בישראל בשתי גרסאות הנעה - בנזין בנפח 2.4 ליטר ו-174 כ"ס, או טורבו-דיזל בנפח 2.2 ליטר והספק מרבי מרשים של 197 כ"ס. בשני המקרים תהיה הנעה כפולה ותיבת שישה הילוכים אוטומטית. גרסאות ידניות או עם הנעה קדמית בלבד, לא יגיעו אלינו. ההתרשמות באירוע ההשקה מוכיחה כי זה לא הפסד גדול.
תא הנוסעים. נאה, אבל עדיין לא מציע איכות ברמה של חלק מהמתחרים
הגרסה בה התמקדנו היא הבנזין. זו שלהערכת טלקאר, יבואנית קיה, תזכה לעיקר המכירות. הסיבה לכך היא רפורמת המיסוי הירוק, המענישה מנועי דיזל ומעדיפה בנזין - מה שיגרום לגרסת הסולר להיות יקרה משמעותית מהבנזין המקבילה.
וחבל. מנוע הבנזין מציע אמנם פעולה שקטה יחסית, אך תיבת הילוכים איטית ומשקל עצמי של 1,675 ק"ג - לפני נוסעים - מסבירים מדוע הסורנטו בנזין מרגיש לעיתים חלש. הנתונים על הנייר טובים אמנם - 11.6 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש ו-186 קמ"ש מרביים. במציאות התחושה מנומנמת בהרבה.
בדיוק ההיפך מהדיזל, שנהנה לא רק מתצרוכת דלק מובטחת טובה יותר (13.5 ק"מ לליטר בממוצע לעומת 11.4 בבנזין), אלא גם מנתון מומנט עדיף משמעותית. זה מורגש בקלות בה ניתן לבצע עקיפות, ובנינוחות בה הוא צובר מהירות.
ועכשיו נחזור להצהרות קיה על רכב שטח, עם יכולת כביש גבוהה. אכן, לסורנטו אחיזה ראויה ויכולת כביש שתספק את מרבית הנהגים. אלא שמפתיע לגלות כי רכב שעבר למרכב אחוד, מציע חוויית נהיגה כה קרובה לעולם רכבי השטח בעלי השלדה הנפרדת.
הסורנטו סובל מפעולת מתלים מורגשת מדי ונוחות בינונית. כיול רך יחסית - האופייני לרכבי שטח דווקא - גורם למרכב הגדול להתנדנד יתר על המידה בפניות. אזור ההשקה שנבחר על-ידי קיה, לא כלל מקום לנהיגת שטח מעבר לשבילים כבושים - כך שלא ניתן לדעת אם התחושה המיושנת של הסורנטו מתוגמלת על-ידי יכולת שטח יוצאת דופן. אגב, ריסון המרכב בתנאים אלה היה מספק בהחלט.
מי אני אמור להיות?
הסורנטו החדש מציע עיצוב נאה, איכות סבירה-פלוס בתא הנוסעים ומקום לשבעה נוסעים (ועדיף שאלה מאחור יהיו צעירים במיוחד). מנוע הבנזין שלו שקט יחסית ונעים לתפעול, אך הוא אינו נמרץ דיו. והאבזור המובטח על-ידי טלקאר, שכולל מושב נהג מתכוון חשמלית, בקרת שיוט ומזגן מפוצל עם שליטה גם ליושבים מאחור, אמור להספיק בתמחור הנכון.
כמה? נציגי היבואנית עדיין לא יודעים לנקוב בסכום, אבל כדי להבטיח את הצלחת הסורנטו, זה צריך להיות דומה לדגם הנוכחי - שמחירו 233,000 שקל - או פחות.
אלא שחשוב מכך, הסורנטו לא יודע להבהיר אם הוא מיועד לשטח - עם כיול מתלים רך - או לכביש, עם יכולת כביש גבוהה מבעבר. קיה לא אומרים זאת, אבל יתכן שפשוט החליטו לטפל ביכולת הכביש, וחששו לאבד את אופציית השטח. כך או אחרת, הסורנטו אינו ברור דיו, מה שלא יפריע לו ליהנות, במחיר הנכון, מהצלחה נאה.
מנוע | 2.4 ליטר, 4 צילינדרים | 2.2 ליטר, טורבו, 4 צילינדרים |
נפח / סוג דלק | 2,349 סמ"ק / בנזין | 2,199 סמ"ק / סולר |
הספק מרבי | 174 כ"ס ב-6,000 סל"ד | 197 כ"ס ב-3,800 סל"ד |
מומנט מרבי | 23 קג"מ ב-3,750 סל"ד | 44.5 קג"מ ב-1,800 סל"ד |
הנעה / תיבת הילוכים | כפולה / אוטומטית, 6 הילוכים | כפולה / אוטומטית, 6 הילוכים |
מרכב | חמש דלתות, האצ'בק | חמש דלתות, האצ'בק |
אורך | 468.5 ס"מ | זהה לבנזין |
רוחב | 188.5 ס"מ | זהה לבנזין |
גובה | 171 ס"מ | זהה לבנזין |
בסיס גלגלים | 270 ס"מ | זהה לבנזין |
זווית גישה | 25.1 מעלות | זהה לבנזין |
זווית נטישה | 23.1 מעלות | זהה לבנזין |
מרווח גחון | 18 ס"מ | זהה לבנזין |
משקל | 1,675 ק"ג | 1,810 ק"ג |
נפח תא מטען | 531 ליטר (מאחורי שורה 2) | זהה לבנזין |
100-0 קמ"ש | 11.6 שניות | 10.0 שניות |
מהירות מרבית | 186 קמ"ש | 190 קמ"ש |
תצרוכת דלק (ממוצע) | 11.4 ק"מ לליטר | 13.5 ק"מ לליטר |
פליטת CO2 (ממוצע) | 209 גרם לק"מ | 194 גרם לק"מ |
קבוצת מיסוי ירוק | לא ידוע | לא ידוע |
מחיר | לא ידוע | לא ידוע |
כריות אוויר | 6 (קדמיות, צדיות, וילונות) | זהה לבנזין |
בקרת יציבות? | כן (לחצו כאן להסבר) | זהה לבנזין |
דירוג בטיחות | 5 כוכבים (Euro NCAP) | זהה לבנזין |
הכותב היה אורח חברת קיה