קמפיין הסוכנות מתמתן: "בלי התבוללות ואבודים"
משרד ראש-הממשלה והסוכנות השיקו בשבוע שעבר קמפיין למניעת התבוללות והואשמו בגזענות. היום שונה הקו והוסרו ממנו המונחים השנויים במחלוקת. ב"מסע" אומרים: "המטרה היתה לזעזע - ובזה הצלחנו"
לא פוליטלי-קורקט? שבוע בלבד אחרי שהושק, ממתנים במשרד ראש הממשלה ובסוכנות היהודית את קמפיין הפרסום של פרויקט "מסע" למלחמה בהתבוללות, זאת לאחר שהיו שטענו כי הוא חוטא בגזענות. החל מהיום הוא שונה, הוסרה ממנו המילה "התבוללות" והוא אינו מתייחס עוד ליהודים שנישאו לגויים כאבודים.
במסגרת הקמפיין הוצגו מודעות "הלך לאיבוד" ובהן תמונות צעירים יהודיים בעולם, והציבור התבקש לסייע כביכול באיתורם. המטרה היא לגרום לאזרחי ישראל למסור לפרויקט "מסע", הפועל מטעם הסוכנות, פרטים על קרובים ומכרים בחו"ל בניסיון להביאם ארצה ו"להצילם" מהתבוללות. בימים האחרונים נשמעו טענות לפיהן הנחות היסוד שבבסיס הקמפיין הן גזעניות, משום שהן שוללות נישואים על רקע גזעי ומוקיעות יהודים
שהתחתנו עם בני דתות אחרות. הנושא הובא לדיון בפורומים באינטרנט ואף נפתחה קבוצה סביבו באתר פייסבוק.
ספי שקד, פרסומאי יהודי הנשוי לנוצריה, טען במאמר שפרסם ב-ynet כי העברת המסר על ידי הסוכנות נעשתה בדרך "גזענית ולא מוסרית שמותירה טעם רע". עוד כתב: "נסו לדמיין קמפיין גרמני שלפיו כל מי שמתחתן עם יהודי הוא 'אבוד'. בעצם כבר היה אחד כזה. ממשלת ישראל, שבשמה מתנהל מסע הפרסום, נותנת יד לגזענות".
יוזמי הקמפיין הבינו כככל הנראה את המסר של מאות גולשים נזעמים, ובמודעות שפורסמו הבוקר בעיתונים שינו כאמור את הקו הפרסומי והסירו ממנו את הביטויים השנויים במחלוקת. יצוין עם זאת כי כבר באירוע ההשקה בשבוע שעבר נמסר כי הוא יהיה דו-שלבי וכי חלקו השני יעסוק בפרויקט מסע כפיתרון לבעיית ההתבוללות.
ספי שקד אמר הערב ל-ynet כי הוא מברך על המהלך, והוסיף: "כל מי שמבין קצת בפרסום מבין שהשינוי הזה לא טבעי ולא מתוכנן אלא נעשה רק בעקבות הלחץ הציבורי. אני שמח שזה קרה וגאה בכך שהייתי חלק בזה".
גורם המעורב בהפקת קמפיין "מסע" הכחיש קשר בין הדברים ואמר כי מדובר רק במעבר לשלב השני שהיה מתוכנן מראש. הוא דחה את הטענות לגזענות והבהיר: "הכוונה הייתה להעלות את המודעות להתבוללות כאיבוד הזיקה ליהדות ולישראל, והקמפיין אינו עוסק ביהודים החיים בארץ ומשלמים מסים, גם אם הם נשואים לבני דתות אחרות". הוא הוסיף כי "המטרה הייתה להוציא את הציבור מאדישותו לנושא, לפגוע בבטן הרכה ולזעזע – ובזה כנראה הצלחנו".
מפרויקט מסע נמסר בתגובה לפניית ynet: "למסע ההסברה היו שתי מטרות. הראשונה הייתה להכניס את הנושא הרגיש של התבוללות העם היהודי בתפוצות, בעיקר בקרב צעירים, לאג'נדה של הציבור בארץ, וכן לעורר שיח בנושא - והיא הושגה בצורה יוצאת מן הכלל. עכשיו נכנסנו לשלב השני שהוא הצגת פרויקט מסע, הפועל להבאת צעירים יהודים ארצה לתקופות ממושכות על מנת לחזק את הזיקה לישראל, כאחד מהפתרונות לבעיית ההתבוללות. באשר לשיח הציבורי ולתגובות השונות - אנחנו מכבדים את השיח ורגישים לתגובות".