שתף קטע נבחר
 

רכבת ישראל: תקנות בטיחות מ-1951

תקנות בטיחות מאמצע המאה הקודמת, נהגים עייפים שעובדים לילות ארוכים ברציפות, אי הקפדה על חוקים ונהלי בטיחות ועוד. ועדת הבדיקה מגלה כשלים בטיחותיים קשים בתפעול רכבת ישראל. בהתייחסות למסקנות הוועדה, אומרים ברכבת כי הנהג והפקח יענשו בחומרה

ועדת בדיקה של הרכבת מגלה כשלים חמורים בבטיחות: תקנות מיושנות ולא ברורות, נהגים עייפים שעובדים לילות ברציפות, ואי-הקפדה על חוקים ונהלים. ועדת בדיקה פנימית של רכבת ישראל, שחקרה מקרה של כמעט-תאונה שאירע בתחנת עכו לפני כחודש, חושפת ליקויים חמורים בעבודת החברה, שעלולים לגרום לסיכונים בטיחותיים. הוועדה מצאה שורת כשלים, ובהם אי-ביצוע חוקים ונהלים פנימיים, היעדר פיקוח ובקרה מצד מנהלים, וחוסר-התאמה בין התקנות הקיימות והצרכים התפעוליים של החברה.

 

 

באירוע אותו חקרה הוועדה, יצאה רכבת נוסעים מלאה מתחנת עכו ב-18 באוגוסט בבוקר, תוך שהיא עוברת רמזור ("סימנור") אדום. מול רכבת הנוסעים - ועל אותה מסילה - נסעה רכבת ריקה. למרבה המזל, רכבת הנוסעים נעצרה על-ידי מערכת אוטומטית, שנועדה לבצע בלימות חירום במקרים שבהם הנהג אינו מגיב כראוי לתנאי הנסיעה. מממצאי הוועדה עולה כי שתי הרכבות נעצרו במרחק של 41 מטר בלבד בין האחת לאחרת.


תאונת הרכבת ליד כפר מנחם, בשבוע שעבר (צילום: אוהד נעים ואסף דניאלי)

 

24 לילות בחודש

הוועדה מצביעה על ליקויים חמורים באישור סידורי העבודה של הנהגים ברכבת ישראל. כך למשל, נהג רכבת הנוסעים שהיה מעורב בכמעט-תאונה בעכו, עבד שמונה לילות ברציפות לפני האירוע. זאת, בניגוד לנהלים פנימיים של החברה, הקובעים כי יש "להגביל את כמות סידורי הלילה - לא יותר משלושה רציפים, על-מנת שלא להכביד על הנהג, ולשמור על ערנותו במהלך הנסיעה". בנוסף, ועדת הבדיקה מצאה כי נהג הרכבת עבד 24 לילות בממוצע בכל אחד משלושת החודשים שקדמו לאירוע. גם זאת בניגוד לחוק, הקובע כי עבודת לילה מותרת במשך שבוע אחד מתוך שלושה שבועות עבודה.

 

הוועדה מצביעה על דרגים ניהוליים כאחראים להתנהלות המסוכנת - במסקנותיה נכתב במפורש כי עייפותו של נהג הרכבת נגרמה בגלל "אי-קיום חוק שעות עבודה ומנוחה, והיעדר פיקוח ניהולי מספק". בהקשר זה יש להזכיר את דבריו של מנכ"ל הרכבת, יצחק הראל, שציין בתחילת השנה כי "יש לבחון את שעות העבודה של הנהגים, בדגש על בחינת אפקטיביות פעילותם של נהגים בשעות הלילה". ממסקנות הוועדה עולה כי לא למרות שמנהלים הכירו בבעיה, לא ננקטו צעדים יעילים ומיידיים כדי לתקן את המצב.  

 

ראוי להזכיר כי עניין שעות העבודה של הנהגים ברכבת ישראל - והיעדר פיקוח ובקרה מספקים על עבודתם - עלה כבר בדו"ח מבקר המדינה משנת 2006. כך למשל, מצא המבקר חריגות רבות מממוצע שעות העבודה היומי המותר לנהגים, וקבע כי "על הרכבת להקפיד כי שעות העבודה של הנהגים לא יחרגו מן השעות הקבועות בהסכם הקיבוצי, על-מנת לשמור על בטיחות הנוסעים והרכבות".

 

תקנות בנות 60 שנה

מממצאי הוועדה עולה כי צוות רכבת הנוסעים שיצאה מתחנת עכו, לא ביצע את התקנות כראוי. חברי הוועדה מטילים את עיקר האשמה על שלושה מעובדי הרכבת: נהג רכבת הנוסעים, פקח רכבת הנוסעים, ומנהל המשמרת בתחנה. לדברי הוועדה, אי-הקפדה על ביצוע הנהלים הוא שהוביל לכמעט-תאונה. "האירוע החמור", כותבים חברי הוועדה, "התרחש בשל הגורם האנושי ותרומה עקיפה של גורמי ניהול".

 

אולם, ממצאים אחרים מלמדים כי התקנות אותם היו אמורים העובדים למלא, לקויות. ועדת הבדיקה קובעת כי חלק מהתקנות נוסחו לפני כמעט 60 שנה, והן אינן מתאימות לצרכים העדכניים של החברה. בוועדה מציינים כי שניים מהנהלים - מספרים 140 ו-141 - הקובעים את סדר הפעולות בהוצאת רכבת מתחנה, נקבעו בשנת 1951 ובאופן טבעי אינם מתאימים לכל סוגי הרכבות שמפעילה כיום הרכבת. בוועדה ממליצים לעדכן את התקנות בהקדם האפשרי, בכדי למנוע אי-בהירות לגבי תהליך הוצאת הרכבת מהתחנה.

 

במסקנות הוועדה יש התייחסות לנושאים נוספים, המצביעים גם הם על כך שתהליכי העבודה ברכבת אינם מוסדרים כיום כיאות. כך קובעת הוועדה: "כיום אין ברכבת ישראל נוהל אחיד, המאגד בתוכו את ההוראות והתקנות הקיימות בחברה, הוראות שעה, הסכמים וחוקים בנושא סידורי עבודה, משמרות ושעות עבודה של נהגי רכבת". בוועדה גם מציינים כי תנאי המנוחה של נהגים העובדים במשמרות לילה, אינם מספקים: נהג רכבת הנוסעים שיצאה מתחנת עכו נח בקטר, "מאחר שחדר המנוחה במתחם מרוחק, ואינו נותן מענה ראוי למנוחה". לכן ממליצה הוועדה "להקים חדרי מנוחה לרענון נהגי רכבת... ולוודא התאמתם של חדרי מנוחה קיימים".  

 

"האשמים יענשו בחומרה"

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי בהתאם להחלטת המנכ"ל יועמדו הנהג והפקח לוועדת משמעת שנייה, וכי הם "יענשו בחומרה הראויה". בהתייחסות לעניין התקנות המיושנות, אומרים ברכבת כי "מממצאי התחקיר, ניכר כי קיימות בחברה תקנות העוסקות בתחום התפעולי אשר אינן מנוסחות באופן חד וברור דיין". הרכבת תפעל למיפוי התקנות ולעדכונן "תוך ניסוחן בשפה חדה וברורה".

 

בעניין סידורי העבודה של הנהגים, אומרים ברכבת כי "מהדו"ח שהוצג עולה כי יחידת הפיקוח התפעולי על הנהגים בחטיבת הנוסעים אינה ממלאת את ייעודה". בכוונת המנכ"ל לפנות בנושא למבקר הפנים של הרכבת. עוד מתייחסים ברכבת לעניין מנוחת הנהגים, ואומרים כי "מנוחת הלילה של הנהגים הינה בעלת חשיבות, וצריכה להתבצע בחדרים המיועדים לכך. מנהלי חטיבת הנוסעים נדרשים לוודא כי הדבר מבוצע ולערוך פיקוח בהתאם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ממצאי ועדת הבדיקה: 41 מטר הפרידו בין הרכבות
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים