אגסי והחברה לישראל - בדרך לכיבוש שוק הרכב?
חברת בטר פלייס של שי אגסי, יחד עם יצרנית הרכב רנו, חושפות היום תכנית גרנדיוזית להשתלטות על שוק הרכב המקומי, עם הבטחה למכירת לא פחות מ-35 אלף מכוניות בשנה - כחמישית משוק הרכב - החל מ-2011
35,000 מכוניות בישראל מדי שנה - זה מספר המכוניות החשמליות אותן מתכננים שי אגסי ועידן עופר למכור כאן כבר ב-2011. יצרנית המכוניות רנו וחברת בטר-פלייס, מציגות היום (ג') בתערוכת הרכב הבינלאומית בפרנקפורט, מכונית תצוגה חדשה, עליה תתבסס המכונית החשמלית שתימכר בישראל החל ב-2011. לטענת רנו ובטר-פלייס, המכונית החשמלית העתידית - שתיקרא "פלואנס ZE" - תציע טווח נסיעה מרבי של 160 ק"מ. על-פי הערכות, מחירה צפוי להיות דומה לזה של מכוניות משפחתיות בגודל דומה, כמו למשל מאזדה 3 או טויוטה קורולה.
רנו פלואנס ZE
בראיון לעיתון הגרמני "פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג", אמר השבוע אגסי כי בכוונת חברת בטר-פלייס למכור בישראל כ-35,000 מכוניות חשמליות כבר ב-2011. לדבריו, 50 חברות ישראליות התחייבו לרכוש מבטר-פלייס את המכוניות החשמליות. אם תעמוד ביעד המכירות שמציג אגסי, תקרא בטר-פלייס בן-לילה תיגר על השליטה האבסולוטית של חברת דלק מוטורס, יבואנית מאזדה ופורד לישראל. יש לציין כי מכירת המכוניות החשמליות בישראל תתבצע ישירות על-ידי בטר-פלייס, או באמצעות היבואנית הרשמית של רנו, חברת קרסו. זו האחרונה תעניק למכונית החשמלית את השירות הנדרש, בעזרת רשת המסוכים הרשמיים של קרסו.
טעינה ב-20 דקות
מכונית התצוגה שחשפה היום רנו, "פלואנס ZE קונספט", מבוססת על מכונית משפחתית חדשה, הנקראת "פלואנס". במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל החשיפה, אמר נשיא רנו, קרלוס גוהן, כי "העולם משתנה, וכך גם הדרך שאנו נעים בו. הגיע הזמן שתעשיית הרכב תתאים את עצמה לכדור הארץ, ולא להיפך". שי אגסי, מייסד בטר-פלייס, אמר כי חשיפת המכונית של רנו מבשרת על תחילתו של עידן חדש, וכי הוא מאמין שהעולם "ייפרד ממנועי הבנזין".
את חשיפת מכונית התצוגה מלווים מעט מאוד פרטים טכניים. כך למשל, אין בהודעות הרשמיות של שתי החברות כל התייחסות להספק המנוע החשמלי, ביצועי המכונית, או הסבר באילו תנאים מושג טווח הנסיעה המרבי. למעשה, הנתונים היחידים מתייחסים למידותיה של המכונית: אורכה 4.82 מטר, רוחבה 1.67 מטר, ונפח תא המטען הוא 327 ליטר - מעט צנוע ביחס למקובל בקטגוריה.
כפי שכבר הבהירו אגסי ובטר-פלייס בעבר, טעינת המכונית החשמלית תיעשה באחת משלוש דרכים: טעינה רגילה, שתימשך בין ארבע לשמונה שעות; טעינה מהירה עד לתכולה של 80%, שתימשך כ-20 דקות; או החלפת הסוללה הריקה בסוללה טעונה במלואה, שתיעשה בתחנת החלפה ייעודית ותימשך כמה דקות בלבד. בחברת בטר-פלייס אומרים היום ל-ynet כי לקראת השיווק הסדיר של המכונית החשמלית בישראל, ב-2011, יותקנו עשרות אלפי נקודות טעינה. בנוסף, בכוונת החברה להקים בשנה וחצי הקרובות עשרות תחנות להחלפה מהירה של הסוללות.
10% מס קנייה
בישראל, כמו במדינות רבות אחרות בעולם, ייהנו מכוניות חשמליות מהטבת מס משמעותית. בהתאם לרפורמת "מיסוי ירוק", שיישומה החל באוגוסט האחרון, יוטל על מכוניות חשמליות מס קנייה בשיעור של 10% בלבד. זאת, לעומת מס קנייה בשיעור של 90% המוטל על מכוניות בעלות מנועי בנזין או דיזל. החל ב-2015, יעלה שיעור המס המוטל על מכוניות חשמליות ל-30% - עדיין נמוך משמעותית מהמס המוטל על מכוניות בעלות הנעה "רגילה".
בראיון לעיתון הגרמני, אמר אגסי כי סבסוד מצד ממשלות הוא הכרחי להצלחה מסחרית של מכוניות חשמליות. "בתחילה אנחנו נהיה זקוקים לעזרת המדינה. אבל זה רק כדי לגשר על התקופה הראשונה, עד שיחלו לייצר מכוניות חשמליות בכמויות דומות לאלו של מכוניות בנזין".
ראוי לציין כי המחיר המדויק של המכונית החשמלית טרם נקבע. אולם, כדי להצליח בפלח השוק החשוב בישראל - מכוניות משפחתיות ("קומפטיות") - תידרש בטר-פלייס לשווק את המכונית במחיר דומה לזה של המתחרות העיקריות, ובראשן מאזדה 3, יונדאי i30 וטויוטה קורולה. אחת הדרכים להוזיל את עלות המכונית, תהיה להחכיר ללקוחות את הסוללות, הנחשבות למרכיב היקר ביותר כיום.