הממשלה לא מימנה, ההסעות ביו"ש לא בטיחותיות
צי כלי הרכב המשמש להסעת ילדי יו"ש מיושן ולא בטיחותי. החלפתו כרוכה במיגון האוטובוסים החדשים ב-110 מיליון שקל, אך מימון המיגון נופל בין הכיסאות. יו"ר ועדת הכספים: זה פיקוח נפש. משרד הביטחון: האוצר מתנער מאחריות
ביטחונם של ילדי הישובים ביהודה ושומרון נופל בין הכיסאות של תקציב הביטחון. התופעה נחשפה היום (ד') בוועדת הכספים כשהתברר בדיון פגרה מיוחד, כי הממשלה מחייבת למגן את כלי הרכב המסיעים את הילדים לבתי הספר והגנים האזוריים אבל לא מתחייבת לממן את מלוא הוצאות המיגון המוטלות על מערכת הביטחון.
יו"ר הועדה ח"כ משה גפני, אמר על כך: "מדובר בפיקוח נפש, אבל בממשלה אנדרלמוסיה והיא נוהגת באופן החמור ביותר שאפשר להגיד על ממשלה מתוקנת".
יו"ר מועצת יו"ש, פנחס ולנשטיין יוזם הדיון, אמר כי צי הרכב להסעת הילדים, הכולל 43 אוטובוסים ו-87 מיניבוסים, הוא בן 15 שנה ולא ראוי לשימוש. לדברי ולנשטיין, המחלוקת על מימון המיגון מעכבת את רכישת כלי הרכב החדשים.
כלי הרכב נרכשים במימון המועצה, אבל מימון המיגון מוטל על מערכת הביטחון. עלות המיגון הנדרשת עבור 130 כלי רכב עומדת על כ-110 מיליון שקל. מתוכם הוקצבו עד-כה בהוראת מנכ"ל משרד ראש הממשלה רק 25 מיליון שקל. גיוס היתרה נתקע, לדברי ולנשטיין, בקירות אטומים. לפיכך הוא ביקש את עזרת הכנסת כדי לצאת מהמבוי הסתום.
סא"ל אבי עובד, מפיקוד העורף, אישר כי הנסיעה בכלי הרכב הקיימים כבר אינה בטיחותית מפאת גילם ונסיעה בכלי רכב חדשים לא-ממוגנים כרוכה בסכנת נפשות, כשפיגועי הירי בדרכים אינם נפסקים. עובד העריך את הוצאות המיגון בכ-90 עד 100 מיליון שקלים לפחות.
גפני: נבדוק כל העברה תקציבית למערכת הביטחון
נציגת האוצר גילתה כי אין תקציב לממן את המיגון, מאחר שמערכת הביטחון לא כללה אותו בתקציב הרגיל, וגם לא בבקשת התקציב הנוסף בסך 2.7 מיליארד שקל שאושרה לה לא מכבר.
האוצר הציע להשתמש בינתיים באוטובוסים הממוגנים שבאזור הצפון אשר נותרו ללא שימוש בגלל הרגיעה הבטחונית אולם ולנשטיין טען כי התחליף לא מספיק ולא מספק.
אנשי הכספים של משרד הביטחון לא השתתפו בדיון כדי להסביר את עמדתם. לפיכך דרש יו"ר הועדה לשגר מכתבים דחופים למנכ"לים של משרדי ראש הממשלה והביטחון בדרישה לפתור את הבעיה תוך שבוע. אחרת, הוועדה תגיב בעיכוב תקציבים נוספים למערכת הביטחון או בקיצוצם.
"אני לא מאיים", אמר גפני, "אבל כשמדובר בסכנת נפשות הממשלה חייבת לשמור על כבודה. לא יעלה על הדעת שהיא מחייבת את המיגון אבל לא מתחייבת לממן אותו. זהו חוסר אחריות ממדרגה ראשונה. אם הכסף לא יוקצב לאלתר, נתחיל לבדוק כל בקשה להעברה תקציבית למערכת הביטחון ואולי גם נתחיל לגייס את הוצאות המימון על חשבון ההקצבות האלה".
משרד הביטחון: בכל השנים התקציב הגיע מהאוצר
ממשרד הביטחון נמסר בתגובה:
"עד שנת 2004 העמיד האוצר תקציב יעודי לפיקוד הערוף לשיקום ותחזוקת צי האוטובוסים הממוגנים. החל משנת 2005 האוצר מתנער מאחריותו ואינו מוכן להעביר תקצוב לאחזקת צי האוטובוסים ורענונו. מצב זה פוגע באופן קשה ביותר ביכולות של הרשויות ביהודה ושומרון להסיע את התלמידים בצורה מוגנת."מנכ"ל משרד רה"מ, מר אייל גבאי, קיים דיון בנושא בתאריך 23.7.09, סיכם והנחה את האוצר - אגף התקציבים - לבחון את התפתחות תקציב המיגון בשנים האחרונות ולהגיש לו המלצות כיצד לסגור את פערי התקציב להשלמת די האוטובוסים הממוגנים להסעות תלמידים.
"חשוב לציין ולהדגיש שבכל השנים, החל משנת 1994 ועד 2004, תקציב מיגון האוטובוסים ביהודה ושומרון הגיע מהאוצר לפיקוד העורף לביצוע משימה חשובה זו. התקציב מעולם לא הגיע מתקציב הביטחון".