פרדוקס המבחר: הקשר בין ריבה, חנייה ורווקות
לפי ההגיון, הגעתם של המוני רווקים ורווקות לעיר מזמנת מגוון הזדמנויות להיכרויות יזומות ומזדמנות, כך שהיו מתרבים הסיכויים שכל אחד יימצא בן/בת זוג. אבל מסתבר שהזמינות והקירבה הפיזית והגיאוגרפית דווקא יוצרים את המצב ההפוך
סביר להניח ששני תהליכים אלו מתקיימים במידה זו או אחרת, אם כי קשה לאמוד מי משניהם יותר אינטנסיבי. כותבת שורות אלה מצדדת בהסבר השני, הגורס שעצם היותם של גברים צעירים מוקפים ברווקות נאות ונחשקות מעלה את רף דרישותיהם מבנות זוגם.
עיר של רווקים ורווקות
תל אביב היא מעוז הפנויים. 70 אחוז מהגברים הצעירים בעיר אינם נשואים, כמעט 60 אחוז מהנשים הצעירות אינן נשואות. מנתוני עיריית תל אביב לשנת 2004 עולה שהעיר הגדולה בישראל מלאה ברווקים ורווקות. בקרב הגברים: 70.5 אחוז מהתושבים בעיר בגילים 25-29 הם רווקים, לעומת 54 אחוז בכלל המדינה, וכן 44.6 אחוז מהתושבים בגילים 30-34 אינם נשואים, לעומת 22 אחוז בארץ. בקרב הנשים: 58.6 אחוז מהתושבות בגילים 25-29 הן רווקות, לעומת 33 אחוז בארץ, ובתחום הגילים 30-34 שיעור הרווקות הוא 40.5 אחוז, לעומת 14 אחוז בארץ. נתוני 2008 מצביעים על עלייה במגמה זו: 52 אחוז מבין הגברים בגילים 30-34 הם רווקים, ו-46 אחוז מבין הנשים בטווח גילים זה הן רווקות.
תל אביב עומדת בראש רשימת הערים בארץ בשיעור הרווקים: אם בוחנים את שיעור הרווקים המגדירים עצמם כחילוניים, ללא אבחנת קבוצת הגיל, אחד מכל שלושה תושבים הינו רווק. לעומת זאת, שיעור הרווקים החילוניים באזור פתח תקווה עומד על 10.6 אחוזים, באזור השרון 5.5 אחוזים, באר שבע 5.2 אחוזים וביישובי יו"ש 1.4 אחוזים בלבד.
על פי קו מחשבה לוגי סביר היה לקבל תמונה הפוכה לחלוטין: הגעתם של המוני רווקים ורווקות לעיר מזמנת להם מגוון הזדמנויות להיכרויות מזדמנות או יזומות, כך שהיו מתרבים הסיכויים שכל אחד ואחת יימצא את בחיר ליבו או ליבה. אבל מסתבר שהזמינות והקירבה הפיזית והגיאוגרפית דווקא יוצרים את המצב ההפוך: הצעיר הישראלי פוגש מידי יום ביומו צעירות רבות, חלקן נאות ומזמינות, ומתקשה להחליט במי יבחר כבת זוג למסלול הטיול ושמו החיים.
מגוון מרשים של 24 טעמים שונים
תופעה זו מזכירה מונח שהוטבע על ידי פרופסורית בתחום השיווק: "פרדוקס המבחר". פרופ' שינה איינגר ערכה ניסוי בו הציבה עמדה לטעימת ריבה בקליפורניה. בחלק מהימים בהם נערך הניסוי הוצבו 6 טעמים שונים של ריבה ואילו בחלק אחר הוצב מגוון מרשים של 24 טעמים שונים. מטרתה של פרופ' איינגר היתה לבחון האם ככל שעולה המבחר כן עולה הסבירות שלקוחות יקנו ריבה. גם כאן, סביר היה להניח שככל שמגוון הטעמים גדל, כן מתרבים הסיכויים שכל לקוח ימצא בדיוק את הטעם האהוב עליו וירכוש לו צנצנת ריבה אחת או שתיים. באופן מפתיע, ההיפך התרחש במציאות: כשהוצעו 6 טעמי ריבה, שיעור הטועמים שאכן רכש ריבה עמד על 30 אחוז, ואילו כאשר הוצעו 24 טעמים, רק 3 אחוזים קנו צנצנת. ההסבר הפסיכולוגי לכך הוא חוסר הנוחות והמאמצים המחשבתיים הרבים הנדרשים בהתלבטות בין 24 טעמי ריבה... אם יש כל כך הרבה טעמים חלופיים, הצרכן נאלץ להשוות, להתלבט ולשקול יותר אופציות, מה שלבסוף גורם לו לקיפאון ושיתוק במובן הצרכני: הוא 'מתעצל' להשקיע את האנרגיה המנטלית הזו וממשיך בדרכו מבלי לקנות כלום.
"פרדוקס המבחר" פועל ביתר שאת על גברים מאשר על הנשים, החוות את הלחץ הנובע מהשעון הביולוגי. צעירות רבות מתלוננות שהבחורים בעיר "לא רציניים", וגם בהגיעם לגיל 35 ואף יותר הם כלל אינם מנסים לנהל מערכת יחסים ארוכת טווח שעשויה להוביל לנישואים. ומה עובר בראשם של הבחורים?
למצוא חנייה הכי קרוב ליעד
דמיינו לעצמכם את המצב הבא: אתם נוהגים ברכבכם הפרטי ליעד מסוים, נניח לקניון או לעבודה, ומחפשים מקום חנייה מוסדר. המצב הוא שכל פעם שאתם מוצאים מקום פנוי, אינכם יכולים לדעת אם זהו המקום הכי קרוב שהייתם יכולים למצוא, אין שום מקור מידע שיכול ליידע אתכם שבעוד כמה מטרים תמצאו חנייה יותר קרובה. אתם מתלבטים: האם כדאי לי לחנות את הרכב כאן וללכת ברגל כעשר דקות עד למחוז חפצי, ואולי בדרך אראה מקום חנייה פנוי שהחמצתי, או שכדאי לי להמשיך לחפש חנייה בעודי נוסע ברכב, אבל בינתיים המקומות שלא תפסתי ייתפסו על ידי נהגים אחרים, ואילו אני בסוף איאלץ להסתובב דקות ארוכות סביב המקום, להיווכח בכך שאין יותר מקום פנוי, ולחנות בחניון פרטי יקר במרחק 20 דקות הליכה?
אז זהו, מבחינתם של הבחורים למצוא כלה זה כמו לנסות למצוא חנייה הכי קרוב ליעד: תמיד יש אפשרות שתבוא מישהי יותר טובה, יותר יפה, יותר עשירה, אז למה "לחנות" כל כך מוקדם? ובשל חוסר האיזון הדמוגרפי וריבוי מספר הנשים הפנויות לעומת מספר הגברים הפנויים, הם תמיד ימצאו "חנייה" בסוף, אז מה הלחץ?
- ד"ר יערית בוקק-כהן, החוג לסוציולוגיה, המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון