שתף קטע נבחר

 

הר הבית קדוש. נקודה

"אפילו רבנים כמו הרב יובל שרלו, שרואים עצמם בזרם המפויס, יצאו להגנת הר הבית. הרבנים החרדים מתרחקים מהאזור, אבל לא הורידו את העניין מסדר היום". מכתב פתוח ליעל משאלי

יעל משאלי היקרה,

 

איך נגיד את זה? לא חטפת ממש מבול של מחמאות בטוקבקים על מאמר הבוקר בעניין הכותל המערבי והר הבית. אבל, מדברייך ניכר שאת בטח מושכת בכתף ואומרת לעצמך – טוב, נו, נגעתי בעניין פנאטי.... כנראה שאפילו קוראי ynet יהדות עוד לא הפנימו את הקידמה. לכאורה, את צודקת. באמת צריך לשאול : איך יכול הר הבית להשפיע על האמונה ויראת השמים של יהודי מן השורה, ואם המוסלמים כבר השיגו אותנו והקימו שם את המסגד שלהם – שיבושם להם. עדיף לנו לדאוג שלא נותקף בפצצת אטום כאן ועכשיו. מה לנו מזה...

 

אז, זהו – שלא. כנראה התפספסו כמה נקודות שדורשות הבהרה.

 

נדמה שלפני הדיון האזרחי בדבר זכותם של בני הדתות השונות לסייר ולהתפלל בהר הבית, יש לעשות סדר בדברים.

 

עובדת הגלות והחורבן מוטמעות כל כך בהוויה היהודית בעולם כולו, עד שכנראה שכחנו מה באמת מסמל הר הבית עבור העם היהודי גם ללא קשר לעובדה שאין לנו בית מקדש.

 

אז, קצת לארגן את המחשבות. אזור הר הבית לא מקודש משום שפעם ופעמיים נבנו עליו בתי מקדש. על פי האמונה היהודית הר הבית הוא המקום שממנו הושתת העולם. בו נמצאת אבן השתייה, ממנו השתפל ונברא העולם כולו, הוא נקודת החיבור בין החומר ההיולי בטעם בריאת העולם אל העולם החומרי, הוא המקום החומרי ה 'רוחני' ביותר. בגלל העובדה הזו הפכה כל ארץ ישראל מקודשת. מקום המקדש לא נבחר בגלל שבח נדל"ני, לכן, ורק משום כך – המקום המקודש ביותר לעם היהודי נבנה במקום הזה. המקום יצר את הקדושה – לא הבניין יצר את הקדושה. קאפיש?

 

במאמר מופלא שנכתב לפני למעלה משלושים שנה מתאר הרב ישעיהו הדרי, ראש "ישיבת הכותל", את מעמדו ההלכתי הגותי של מקום המקדש. זהו מאמר לעומתי המתנגד לדעתו של פרופסור לייבוביץ', שסבור כאילו אין למקום משמעות הלכתית.

 

קדושת הר הבית

באופן שיטתי מביא הרב הדרי את כל המקורות שמהם אנו גוזרים את המילה "ציון", שהיא בעצם הארץ שמסביב לאותה נקודת ציון (בוו' שרוקה), אבן השתייה. את כל המדרשים שלאורם מתוארת בריאת העולם אשר מאבן השתייה הוא "הושתת", התחיל להשתפל כלפי מטה...

 

הרעיון הוא פשוט. בעת בריאת העולם חייבת הייתה להיות נקודה אחת שממנה החומר האמורפי שממנו נברא העולם (חומר היולי) הפך לחומר, כפי שאנו מכירים אותו. זוהי אכן אבן השתייה, שעל פי אמונתנו – על גבי מיקומה המדויק נבנה קודש הקודשים, והיא המקום החומרי הרוחני ביותר. ככל שאנו מתרחקים מן הנקודה הזו – החומר הופך יותר חומרי, פחות רוחני... לשם המשל – אילו היינו מעבירים שיפוד במרכז הגלובוס מאבן השתייה ועד הקצה השני – כי אז, אותה נקודה שממנה היה יוצא ה'שיפוד' הזה היא המקום החומרי הפחות רוחני עלי אדמות....

 

אז נכון, שאנשים יכולים לקנות את עולמם בשעה אחת גם בלא מולדת, ארץ או מקום קדוש – אבל כשאת באה לבחון את הרגישות של עם ישראל להר הבית את חייבת לקחת בחשבון שזהו עיקר באמונה היהודית שלא תלוי כלל אם כרגע בנוי עליו מסגד או שמהלכים בו שועלים.

 

העלייה להר הבית באמת נתונה למחלוקת הלכתית. אבל, בורותך מוכיחה כאלף עדים ששגינו בכך שבידלנו את עצמנו מהדיון על הר הבית כמקום הרוחני ביותר לעם ישראל. לו הדיון הזה היה מוטמע, לא יכול להיות שהיינו שומעים ממך דברי בלע כאלה. מכאן גם נובעת העובדה שאפילו רבנים כמו הרב יובל שרלו שרואים עצמם בזרם המפויס ואולי באופן מסוים יכולים להיות מזוהים עם דעות של מרכז פוליטיות – יצאו להגנת הר הבית. הרבנים החרדים מתרחקים מאזור הר הבית מאותה סיבה ממש, אבל יש לשאול אם ההדרה הזו לא הורידה את הנושא מסדר היום היהודי.

 

אגב, המאמר של הרב הדרי נקרא, איך לא? "הנה זה עומד אחר כותלנו..." לאמור: זה, בורא עולם, מוחשי ביותר מעבר לכותל המערבי, באזור הר הבית, משגיח מן החלונות ומציץ מן החרכים.

 

אנחנו בודאי לא נסכים על הכל. אני אפילו מוקירה פלורליזם מחשבתי, ורואה בך פורצת דרך בטורך. הפעם, יעל יקרה, שגית. 

 

לכבודה של תורה,

 

טובה אבן חן – טוענת רבנית

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים