שוחד לא יוכר כהוצאה לצורכי מס
ועדת הכספים אישרה תיקון פקודת מס הכנסה, שמעגן הנחיה מקצועית של רשות המסים, האוסרת על פקידי השומה להכיר בהוצאה שיש יסוד סביר להניח כי נתינתה מהווה עבירה לפי כל דין
תשלומי שוחד בכסף או בשווה כסף לא יוכרו כהוצאה לצורכי מס, גם אם שימשו לייצור הכנסה. כך לפי תיקון פקודת מס הכנסה שאושר היום (ג') בוועדת הכספים לקריאה שניה ושלישית, בהתאם להצעת הממשלה.
תיקון החוק מעגן הנחיה מקצועית של רשות המסים האוסרת על פקידי השומה להכיר בהוצאה שיש יסוד סביר להניח כי נתינתה מהווה עבירה לפי כל דין. עם זאת, האיסור יחול גם אם נותן השוחד לא הואשם או הורשע בבית משפט בשל העבירה. לפקיד השומה נשארה הסמכות להפעיל שיקול דעת בשאלה אם אכן מדובר בתשלום הכרוך בעבירה פלילית.
בקשת הממשלה לעגן את ההוראה בחוק נדרשה מתוקף ההליכים של הצטרפות ישראל לארגון ה-OECD לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח שחברות בו המדינות המפותחות בעולם.
כחלק מתהליך זה ישראל צורפה לפני כשנה כחברה בקבוצת העבודה למניעת שוחד עובדי ציבור זרים של הארגון והצטרפה לאמנה בדבר המאבק בשוחד עובדי ציבור בעסקאות בינלאומיות. ישראל הצטרפה גם לאמנת האו"ם נגד שחיתות שאף היא עוסקת באיסור התרת תשלומי שוחד כהוצאה בייצור הכנסה.
מחלוקת משפטית שהוכרעה בעליון
עם זאת, עולה מבקשת הממשלה כפי שהובאה לוועדה כי סוגיה זו היתה במחלוקת משפטית בין חברה מסויימת לפקיד השומה בנתניה עד שהוכרעה בבית המשפט העליון, שקיבל את עמדת רשות המסים.
בפסק הדין האחרון נקבע כי התרת תשלומי שוחד כהוצאה לצורכי מס נותנת גושפנקא להתנהלות מושחתת ומשחיתה לממשלים מושחתים הפוגמים במרקם הכלכלי של מדינות העולם ולפגיעה בתחרות הוגנת.
בית המשפט קבע כי אי התרת ההוצאה נועדה בין השאר לשמש תמריץ שלילי להיכנס לפעילות שכרוך בה צורך בביצוע תשלומי שוחד וכי ערכי המדינה אינם נעצרים בגבולותיה. כלומר, גם אם השוחד שולם על ידי אזרחי מדינה אחת לאזרחי מדינה אחרת.
לא מכבר תוקן גם חוק העונשין, שקבע איסור מפורש של מתן שוחד לעובד ציבור זר בקשר עם פעילות עסקית אף זאת בהתאם לדרישות האו"ם ואמנת ה-OECD.