שתף קטע נבחר
 

בעלי המניות אישרו תוכנית הבראה לצים

משפחת עופר הגדילה את תרומתה לתוכנית ההבראה של צים ב-175 מיליון דולר והתוכנית קיבלה את אישור בעלי המניות. ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל: "צים יוצאת היום לדרך חדשה", ומתח ביקורת על סירובה של ממשלת ישראל להציע סיוע לצים

מספירת קולות ראשונית של בעלי המניות בחברה לישראל עולה כי תוכנית ההבראה לענקית הספנות הישראלית צים זכתה לאישור מיוחד. בכך יוצאת החברה, שהחלה את דרכה כחברת הספנות הלאומית של ישראל ועלתה לכותרות לאחרונה בשל החובות האדירים שצברה בעקבות המשבר העולמי, לדרך חדשה.

 

"אחרי מסע ארוך ברחבי העולם אנו שמחים להודיע שהתוכנית שגובשה בחודשים האחרונים, לייצוב חברת הבת צים קיבלה היום את האישור הנדרש להפעלת התוכנית", כך אמר ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל במסיבת העיתונאים שינסה הקבוצה בערב יום ג'. "במהלך השעות האחרונות התקיימה אסיפת בעלי המניות ואני שמח להודיע שההצבעה עברה ברוב גדול בתמיכה מסיבית של הגופים השונים".

 

  • ועדת הכספים קוראת לצים לשפר את הסדר החוב
  • סמי נגד יולי עופר: צים תתבע את בנק מזרחי

     

    "צים יוצאת היום לדרך חדשה", הוסיף גלעד, "בתמיכה מסיבית של החברה לישראל והבעלים קבוצת עופר, תמיכה שהיא הרבה מעבר לתמיכה הכספית. תמיכה שהביאה את היכולת, יחד עם הנהלת צים, להשלמת התוכנית חובקת העולם. אני רוצה להודות לרפי דניאלי, אלון רווה וסער דותן שעשו מסע חובק עולם להצלת החברה. במסגרת התוכנית, קיבלה החברה שתי אוניות ענק – אחת של 8,000 ואחת של 10,000 מכולות מהמתקדמות בעולם. אנו ערים לאחריות ולעומס המטלה שלקחנו על עצמנו בהשקעת העתק בהצלת החברה. אנו בטוחים שגם הספקנים יאלצו להודות שהמהלך היה ראוי ונכון".

     

    "התנהלות ממשלת ישראל - אין בה שום תעודת כבוד"

    גלעד התייחס להחלטתה של ממשלת ישראל, שלא להתערב במשבר צים, ואמר כי "חשיבותה של צים כמוביל לאומי - לא אני צריך להעיד עליה. כל מי שמייצא או מייבא מבין את המשמעות של נמל ריק ברגע שמתחילות קטיושות. ובעתות אלו אוניות צים הן היחידות שמגיעות לנמלי ישראל. לא בקשנו סיוע כספי מהמדינה. ההתנהלות של ממשלת ישראל אין בה שום תעודת כבוד. היא שונה מהתנהגות של מדינות אחרות שהחליטו שלא יכולות לוותר על מוביל לאומי".

     

    בנוגע להצבעה אמר גלעד כי "הבעיה איננה בשיטת ספירת הקולות. היינו עדים למצב שבו חברה מצוייה במצב של על סף פשיטת רגל כשבעלים מוכנים להזרים סכומי עתק להצלת – מעל 2 מיליארד שקל – אין להם אח ורע בענף הספנות העמדת כל הנושא הזה על חודו של קול – אנחנו חושבים שזהו הליך מאוד בעייתי – אבל הבגרות של המוסדיים ושל בעלי אגרות החוב ושל שוק ההון הישראלי. המו"מ היה ענייני וראוי וזה מה שאיפשר לבוא להצבעה ולהשיג רוב מעל ומעבר למה שנדרש".

     

    "עידן עופר קיבל החלטה לא פשוטה. להעביר מחויבויות בהיקף של 150 מיליון דולר לטובת החברה לישראל ועל ידי כך לשנות את מבנה הסיכומים. הפחתה בהיקף של 150 מיליון דולר שהייתה אמורה להיות משולמת לבעלים בצמוד לתשלומים לבעלי אגרות החוב – במקום להיות משולמת לבעלי העניין תשולם לחברה לישראל. הבעלים גם נאותו לשנות את מבנה רשת הבטחון. המהלך הזה משעות הצהריים הביא לתמיכה מסיבית של הגופים המוסדיים שאף שינו את הצבעתם מנגד לבעד. בכך התאפשרה אישור התוכנית".

     

    רפי דניאלי, מנכ"ל צים דיבר אחרי גלעד ואמר: "אני מודה לחברה לישראל ולמשפחת עופר על התמיכה הגדולה להצלת צים. בנקים נרתמו והזרימו כסף חדש. אין לנו ספק שנצלח את המשבר בצורה נאותה ונשיג לבעלי המניות תשואות נאותות".

     

    התוכנית זכתה לרוב מיוחד, לאחר שקבוצת עופר הסכימה ברגע האחרון להגדיל את תרומתה להסדר החוב ב-175 מיליון דולר, כדי לקבל את תמיכתם של בעלי המניות לתוכנית ההבראה.

      

    השינויים העיקריים: רשת החוב ודחיית התשלומים

    רשת הביטחון שהועמדה לצים בהיקף של 100 מיליון דולר, בה החברה לישראל היתה אמורה לשאת ב-75% וקבוצת עופר אמורה היתה לשאת ב-25% שונתה וכעת קבוצת עופר והחברה לישראל יתחלקו ברשת הבטחון בשיעור של 50% - 50%.

     

    בנוסף, קבוצת עופר הסכימה כי התשלומים הנדחים ישולמו לחברה לישראל במקום לקבוצת עופר באופן פרטי. בעבר חברות מקבוצת עופר הסכימו לדחות תשלומים בהיקף של 150 מיליון דולר מדמי החכירה שצים אמורה היתה לשלם לקבוצת עופר. כעת  סכומים אלו ישולמו לחברה לישראל עד לשנת 2020. 

     

    העיכוב בפתיחת אסיפת בעלי המניות, אירע כאשר ברקע ראשי החברה ממשיכים בניסיונות של הרגע האחרון לשפר את תנאי תוכנית ההבראה, על מנת לקבל את תמיכתם של בעלי המניות שלהם אין עניין אישי בהחלטה.

     

    כפי שפורסם ב"כלכליסט", רוב בעלי המניות שאינם נגועים בעניין אישי תכננו שלא לתמוך בתוכנית בהצבעה היום. עצם הגדרת בעלי המניות הנגועים בעניין אישי הפכה למחלוקת באישור ההסדר בין החברה לישראל לבין רשות ניירות ערך, משום שברשות התעקשו כי בעלי מניות המחזיקים בשיעור מסויים מאגרות החוב של צים ייחשבו לבעלי עניין אישי באישור ההסדר. העיכוב בפתיחת הישיבה היום נועד לנסות ולשכנע את בעלי מניות אלה לשנות את דעתם.



  • פורסם לראשונה 03/11/2009 19:14

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    רוב מיוחד להסדר
    צילום: דני סלומון
    ניר גלעד מנכ"ל החברה לישראל
    צילום: יוני המנחם
    מומלצים