ביקורשת: אפשר להזמין חופשה בישרוטל?
האתר המחודש של רשת ישרוטל מציע "מלון לכל חלום". האם נצליח למצוא את דרכנו להזמנת החופשה החלומית? בדקנו
צבעי תכלת פסטורלים ותמונות של אנשים יפים ומאושרים בחופשה חלומית, מקדמים את פנינו באתר המחודש של רשת מלונות ישרוטל. לאחר בחינה מעט דקדקנית יותר, תחושת האופוריה מתחילה להתפוגג מעט.
במקרה של אתר ישרוטל, אנשים עשויים להיכנס אליו על מנת לחפש מידע על מלונות הרשת, לברר פרטים על מלון מסוים (מחירים, תמונות, וכו'), לחפש מבצעים ובשאיפה - לבצע הזמנת חדר בפועל (המשימה הרצויה מבחינת ישרוטל כמובן).
נווט דרכך לחופש
ארכיטקטורת המידע אשר נבחרה לארגון דף הבית, מתוארת בתמונה הבאה. אפשרויות הניווט, המסומנות בירוק, תופסות כ- 50% מהמסך, מיקומם וארגונם על המסך אינו אחיד ובכך נוצר למעשה עומס מיותר.
עם זאת, יש לציין לטובה כי ריכוז מרבית האיזורים של אמצעי הניווט בסמיכות זה לזה (רובם ממוקמים בחלק העליון של המסך, סביב אלמנט מרכזי אחד - התמונה המתחלפת) גורם לכל החלק העליון של המסך להיתפס כמקשה אחת ובכך מקל על חווית הניווט. מבצעים, פרסומות וחדשות הרשת (מסומנים באדום) ממוקמים בחלק התחתון של המסך.
התפריט העליון בנוי מלשוניות (טאבים), הנחתי כי הלשונית הראשונה ("מלונות רשת ישרוטל") הנה הלשונית הפעילה (זאת שנבחרה כברירת מחדל) מכיוון שצבעה שונה מיתר הלשוניות.
כאשר החלטתי ללחוץ על הלשונית הסמוכה ("מבצעים וחבילות"), גיליתי להפתעתי שהלשונית הראשונה ("מלונות רשת ישרוטל") נותרה בצבעה המקורי (השונה מכולן), בעוד הלשונית אותה בחרתי נותרה ללא שינוי, מלבד הקו תחתון אשר נוסף לכותרת.
מדוע לא לשנות את צבע הלשונית הפעילה? מדוע לבלבל את הגולש?
רשימת המלונות המוצגת מימין מעט עמוסה וצפופה מידי. היה אפשר לשקול שימוש בשכבה צפה, שתופיע רק כשעומדים על "מלונות רשת ישרוטל", על מנת לאוורר מעט את העמוד - כולם צריכים קצת אוויר.
חולמים על חופש
הפעולה המשמעותית ביותר באתר אליה האתר רוצה לכוון בסופו של דבר, הינה הזמנת החופשה. לא בכדי בחרו מעצבי האתר לתת מקום של כבוד לחלון "הזמינו חופשה". החלון מופיע בכל הדפים באתר, עם זאת מיקומו שונה מעט בדף הבית לעומת יתר העמודים. היה שווה להחליט על מיקום קבוע לאורך כל האתר.
החלטתי לפרגן לבעלי היקר ולי נופש תיאורטי במלון יערות הכרמל – אחוזת בריאות וספא (לחלום מותר, לא?). ברשימת המלונות שהוצגה, ניתן היה לוותר על כותרות המשנה "כל המלונות" באזורים בהם ישנו מלון אחד בלבד...
בחרתי לילה אחד ביום שישי, והופתעתי מעט שאפשרו לי לבחור רק לילה אחד, שהרי מהיכרותי את המלון, ניתן להזמין מינימום שני לילות בסוף השבוע.
בהמשך ציפו לי כמה הפתעות נוספות, כאשר ניסיתי לבחור הן את מספר החדרים (אין בחירה כזו) והן את תמהיל הנופשים (הצלחתי לבחור חמישה מבוגרים ושמונה ילדים עד גיל 12, למרות שגיל אורחי המלון הוא 16 ומעלה). לחיצה על "המשך" הביאה אותי להודעה הבאה: "לצערנו לא נמצאו חופשות התואמות את הפרטים שבחרת. נסה תאריכים שונים או שנה את בחירת המלון/בחר מלון נוסף."
במה חטאנו?
מקריאת ההודעה לא ברור מה עשינו לא בסדר. במה חטאנו? האם הבעיה בתאריך שנבחר? במספר הלילות? בכמות האנשים? אם המלון שבחרתי ידוע, ומדיניות המלון לגבי מינימום לילות, מקסימום אנשים, גיל מינימלי וכיוצא באלה ידועה, מדוע מאפשר האתר לבחור נתונים שאינם אפשריים?
אם בכל זאת התעקשתם לאפשר לי חופש בחירה, לפחות תציינו בהודעה מה עשיתי לא בסדר. כל זאת בשילוב זמני תגובה שיכולים להיות איטיים במיוחד (לעיתים המתנו כמעט שתי דקות תמימות - שהן נצח במושגי רשת), גורמים לחווית משתמש מתסכלת במיוחד, וחבל.
כשניסיתי לנקות את הטופס ולהתחיל מחדש, גיליתי לאכזבתי שהטופס לא באמת מתנקה, וכל הנתונים נשמרים בשלמותם. רק לאחר שחזרתי לטופס ושיניתי את הנתונים לכאלו שתואמים בדיוק את מדיניות המלון (שני מבוגרים, שני לילות בסופ"ש), הצלחתי לבסוף לקבל רשימת תוצאות.
אדוני רוצה מחיר מלא?
רשימת התוצאות מאורגנת היטב, לכל תוצאה מוצגת תמונה ומפרט מלא של החדר.
נציין לטובה את האפשרות לסמן כמה חדרים (עד ארבעה) ולהציג את התוצאות בטבלת השוואה. זוהי תצוגה מאד נוחה המאפשרת במבט מהיר השוואה בין החדרים. עם זאת, רצוי היה להוסיף לטבלת ההשוואה את הנתון החשוב ביותר אולי – המחיר. בנוסף, לא ברור למה אופציה זו אפשרית, גם כאשר קיבלנו רק תוצאה בודדת ברשימת המלונות.
כאשר ישנם מבצעים ברשימת התוצאות, הם מוחבאים משום מה דוקא בתחתית הרשימה. אותו חדר בדיוק יופיע פעמיים – תחילה במחירו המלא ואח"כ יופיע שוב באזור המבצעים שבתחתית העמוד. זאת למרות שמצויין במפורש כי המיון הינו לפי המחיר מהנמוך לגבוה. הגולש עשוי להרגיש כאילו כיוונו אותו במזיד להזמנת החדר במחירו המלא, למרות המבצע.
דרך אחרת לחפש חופש
אפשרות ניווט נוספת באתר, הינה בחירת חופשת החלומות לפי סוג החופשה. אם אינך יודע באיזה מלון אתה מעוניין, אלא רק את אופי הנופש שהינך מחפש (לכל המשפחה, פינוק וספא וכו'), תוכל לנווט דרכך בדרך זו, שהינה לטעמי טובה ונוחה לשימוש, ובעיקר פונקציונאלית.
לסיכום, אתר ישרוטל בהחלט מתקדם בדרך הנכונה, עם זאת הדרך להזמנת החופשה החלומית, עדיין רצופה במספר מהמורות. עם כמה שיפורים, יחסית לא גדולים, אפשר להפוך את החוויה למוצלחת הרבה יותר. למען ההגינות, עלי לציין שהאתר עדיין בגירסת הרצה כך שבהחלט יתכנו שינויים בעתיד.
כרטיס ניקוד
עיצוב ומראה כללי: נקי, אסתטי, השימוש במעבר צבע (גראדינט) מעט מיושן. תואם רזולוציית מסך סטנדרטית (1024x768) עם אחידות עיצובית לאורך האתר.
התמצאות וניווט: בסה"כ לא רע. יש לשפר את אפשרויות הניווט, כמפורט לעיל.
תאימות דפדפנים: תומך Explorer Internet (כולל גירסה 8) ו-Firefox
שימושיות: בינונית, יש לשפר בהקדם את טופס הזמנת החופשה.
ציון כללי: עוד מאמץ קטן, וזה יהיה אחלה אתר.
אפרת צימרמן (קוסט) , מנהלת ממשק משתמש בחברת צ’ק פוינט וחברת ארגון מומחי השימושיות UPA .