שתף קטע נבחר
 

מודו נכנסת לתרדמת חורף: 110 עובדים יפוטרו

גל הפיטורים במודו גדול מכפי שהוערך קודם לכן, והוא חושף את הקיפאון הכפול, במכירות ובגיוס הון, שאליו נקלעה החברה. דגם הדור השלישי החדש של מודו הוא הקלף היחיד שנותר לה. האם הוא מסוגל להתחרות בסמארטפונים?

חברת מודו הודיעה רשמית על פיטורי 110 מעובדיה, 90 מהם בישראל. מהחברה נמסר כי הושלם פיתוחו של מכשיר המודו מדור 2.5, וברבעון זה הוא יושק במזרח אסיה, באירופה ודרום אמריקה, וכעת תתמקד החברה בפיתוח הדגם הבא של המודו, מדגם 3.5 - ופרויקט זה יבוצע באמצעות קבלני משנה "בעלי ניסיון רב בפיתוח טלפונים", על פי הודעת החברה.

 

דירקטוריון החברה התכנס אתמול (ג', ולא כפי שפורסם) ודן בעתיד החברה ובאסטרטגיה שלה, ובעיקר במצבה ביום שלאחר הפיטורים. למרות גל הפיטורים העצום שלפניו עומדת מודו, שיקיף יותר ממחצית מהעובדים בשלב הראשון, מוקדם להספיד את החברה.

 

מודו אמנם מתקשה לגייס הון נוסף, וזוקפת לזכותה לקוח משלם אחד (מפעילת הסלולר הפיליפינית גלוב), אבל מקורבים לחברה מוסרים כי מרבית המפעילות הסלולריות הגדולות באירופה כבר חתמו על הסכם הפצה של מכשיר הדור השלישי (מודו 2), שפיתוחו הושלם וייצורו ההמוני יחל במאי הקרוב. פיתוחו של המכשיר הישן, שהושק רק ביולי האחרון, ייעצר - מה שמעיד על קצב מכירות איטי מהצפוי, אם לא על כישלון מוחלט.

 

בחורף הקרוב תיכנס מודו לקיפאון שממנו תצא רק אם מודו 2 יצליח. טלפון הדור השלישי הוא הקלף היחיד שנותר לחברה: גם אם היא תשווק ברוב הרשתות הסלולריות באירופה ובעולם המערבי, הצלחתה תיבחן לפי מידת ההשקעות בה של מפעילות (בעיקר במסעות הפרסום שילוו אותה בטלוויזיה ובסבסוד המכשיר), וכמובן במידת הפופולריות שתצבור. מודו תיאלץ להתחרות בסמארטפונים לאחר שאלה הורידו את מחירם לרמת תחרותית של 200-100 דולר, ולהוכיח שהיא עדיין משתלמת גם כאשר היא נמכרת עם כמה ג'אקטים שטרם הושקו.

 

רק הוכחה כי מודו הוא מכשיר נמכר ותחרותי תשכנע את בעלי המניות בחברה לפתוח את הכיס ולהשקיע עוד. במקרה של כישלון, תיסגר מודו או תימכר. רוכשת פוטנציאלית יכולה להיות רק יצרנית סלולר, אלא שאיתור רוכשת עשוי להיות קשה, ומכירת החברה במצב שבו רוב הפעילות החדשנות בה קוצצה עשוי להצביע על מכירת הקניין הרוחני.  

 

הקונספט: בדיוק ההפך מסמארטפון

ביוני 2007 הכריז מורן על גיוס של 20 מיליון דולר ראשונים לאינפון, חברת הסטארט־אפ הראשונה אינפון שלו מאז הקים את אם־סיסטמס. החברה החדשה, שהוקמה בסמוך למשרדי אם־סיסטמס בכפר סבא, העסיקה אז 25 עובדים בלבד, ואיש לא ציפה שבתוך שנה וחצי היא תכפיל את ההון שגייסה פי חמישה ואת כוח האדם שהעסיקה פי עשרה. אינפון, שלימים מותגה מחדש כמודו, נהפכה לאחת ההבטחות הגדולות של ענף ההייטק הישראלי, ומורן, שפחות משנה קודם לכן מכר את אם־סיסטם לסנדיסק תמורת 1.55 מיליארד דולר, נהפך לאביר החדש של ההייטק הישראלי.

 

אלא ששבועיים בלבד לאחר השקת אינפון נולד האתגר הגדול ביותר שלה: האייפון. מדובר, בעצם, בשתי תפיסות מנוגדות: אייפון הוא טלפון שמציע ריכוז של מקסימום יכולות במכשיר אחד, ואילו מודו הוא טלפון המתחבר למקסימום מכשירי אלקטרוניקה שונים.

 

במבט לאחור, תהום מפרידה בין הסביבה התחרותית שעמדה לפני אינפון של יוני 2007 לבין מודו של נובמבר 2009. אינפון הבטיחה אז טלפון זעיר ומודולרי שיימכר בחבילה של כ־200 דולר עם שני ג'אקטים נוספים - חליפות אלקטרוניות בדמות נגן MP3 או מצלמה, שאליהן משורבב הטלפון הזעיר. האייפון, מצד שני, עלה אז 600 דולר, ושלושה חודשים לאחר השקתו ירד מחירו ל־400 דולר.

 

שנתיים וחצי לאחר מכן האייפון החדש ביותר נמכר ב־200 דולר בקירוב, ואילו מכשיר המודו נמכר בסלקום במחיר בסבסוד מלא של 500 שקל (כ־130 דולר), עם שני ג'אקטים לא פונקציונליים. למרות ההבטחות שהופרחו במהלך חייה, מודו קרובה לסיים את 2009 עם לקוח אחד בכיס (גלוב הפיליפינית) ועם אפס ג'אקטים פונקציונליים. לטענת מורן, בקרוב יחל בברזיל מסע פרסום טלוויזיוני של מפעילת סלולר במדינה, שתשיק את מוצר הדור הראשון. 

 

מורן ידוע כמהנדס מוכשר וכמנהל שהוביל את אם־סיסטמס מייסודה עד מכירתה במינימום של זעזועים. עם זאת, הוא גם אינו מהסס לשחרר הבטחות דרמטיות. עם חשיפת הקונספט במרץ 2008 הוא פצח במסע יחסי ציבור יקר והרעיף על עובדיו תנאים נדיבים. בין היתר, בחורף 2007 הוא הטיס את כל 200 העובדים אז לוועידת הסלולר המרכזית בברצלונה. במאי 2008 הוא לקח איתו 150 עובדים למלון הולידיי אין באילת וחגג עמם את ל"ג בעומר בהופעה של ריטה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים