שתף קטע נבחר

 

כך תהפכו את הצעצועים הישנים למשהו חדש

הבית מפוצץ בצעצועים ישנים לתינוקות ופעוטות, אבל הילד כבר גדל ועוד רגע לומד בבית הספר. רגע לפני שאתם מעבירים את כל הצעצועים לתינוק החדש במשפחה, לנועה לויאן-אלול, תרפיסטית בתנועה, יש כמה הצעות יצירתיות

מהרגע בו מגיח ילדנו הראשון לאוויר העולם אנחנו נמשכים כמו מגנט אל חנות הצעצועים. ביתם של זוג המגדל ילד או ילדה (בעיקר ראשון) מפוצץ בדרך כלל במגוון צעצועים מכל הסוגים שנמצאים בחדר הילדים ועם הזמן עוברים למושב הקבע בסלון. בחלוף הימים, הופך הבית לדגם ממוזער של מותגי צעצועים, שעיקרם גרייה והעשרה חושית, תנועתית, קוגניטיבית ורגשית.

 

באותה התלהבות עצומה שבה אנו רוכשים את הצעצועים, אנו מופתעים לגלות שתוחלת החיים של הצעצוע נמוכה ואוטוטו חל עליו חוק ההתיישנות. הפעוט הפך לילד, הוא זקוק למשחקים מורכבים יותר ואנו ממהרים לאפסנם או למסור אותם לחברה שילדה לא מזמן.

 

מטרת המאמר הנוכחי היא לגרות את הדמיון ולספק רעיונות כיצד ניתן להשתמש בצעצועים אלו כדי לפתח יכולות ומיומנויות מורכבות יותר, המתאימות לילדים בגן חובה. בעידן המִחזור, ניתן אם כן למחזר צעצועים ומשחקים לצורכי למידה והעשרה. לעיתים, מה שמעניק לצעצוע את התואר "ראוי לקנייה" הוא האפשרות לתיווך הורי, שימוש חוזר בגיל בוגר יותר ולא רק הפונקציונליות של הצעצוע, כפי שנכתב בדף ההסבר המצורף למשחק.

 

צעצוע אטרקטיבי הוא צעצוע רב-שימושי, כשההורה צריך לחשוב איך הוא "משווק" את המוצר לילד. לפיכך, בעת קנייה של צעצוע, כדאי לחשוב מהו הערך המוסף שלו וכיצד ניתן יהיה לעשות בו שימושים אחרים בגיל בוגר יותר.

 

תהליך דומה מתרחש עם הספרים לתינוקות שעוברים למדף העליון בספרייה כשהילדים גדלים. כאשר הילד מתחיל לרכוש את הקריאה אנו יכולים להחזירם למדף המרכזי וללמד את הילד אות פותחת, צליל פותח וסוגר וקריאה שוטפת. ברוח זו לפניכם כמה אפשרויות שיעזרו לכם להפוך את צעצועי התינוקות והפעוטות לאביזרי למידה לילדי גן חובה.

 

התרגילים שלהלן מובאים כרעיונות אותם ניתן לשכלל בהתאם לגיל ולשלב ההתפתחותי. אלו הן דוגמאות בלבד, שנועדו לגרות את הדמיון של ההורים. כל פעילות עוזרת לפתח יכולת קוגניטיבית ו/או מוטורית מסוימת: מוטוריקה העדינה, עיבוד חזותי ומודעות פונולוגית. הפעילות מתאימה לילדים בגן חובה ולקראת המוכנות לכיתה א'.

 

פאזלים מעץ

הניחו את חלקי הפאזל, בצורה של חיה או צורה גיאומטרית, על נייר ובקשו מהילד לעבור על קווי המתאר. הוא זקוק לשימוש ביד תומכת (היד הלא דומיננטית), כדי שהחיה לא תזוז ושימוש ביד הדומיננטית למתיחת קו ברצף ובשטף. במהלך הפעילות יש לדאוג שהילד יחצה את קו האמצע של הגוף ולא יחליף ידיים במהלך הפעילות כאשר הוא עובר על קווי המתאר של החיה.

 

פאזלים מעץ: צורות גיאומטריות

הניחו כמה צורות גיאומטריות לפני הילד ובקשו ממנו להתבונן ולהעתיק אותן. בפעילות זו יש לבקש מהילד להעתיק לפי הגודל והמיקום של הצורות במרחב בדף.

 

ספרי תמונות

הניחו שקף על התמונה של החיה ובקשו מהילד לעבור עם טוש על קווי המתאר של החיה. בהמשך, מומלץ לגזור את החיה ולצבוע בצבעי גואש (הערה: מומלץ לעבור בטוש לא מחיק). יש לעבור על קווי המתאר ברצף ובשטף עם כמה שפחות עצירות.

 

כרטיסיות / תמונות ללימוד מילים ראשונות

כשהוא היה תינוק, שאלתם אותו: "מה אתה רואה בתמונה?" כעת, תוכלו לשאול אותו: "מה מתחיל במה? (עם התלהבות ואינטונציה מתאימה). למשל, "מה מתחיל בחָ?" (חתול), "מה מתחיל בסוּ?" (סוס).

 

חרוזים גדולים מעץ

מהחרוזים שהילד כבר מזמן אינו משחיל (מפני שהוא משחיל חרוזים קטנים יותר), ניתן ליצור דגם כלשהו. על הילד לשחזר את אותו הדגם בדיוק, על פי צבע וצורה. במידה ואין מספיק חרוזים מאותו צבע יש להעתיק את הדגם בלבד.

 

קוביות רכות

הקוביות שבהן השתמש הפעוט לבניית מגדל ניתנות לשימוש חוזר במשחק קליעה למטרה לעבר סל או כל חפץ דומה אחר.

 

חיות מניאטוריות

כדי לעודד את האבחנה המישושית (אבחנה טקטילית), ניתן לבקש מהילד לעצום את עיניו ולהניח בתוך כפות ידיו את החיה. עליו לנחש באמצעות מישוש מהי החיה. במידה וניחש, עליו למקם אותה בגו'נגל, במים או כחיית כפר.

 

מגדלון כוסות

אחד המשחקים הפופולריים ביותר בקרב תינוקות ופעוטות הוא יצירת מגדלון כוסות. ניתן לבקש מהילד לסדר את הכוסות בשורה ולמסור לנו את הכוס הראשונה, השלישית, הרביעית וכך הלאה. בנוסף, ניתן לבקש ממנו להניח את הכוס האדומה ליד הירוקה, לפני הצהובה, על הכתומה וכך הלאה. בכך הילד לומד מילות יחס.

 

מגדלון כוסות בצורות שונות

ההורה יוצר עם המגדלון של הכוסות צורות שונות, מבקש מהילד לזכור את הצורה ומפרק אותה. על הילד ליצור את אותה הצורה בדיוק.

 

צעצועים מיניאטוריים ושאר פיצ'פקס

בקשו מהילד למיין את הצעצועים לפי צליל פותח. "בוא נאסוף/נסדר את כל הצעצועים שמתחילים בס'" – סרט, סיכה, סירה, ספה (בדרך כלל אלו צעצועים שהורים קונים למשחק סוציודרמטי כמו כלים קטנים למטבח וכד'). כנ"ל, ניתן לעשות זאת עם צליל מסיים (עכביש, פטיש; משקפיים, מכנסיים).

 

צעצועים מיניאטוריים (מניית עצמים)

ניתן לפזר מספר צעצועים קטנים ולבקש מהילד לספור אותם. כדאי להתחיל ממניית עצמים בשורה, מניית עצמים בתפזורת ומניית כמות חלקית מתוך כמות גדולה.

 

  • נועה לויאן-אלול, תרפיסטית בתנועה ויועצת חינוכית, מטפלת משפחתית וזוגית, מחברת הספר "חושים ומפגשים בתנועה". רכזת הקורס "ליווי התפתחותי בתנועה" בקמפוס 'שיאים' באוניברסיטת תל-אביב.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים