שתף קטע נבחר

 

הסודות שלכם נחשפים ברשת

מהפיכת פייסבוק וטוויטר מחסלת את שאריות הפרטיות שעוד נשמרה ברשת. ולא, את הגלגל אי אפשר להחזיר

השימוש באינטרנט עובר בשנים האחרונות מהפיכה שקטה ומפתיעה: מאות מיליונים ברחבי העולם מוותרים על האנונימיות, ומפרסמים תמונות, טקסטים והמלצות שונות בשמם המלא, לצד תמונת דיוקנם העדכנית.

 

כבר לא אנונימיים

המהפיכה הזו היא עוד תוצר לוואי של הרשתות החברתיות: כדי להיות בקשר עם חברים, צריך להירשם עם הפרטים האמיתיים והמלאים. בתחילת הדרך העניין אולי נראה קצת מפחיד עבור מי שהתרגל להסתתר מאחורי כינויים שונים ומשונים בטוקבקים ובבלוגים (בוודאי למי שנרתע מלפרסם דבר כלשהו ברשת‭.(‬ אבל מכיוון שמדובר בפרסום רק עבור מי שנכלל ברשת החברתית של כל גולש ואושר על-ידו, התחושה הייתה, כי מדובר בפרסום שמגיע לקבוצה סגורה ומצומצמת יחסית.

 

האשליה הזו מתפוגגת לאיטה בחודשים האחרונים. מי שהובילה את השינוי היתה טוויטר: כל אחד יכול לקרוא את העדכונים שמפרסמים משתמשי טוויטר, גם אם לא נרשם לשירות או בחר לעקוב אחרי משתמש מסוים. המטרה של השירות הייתה לקדם את התוכן ואת האתר, לכן זו הייתה ברירת המחדל - פרסום פומבי של כל "ציוץ‭,"‬ כאשר כל משתמש יכול תמיד להגביל את התפוצה ולהסיר אנשים מרשימת העוקבים אחריו.

 

לאור העלייה בפופולריות של טוויטר, פייסבוק לא יכלה להישאר מאחור. היא שינתה את הכללים, כך שהמשתמשים יכלו לקבוע, כי כל עדכון שיפרסמו יוצג בתוצאות החיפוש בתוך הרשת החברתית. מי שלא שם לב להבדל המשמעותי בניסוח עשוי לגלות שהוא מעדכן בטעות את כל העולם - גם את מי שבכלל לא רשום בפייסבוק, אם בחר, ברגע אחד של חוסר תשומת לב, לאפשר ל"כולם" לראות את העדכונים או את הפרופיל שלו.

 

המקרה של מאייר

הצלחת הרשתות החברתיות לא נעלמה מעיניהם של בכירים בגוגל ומיקרוסופט, שרוצים להישאר עם האצבע על הדופק. אם אנשים מחפשים עדכונים בטוויטר ובפייסבוק, למה שלא יעשו את זה ממנועי החיפוש שלהן?

 

המשמעות היא שהתוכן הופך נפוץ עוד יותר - לא רק בתוך הרשת החברתית, אלא עבור כל מי שמשתמש במנוע חיפוש, כלומר כל גולש בכל מקום בעולם.

 

למי שרוצה לקדם את עצמו באמצעות רשתות חברתיות, או רוצה להשיג את ‭15"‬ הדקות שלו" מדובר בצעד מבורך, אבל בשביל משתמשים רבים אחרים יש כאן פתח לצרות: הרשת מלאה בסיפורים מהסוג של עובד שדיווח על יום מחלה, מיהר לעדכן את החברים בפייסבוק שיש לו יום חופש – ואיבד את מקום העבודה שלו.

 

מריסה מאייר, סגנית נשיא בגוגל, פירסמה עדכון משועשע בטוויטר שלה - קישור אל כתבה סאטירית על הסכסוך בין גוגל לאפל, לאחר שהאחרונה חסמה את יישום ‭Google Voice‬ לאייפון. אבל מאייר קלטה בתוך זמן קצר, כי מתוקף תפקידה ומעמדה הבכיר היא לא יכולה להרשות לעצמה לפרסם עדכונים כאלה, ומחקה את הציוץ. העדכון נעלם גם מהעמוד שלה, אבל זה היה מאוחר מדי: גולשים זריזים וחדי-עין שמרו צילום- מסך שלו, והוא - כמובן - הופץ ברשת.

 

עד לאחרונה, מחיקה של תוכן כלשהו בטוויטר לא הבטיחה שאכן ייעלם - הציוץ נעלם מעמוד הטוויטר של המשתמש אבל עדיין הופיע במאגר המידע של השירות והיה נגיש לכל מי שביצע חיפוש פשוט באתר. גם פייסבוק לא מחקה בעבר את פרופיל המשתמשים אשר החליטו לפרוש מהרשת החברתית.

 

בכירים רבים בחברות ברחבי העולם עושים כיום את צעדיהם הראשונים בשירותים חברתיים. רבים מהם נזהרים מכל פירסום אישי פומבי, אבל כפי שניתן לראות בדוגמה של מאייר - יש מדי פעם גם החלקות. הבעיה הזו לא מוגבלת לבכירים בלבד: כל עדכון תמים שאתם מפרסמים כיום ברשת יכול לרדוף אתכם בעתיד, כשתעברו אל מקום עבודה אחר, או כשתגיעו לעמדה בכירה יותר. נשיא ארה"ב ברק אובמה הזהיר לאחרונה בני-נוער, שלא יפרסמו יותר מדי מידע על עצמם ברשתות חברתיות, במיוחד אם הם רוצים להגיע בעתיד למשרת נשיא ארה"ב‭.

 

חשוב לדעת, כי בנוסף לתוכן שאתם מפרסמים ולתפוצתו, שאתם אולי לא מודעים לה, יש עדכונים רבים שנשלחים בשמכם. יישומים רבים שמוסיפים בפייסבוק מפיצים את עצמם הלאה, כשאתם שולחים המלצות ועדכונים על הפעילות שלכם אל רשימת החברים.

 

וירוסים מפיצים את עצמם בצורה דומה ברשתות החברתיות. אבל גם יישומים לגיטימיים לא בוחלים באמצעים. לפעמים מופיעה הערה בנושא באותיות הקטנות, כשאתם מצטרפים לשירות או מתקינים יישום כלשהו, ולפעמים העניין מוחבא היטב - רוצים לראות תמונות של החברים מפייסבוק בתוכנה חיצונית? "על הדרך" אישרתם, שכל פעולה שלכם באותה תוכנה תשלח עדכון לכל החברים ברשת.

 

הלם לוח המחוונים

סוגיית הפרטיות לא מוגבלת רק לרשתות חברתיות. גוגל מרכזת מידע רב על כל מי שנעזר בשירותים שלה, וככל שמשתמשים ביותר שירותים - כמו גוגל דוקס, לוח שנה, חשבון בשירות הבלוגרים Blogger ועוד - כך נאסף יותר מידע.

 

החברה השיקה לאחרונה עמוד מיוחד בשם ‭Google Dashboard‬ (לוח מחוונים‭,(‬ שבו היא מרכזת את המידע שנאגר בה על כל משתמש מכל אחד מהשירותים השונים. בגוגל התכוונו בכך להרגיע את המשתמשים, להציג את המידע באופן שקוף וגלוי ולתת אפשרות פשוטה לנהל אותו, אבל רבים עשויים להירתע כשיגלו את כל המידע שחשפו על עצמם בגוגל - הסרטונים האהובים ב-‭,YouTube‬ התמונות ששיתפו בפיקאסה, לוח הזמנים מן היומן האישי, ועוד.

 

ב‭,Dashboard-‬ אגב, ניתן להתרשם גם מן המידע שנאסף על-ידי גוגל ולא חשוף לאחרים: פירוט מדויק של מספר ההודעות שהתקבלו, נשלחו או הושלכו לפח בג'ימייל, כמות הקבצים השמורים בגוגל דוקס, היסטוריית החיפושים ברשת לפי נושאים - מוצרים, חדשות, תמונות, חיפוש כללי ועוד. ה‭Dashboard-‬ לא כולל תכונות חדשות, אלא רק מרכז במקום אחד קישורים אל כל הגדרות הפרטיות בשירותים השונים של גוגל, למשל שמירה של שיחות הצ'אט בג'ימייל, חיבור מאובטח לתיבת הדואר או ניהול ההרשאות של מבקרים באלבומים המקוונים בפיקאסה.

 

העמוד החדש של גוגל הושק רגע אחרי שערורייה קטנה, בשל שירות ‭,Google Voice‬ אשר מציע בין היתר ניהול תיבת דואר קולית של קווי טלפון והקלטה של שיחות. משתמשים בשירות יכלו לבחור, כי השיחות יוצגו באופן פומבי, ממש כמו עדכון סטטוס בפייסבוק או טוויטר.

 

אבל בבלוג הטכנולוגיה "טק קראנץ‭"'‬ הבחינו, כי שיחות שסומנו כפומביות החלו להופיע בתוצאות החיפוש של גוגל, וכל גולש היה יכול להאזין להן בזמנו הפנוי. הכל נעשה באישור של המשתמשים, כמובן, אבל לא בטוח שכולם היו מודעים לעניין ולהשלכות שלו. בכל מקרה, בגוגל הבינו מהר מאוד שיש הבדל משמעותי בין שיחות טלפון לעדכוני סטטוס, והסירו את השיחות הפומביות מתוצאות החיפוש.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים