הקנס לחברת החשמל הוגדל - החשבון יוקטן
בלעדי: חברת החשמל עדיין לא הפעילה תחנת כוח חדשה שהתחייבה להקים ברמת חובב. ברשות החשמל החליטו להגדיל את הקנס שכבר הוטל על החברה ביולי עקב העיכובים. המשמעות לצרכן: הפחתה של מספר שקלים בחשבון החשמל הבא, בנוסף להפחתה שכבר בוצעה מאז אוגוסט
הקנס המצטבר שהוטל על חברת החשמל ממשיך לגדול - לטובת ציבור הצרכנים. כך טוענים גורמים במשק האנרגיה. הרשות לשירותים ציבוריים - חשמל, האחראית על קביעת תעריפי החשמל, הודיעה ביולי לחברת החשמל כי תטיל קנס ענק של מאות מיליוני שקלים על חברת החשמל כעונש על עיכובים בהקמת תחנת כוח חדשות. זאת, מאחר שהקמת התחנות מומנה בהעלאת תעריפי החשמל. הקנס יועבר ישירות לציבור הצרכנים באמצעות הוזלת תעריפי החשמל. כעת, מאחר והקמת תחנת הכוח ברמת חובב ממשיכה להתעכב - הקנס יוגדל.
תקלה בתחנה? הקנס לחברת החשמל הוגדל
חברת החשמל הייתה אמורה להקים ביולי תחנת כוח חדשה ברמת חובב, כחלק מתוכנית חירום גדולה של החברה להקמת תחנות כוח חדשות שימנעו מחסור בחשמל. התחנה לא קמה בזמן, והרשות לחשמל כבר קנסה את חברת החשמל באוגוסט.
חברת החשמל התחייבה להפעיל את התחנה עד נובמבר, וברשות הודיעו כי אם הדבר לא יקרה, הקנס יוגדל. כעת נודע ל-ynet כי התחנה טרם החלה לפעול וכי הרשות עומדת להגדיל את הקנס.
אף שהתחנה הוקמה בפועל, ומנכ"ל החברה, עמוס לסקר, אף ערך אירוע חגיגי שבו חגג את הקמתה, עקב תקלה התחנה מושבתת וטרם החלה לפעול.
לפי תוכנית הקנס של הרשות לחשמל, אם חברת החשמל איחרה את מועד הקמת התחנה - היא תגדיל את הקנס בחודש הבא, ותשאיר את הקנס המוגדל על כנו עד שהתחנה תתחיל לפעול. הקנס יבוטל בינואר או בשלב מאוחר יותר - רק אם וכאשר חברת החשמל תפעיל את התחנה ורק אם לא יהיו עיכובים גם בהקמתן ובהפעלתן של תחנות נוספות.
משמעות הפעלת הקנס היא שהצרכנים ייהנו מהקלה של שקלים אחדים בחשבון החשמל הבא, נוסף על הקלה של כמה שקלים לחודש, שהם כבר נהנים ממנה מאז אוגוסט, וימשיכו ליהנות מההקלה עד שהתקלה תתוקן. מעבר לכך: מדובר בפעם הראשונה בתולדות המדינה שבה גוף כלשהו מעניש את חברת החשמל על מחדליה וכישלונותיה.
מחברת החשמל נמסר בתגובה: "מדובר בקשקוש. תחנת הכוח תתחיל לפעול כבר מחר או בימים הקרובים, ולכן הקנס יבוטל".
תוכנית חירום להקמת תחנות
חברת החשמל הכינה לפני כשנה תוכנית חירום להקמת תחנות כוח חדשות, כדי להתמודד עם החשש ממחסור בחשמל במדינה בשנים 2010-2012. לצורך הקמת התחנות, הסכימה הרשות לחשמל להעלות את תעריפי החשמל ב-4%, וזאת - בתנאי שחברת החשמל תכין תוכנית התייעלות.
מנכ"ל החברה, עמוס לסקר, הודיע כי הכין לחברה תוכנית התייעלות רצינית. אלא שהתוכנית לא יצאה לפועל עקב התנגדותו של ועד העובדים, ובינתיים התברר כי גם הקמת תחנות הכוח מתעכבת. בנסיבות אלה החליטו ברשות חשמל להעניש את חברת החשמל ולכפות עליה לצמצם את תעריפי החשמל על כל יום של עיכוב בהקמת התחנות.
עיכובים של שנתיים - 100 שקל בחודש למשפחה
כמה תשלם חברת החשמל? הנוסחה לחישוב התשלום סבוכה ותלויה באורכם ובהיקפם של העיכובים. תשלום "ריבית הפיגורים" כבר החל באוגוסט ועמד על 10 מיליון שקל, ואמור לגדול בטור גיאומטרי ככל שהעיכובים בהקמת התחנות יתעכבו - וככל שיגדל מספר התחנות שהקמתן מתעכבת.
אם יימשך העיכוב עד קיץ 2011 ויכלול את כל התחנות, תגיע "ריבית הפיגורים" לסכום של כ-600 מיליון שקל. בנוסף, תשלם חברת החשמל ביולי 2010 החזר של הכסף עצמו, שיתחיל בגובה של 400 מיליון שקל, ויגיע בתוך שנה לכ-2 מיליארד שקל.
מחישוב שערכו גורמים במשק האנרגיה, עולה כי כל החזר של כ-100 מיליון שקל יוביל להפחתה של כעשרה שקלים לחודש בחשבון החשמל של משפחה ישראלית ממוצעת. אם העיכוב ימשיך עד 2011, יקבלו הצרכנים החזר נאה של כ-250 שקל לחודש למשפחה ממוצעת. עם זאת יש לקוות כי הדבר לא יקרה, כיוון שבמקרה כזה עלול להיווצר מחסור אמיתי בחשמל במדינה.
הזיכוי שיקבל הצרכן הודות לקנס ייתערבב בעליות ובירידות הרגילות של תעריפי החשמל, שמבצעת הרשות לחשמל. תעריפי החשמל תלויים בגורמים שונים, ובעיקר - מחיר הגז הטבעי, הסולר והפחים המשמשים לייצור חשמל. שינויים אלה במחירים עדיין משפיעים על תעריפי החשמל יותר מאשר הורדת המחירים הצפויה בגלל הקנס. תעריפי החשמל ימשיכו, איפה, לעלות ולרדת, אבל ב"אותיות הקטנות" של התעריף יופיע גם סעיף שיכלול הפחתה של התעריף הודות לקנס.
במקרה שאף תחנה לא תקום, הקנס אמור להגיע ליותר ממיליארד שקל, ולחסוך למשפחה ישראלית ממוצעת עשרות שקלים בחודש.