שתף קטע נבחר

 

בחינות המיצ"ב: פער מתרחב בין יהודים וערבים

תמונת מצב עגומה עולה מהבחינות שעורך משרד החינוך לתלמידים: הפערים בין יהודים וערבים במקצועות השונים נותרו גבוהים מאוד - ואף מחריפים, והרקע החברתי-כלכלי משפיע על ההישגים. נתון מדאיג נוסף מצביע על חשיפה לאלימות

הפער בין ההישגים בלימודים בין יהודים וערבים הולך ומעמיק, ומערכת החינוך הופכת אלימה יותר - כך עולה מנתוני בחינות המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית-ספריים) שפורסמו היום (ג'). נתונים אלה מתייחסים לשנת הלימודים הקודמת, תשס"ט.

 

המבחנים, הנערכים מדי שנתיים, סוקרים את ההישגים במקצועות: אנגלית, מדעים, מתמטיקה ושפת אם (עברית או ערבית) לכיתות ה' ו-ח'. כמו כן נבחנת ידיעת שפת האם בכיתות ב'. נוסף על כך, הם בודקים סקרי אקלים וסביבה פדגוגית של תלמידי כיתות ה'-ט'. מבחני האקלים בודקים בין היתר שיעורים פרטיים, יחס בין מורים לתלמידים ומדד אלימות בבתי הספר. בשנה החולפת נערכו הבחינות מיותר מאלף בתי ספר, והקיפו כ-110 אלף תלמידים.

 


שר החינוך ובכירי משרדו, עם קבלת תוצאות המבחנים (צילום: מוקי שוורץ)

 

הידרדרות בהישגי הערבים, עליה במגזר היהודי

הנתונים מצביעים על ירידה בהישגים תלמידי כיתות ח' מהמגזר הערבי במקצועות: אנגלית, מדע וטכנולוגיה. מנגד, נרשמה עליה קלה במגזר היהודי בכיתות ה' ו-ח' בכל התחומים למעט בלימודי השפה האנגלית, שם נשמרו ההישגים מהמבחן הקודם. בכיתות ה' היה הציון הממוצע במדע וטכנולוגיה 61. דוברי העברית רשמו ממוצע של 63.6, לעומת הערבים - שהשיגו ציון ממוצע של 55.2. בכיתות ח' היה הממוצע 53.4 - כאשר במגזר היהודי היה הציון 57.5 לעומת 43.8 בלבד בקרב הערבים.

 

בלימודי השפה האנגלית רשמו תלמידי ישראל ציון ממוצע של 71.9. בקרב היהודים היה הציון 74.1 לעומת 66.9 בקרב דוברי הערבית.

בכיתות ח' היה הממוצע 59.1, עם ציונים של 66.3 ליהודים, שפתחו פער גדול מהמגזר הערבי - שם היה הציון הממוצע 42.1.

 

במקצוע המתמטיקה היה הציון הממוצע 56.5, עם 60.9 לתלמידים היהודים ורק 46.4 לתלמידים הערבים. בקרב כיתות ח', היה הממוצע 48 - 50.4 בקרב דוברי העברית ו-42.1 לדוברי הערבית.

 

בין המגזר הערבי ליהודי נרשם פער עקבי במשך השנים לטובת דוברי העברית. "פערים במקצועות השונים משתנים משנה לשנה בין המגזרים", אמרה מיכל בלר - העומדת בראש רמ"ה - הרשות הארצית למדידה והערכה, העורכת את בחינות המיצ"ב.על פי הנתונים, התרחב הפער במדע ובטכנולוגיה, באנגלית לכיתות ה' הוא נשאר כשהיה אך התרחב בכיתות ח'. במקצוע המתמטיקה הפער נותר גדול אך עם זאת יציב.

 

באשר ללימודי שפת האם, היה הממוצע 73.9 בכיתות ה' ו-68.7 בכיתות ח'. במגזר הערבי היה הממוצע בכיתות ה' 63.3 ובכיתות ח' - 68.4.

 

הרקע החברתי-כלכלי קובע

במקביל להבדלים העמוקים בין המגזרים האתניים ועל רקע המשבר הכלכלי, התרחבו הפערים בין הישגי התלמידים קבוצות מרקע חברתי-כלכלי נמוך לעומת אלו שלהם רקע בינוני או גבוה בקרב דוברי העברית. בקרב תלמידים מרקע חברתי-כלכלי נמוך, נרשמה בשנה שעברה ירידה בהישגים במקצועות המתמטיקה והמדעים.

 

מהבחינות עולה כי קיימים פערים גדולים בהישגי תלמידי כיתות ח' שלהם רקע חברתי-כלכלי נמוך במקצועות שפת אם עברית ואנגלית. בקרב תלמידים דוברי ערבית מוצגים פערים במעמד הבינוני והנמוך בלבד, בשל מיעוט התלמידים מרקע גבוה. גם שם נראו בבירור פערים בהישגי התלמידים מרקע גבוה לעומת זה הנמוך. ואולם ההבדל המגדרי בהישגים הולך ומיטשטש. על פי הבחינות, לא נרשמו פערים גדולים בין בנים לבין בנות למעט במקצוע העברית, שבו יתרון לבנות בכיתות ה' ו-ח'. בקרב דוברי הערבית ישנו יתרון בולט לבנות בכל המקצועות.

 

חשיפה לאלימות בתוך בית הספר

בחינות המיצ"ב - שבהן נבדקת גם תחושת האקלים בבית הספר, הצביעו שוב על עדיפות ברורה לתלמידים מרקע יהודי וחברתי-כלכלי חזק, 

יחד עם נתונים מדאיגים באשר לרמת האלימות בבתי הספר. 39% מהתלמידים דיווחו על הסתייעות בשיעורים פרטיים, בעיקר באנגלית (27%) ובמתמטיקה (24%).

 

69% מהתלמידים דיווחו על תחושה כללית טובה בבית הספר. יחד עם זאת, ציינו רק מחצית מהנשאלים כי בינם לבין המורים שלהם שוררים יחסי קרבה ואיכפתיות. 13% מהתלמידים דיווחו כי היו מעורבים באירוע אלים כלשהו בחודש שקדם לשאלון. בכיתות ה'-ו' נרשמת אלימות רבה יותר (17%) מאשר בכיתות ז'-ט', שם עומד הנתון על 11%. תלמידים דוברי ערבית מדווחים על אלימות קשה יותר מאשר תלמידים דוברי עברית, בעוד ש-15% מהתלמידים דוברי הערבית דיווחו כי תלמיד איים שיפגע בהם - אל מול 9% בלבד מדוברי העברית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תמונת מצב בעייתית. שר החינוך, גדעון סער
צילום: מוקי שוורץ
מומלצים