אשה ושמה אדונית התבשילים
היא התחילה כמלצרית בפאב אירי ועברה דרך ארוכה ומסקרנת עד שהקימה חברה למזון גורמה. למדור עושות עסק היא מספרת איך היא עשתה את זה (כולל הסודות הכי טובים שלה) וגם מבקשת עצות כדי להצליח עוד יותר. בשביל זה אנחנו כאן
מי אני?
סיוון כהן, 33, מכפר ורבורג
מה אני עושה?
"שף ובעלת "אדונית התבשילים". אני מכינה מזון גורמה ים תיכוני ומציעה שלושה סוגי שירותים: "שף מארח" (אירוח אינטימי הכולל ארוחת גורמה שאני מכינה ומגישה במרפסת ביתי שבכפר), "שף עד הבית" (ארוחות גורמה במשלוח לבית או לעסק) ו"שף אירועים" (ארוחות גורמה לאירועים יוקרתיים, עד 100 איש).
איך התחלתי לבשל?
"אחרי הצבא נסעתי לאירלנד, וחייתי שם חמש שנים במהלכן עבדתי במטבח. התחלתי כמלצרית בפאב בדבלין, אבל אז נכנסתי למטבח והתחלתי ללמוד מה עושים שם ואיך. למזלי, השף בפאב ממש התעקש שאתחיל לאכול בשר וגם לימד אותי איך מכינים אוכל. אחרי שעבדתי שם בכמה מטבחי צמרת וביניהם The Westberry" ו- "Fitzer's" בדבלין. עד אז הייתי צמחונית אבל כחזרתי ארצה הפכתי לקרניבורית (אוכלת בשר, ע.מ.) אמיתית. הייתי בת 28 כשהגעתי לישראל ופגשתי את השף ניר צוק, שהוא בן המושב שלי שהציע שאעבור גם קורס מקצועי בבית הספר "בישולים". משם המשכתי לעבודה כסו שף עם שפים ידועים, כמו מאיר אדוני מ"כתית" ויאיר פיינברג ב"סאגרה". העבודה כסו שף היא עבודה מפרכת, 18 שעות ביום, ממש כמו שפחה. אחרי שנתיים שבהן נסעתי בטרנטה ולבשתי סמרטוטים, בגיל 30 הבנתי שאני רוצה גם לחיות. שאמנם אני מאוד אוהבת את המקצוע שלי, אבל להיות שכירה כבר לא מתאים לי".
מתי הקמתי את עסק?
"לפני שלוש שנים סיימתי קורס יזמות של מט"י בקרית גת והחלטתי לפתוח את העסק. בהתחלה, התמחיתי באוכל גורמה לתושבי האיזור, במשלוחים עד הבית, אבל זו הייתה טעות. אמנם היו לקוחות וביקוש, אבל עבדתי קשה מאוד ולא הרווחתי מספיק. בהמשך, הפכתי להיות שף הבית באירועים של מכון ויצמן, השתתפתי בתוכנית הריאליטי "המטבח" ולאחר מכן החלטתי לקחת הלוואה מקרן "שמש" כדי להתקדם. עם הכסף קניתי רכב מסחרי, שיפצתי והפכתי את המטבח הפרטי למקצועי וגם מימשתי לעצמי חלום קטן: בניתי מרפסת עץ מקסימה, שעליה אני מארחת זוגות או קבוצות קטנות לארוחת גורמה אינטימית שאני מבשלת ומגישה, כי זה מה שאני הכי אוהבת לעשות, לארח אצלי בבית, להפתיע עם ארוחת גורמה באמצע שום מקום, כשמסביב יש שקט ושלווה וציוצי הציפורים שרק בכפר אפשר לשמוע. לתדהמתי, כבר הגיעו לכאן לקוחות אפילו מיוקנעם ומחיפה, כי שמעו כמה שזה מרגיע, מקסים, מיוחד וטעים".
עצות הזהב של סיוון:
- להשתמש בחומרי הגלם שמצויים סביבך – "כשאני רוכבת על האופניים ורואה מסביבי שדות פורחים של קישואים, למשל, כמובן שאכין לאורחים מנה מפרחי קישוא. את גבינת המוצרלה העשויה מחלב בופלו, אני קונה בחוות ביצרון הסמוכה וגם היינות שאני מגישה הם מיקבים מהאזור".
- לא לפחד לקחת הלוואה כדי להצטייד – "כמובן שאפשר לנסוע בסובארו ג'סטי זעירה ומקרטעת ולהעמיס עלי ועל המלצרית שיושבת לצידי ארוחת גורמה ל – 100 איש. אני עשיתי זאת. אבל אני גם יודעת שזה מלחיץ ומעייף ומיותר. את האנרגיות כדאי להשקיע בעבודה, שהופכת להיות הרבה יותר קלה ונוחה, כשיש לך את הציוד המקצועי הדרוש".
- להתייעץ – "אני מושבניקית ויש הרבה מאוד תחומים בניהול עסק ובשיווק של בישול ואירוח גורמה שלא מוכרים לי. לכן, אני מרבה להתייעץ. למשל עם עמוס באר, מנכ"ל פזגז, שהתנדב להיות חונך שלי, בתיווכה של "קרן שמש". הוא אמנם לא מהתחום, אבל יש לו ניסיון, קשרים וידע רב שעוזרים לי מאוד".
השפית הייתה צמחונית והיום קרניבורית אמיתית. צילום: ענבל בצר
עושות עסק לשרותך: סיוון צריכה עזרה
סיוון: "אני מרוצה מהתפתחות העסק ומקצב הגדילה שלו, אבל כדי לעמוד בהתחייבויות שלקחתי על עצמי, אני חייבת להרחיב את חוג הלקוחות שלי יותר מהר ולא כל כך יודעת איך לעשות זאת".חוה ניסנבוים, יועצת להקמת עסק ובעלת האתר "גולדה", מציעה:
- החלפת מקומות. הפתרון: הצבת הלקוח במרכז – "כדי להגיע לכמה שיותר לקוחות ולעניין אותם, חשוב להמחיש את הייחוד של המקום. כדאי מאוד להציג, גם חזותית, את האפשרות לקבל במקום הזה רגעים נפלאים של אושר והנאה, שאי אפשר לקבל במקומות אחרים.
לכן, במקום להציב את סיוון במרכז דף הבית של אתר האינטרנט, למשל, כדאי שיהיה שם צילום של זוג מתארח ונהנה. המסר צריך להיות: כשאתם באים אלי – אני כאן בשבילכם.
- תפסת מרובה - לא תפסת. הפתרון: להתמקד – "על כרטיס הביקור של סיוון וגם באתר מוצעים שלושה מוצרים שונים. סיוון צריכה לבחון ולברר מה היא הכי רוצה לעשות, מה הכי רווחי כלכלית, איפה יש לה יותר יתרונות ובהתאם לתשובות שתקבל, לצמצם את מספר המוצרים שהיא מציעה, כי "תפסת מרובה, לא תפסת". מאוד מומלץ למקד את המשאבים במוצר שכלפיו יש לה הכי הרבה תשוקה.
- ליצור מותגים – "סיוון מכינה ארוחות גורמה לזוגות ולמשפחות, אבל יש עוד הרבה סיבות טובות לארוחות. לכן, כדאי להציע ללקוחות "ארוחת חברים", או "ארוחת אמהות בנות", או "מפגש חברות", למשל, עם תפריטים ייחודיים ומעוררי תיאבון לכל מותג כזה.
- חושבת שהעסק שלך מרוחק מהמרכז? כך תשני גישה, בפשטות – "סיוון נפעמת מהעובדה שאנשים מגיעים מרחוק, אך אינה מציינת למשל שאפשר להגיע אליה מהר יותר בעזרת כביש 6. עסקים מצליחים, המצויים במקומות מרוחקים כמו חמת גדר למשל, מוכיחים כי המרחק לא מרתיע, כשמוצע ללקוחות מוצר איכותי וייחודי. לכן, כדאי לה לשווק את "שף בכפר", באיזור ההיי-טק ברחובות , למשל. סיוון יכולה להציע לעובדי האיזור מבצע מפתה: אלה שמצוידים ברכב חברה, למשל, ישמחו לבלות כמה שעות שלוות ונעימות בארוחת גורמה באזור כפרי ואינם חוששים מתוספת עלויות הנסיעה".
המחשבון:
הלוואה של 90 אלף שקל מ"קרן שמש".
השקעה של 70 אלף שקל הון עצמי.
הלוואה של 20 אלף שקל מ"סביבה תומכת".
רוצות גם אתן לפתוח עסק? לענת מרדכי יש את העצות הכי טובות בשבילך.