שתף קטע נבחר
 

פורשה 911 טורבו - ספורט מוטורי טהור

מרבית יצרניות הרכב ניסו בעבר לייצר מכוניות ספורט ליומיום, חלקן מנסה כיום, אחרות ינסו כנראה בעתיד, אבל פורשה 911 טורבו יש בינתיים רק אחת. שחר הזלקורן חזר למסלול המירוץ בחברת הגרסה החדשה למכונית המיתולוגית

אם אתם רוצים להבין עד כמה חזקה פורשה 911 טורבו החדשה, נסו להיזכר בפעם הראשונה שבה ישבתם במטוס נוסעים בזמן ההמראה. זוכרים את התחושה של הבטן והראש שנדחפים בעוצמה לאחור, ואת הרעד שעובר בכל הגוף? יופי. עכשיו תכפילו את התחושות האלה פי 10, ואולי תתקרבו להבנת התחושה של נהג 911 טורבו, שדורך בפעם הראשונה על דוושת התאוצה.


 

ואם אתם רוצים להבין עד כמה מהירה ה-911 טורבו, בואו נדבר קצת על מספרים. מאזדה 3, המכונית הנמכרת בישראל, מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-13.1 שניות. טויוטה קורולה, גם היא רבת-מכר ותיקה, תאיץ ל-100 קמ"ש ב-12.1 שניות. ל-911 טורבו נדרשות 11.3 שניות - כדי להאיץ מעמידה ל-200 קמ"ש. זה מאתיים, כמו בתוצאה של מאה כפול שתיים. אגב, את העניין של הזינוק ל-100 קמ"ש, הטורבו מסיימת ב-3.4 שניות.

 

עוד פורשה 911:

911 GT3 בגרסת RS + וידאו

911 ספורט-קלאסיק + וידאו

 

אבל בעידן של התחממות גלובאלית וזהירות בדרכים, כל הדיבורים האלה על ביצועים ותאוצות ומהירות מרבית, נשמעים כמו שיחה על סטייק טי-בון ליד מיטתו של חולה-לב. אז הנה עוד משהו שכדאי שתדעו על ה-911 טורבו החדשה: בפורשה טוענים שזו גרסת העל הכי נקייה וחסכונית שהם ייצרו אי-פעם. אמירה קצת יוצאת דופן, לגבי מכונית שיכולה להגיע ל-300 קמ"ש, ואז להאיץ עוד קצת..

 

שביתה במחלקת העיצוב

הדבר הראשון ששמים אליו לב כשמתקרבים אל הטורבו החדשה, הוא שהיא בכלל לא נראית חדשה. בתיק העיתונות מפורטים שינויים כמו יחידות תאורה חדשות מלפנים ומאחור, וכונס אוויר מוגדל כלשהו, אבל נדמה שהכנת תיק העיתונות דרשה יותר זמן ומאמץ מאלו שנדרשו ממעצבי הדגם החדש. גם בתא הנוסעים קשה למצוא סימנים לכך שמישהו במחלקת העיצוב הגיע לעבודה לאחרונה: ההגה מוצע בשניים או שלושה עיצובים חדשים, ובזה מסתכמת בערך רשימת החידושים. וכן, זה מרגש בדיוק כמו שזה נשמע.


 

כל עניין האין-עיצוב הזה קצת מוזר, כי הטורבו החדשה אמורה הייתה לעבור "מתיחת פנים" - טיפול אמצע-חיים מקובל בתעשיית הרכב, שמתמקד בעיקר בעניינים קוסמטיים, לצד שינויים טכניים קלים. אבל כנראה שבפורשה כבר לעולם לא יבינו את הצורך בעדכוני עיצוב ל-911 האלמותית. לראייה: העיצוב שלה לא ממש השתנה בקרוב ל-50 שנות ייצור.

 

צריך שני קופלונג לטנגו

אז מה בכל זאת השתנה - ולמה בפורשה מתעקשים לקרוא ל-911 טורבו החדשה, חדשה? האמת היא שחוץ מעניין העיצוב, דווקא יש הרבה מאוד חידושים. למשל, מתחת למכסה המנוע, שכמובן מונח לו מאחור, ממש בקצה הזנב: יחידת ה-3.6 ליטר בטורבו הקודמת, הוחלפה במנע חדש בנפח 3.8 ליטר, עם הזרקת בנזין ישירה. אם זה נשמע לכם משעמם, חכו עד שתשמעו על תושבות מנוע דינמיות, שלדברי מהנדס גרמני מאוד-מאוד רציני וחרוץ, תורמות לקיצוץ 10 שניות מקצת יותר משבע וחצי דקות, זמן ההקפה של הטורבו בנורבורגרינג, ממסלולי המרוץ המפורסמים בעולם.

 

ואם כבר הגענו לדבר על מהנדסים גרמניים, ראויה לציון יכולתם הפנומנלית לומר משפטים שלמים בלי שיופיע בהם אף לא פסיק אחד. למשל, "דופל-קופלונגס-גטריבה-מיט-האנדשאלט-אונד-אוטומטיק-מודוס". בעברית זה נשמע קצת פחות מאיים: לטורבו החדשה יש תיבה ידנית-רובוטית כפולת-מצמדים, עם תפעול ידני או אוטומטי. לטורבו יש גם הנעה כפולה מתוחכמת, ומערכת שיודעת לחלק את הכוח בין הגלגלים האחוריים, ובמידת הצורך גם לבלום כל אחד מהם בנפרד. ואם זה נשמע טרחני בעברית, נסו לדמיין איך זה נשמע בגרמנית.


 

ארנב על מקל דינמיט

אם כל הדיבורים על תיבות הילוכים ותושבות מנוע הרדימו אתכם, נסו לדמיין איך מרגישים 500 כ"ס מתחת לרגל ימין. התעוררתם? יופי. עכשיו בואו נראה מה אפשר לעשות עם כל הכוח הזה. התיבה הידנית-רובוטית מציעה "בקרת זינוק": רגל שמאל עוברת לדוושת הבלם, רגל ימין סוחטת עד הסוף את דוושת הגז, ועל גלגל ההגה מופיעה נורית קטנה, שמציינת שה-911 מוכנה לזנק. כל מה שהנהג צריך לעשות כעת, הוא להסיר את רגל שמאל מדוושת הבלם.

 

מה שקורה לאחר מכן נראה כמו סצנה מסרט קומיקס: הטורבו שואפת, נושפת, ועפה קדימה כמו ארנב מצויר שהתיישב על מקל דינמיט בוער. כדי להבין עד כמה החוויה הזו כוחנית וכמעט אלימה, צריך דווקא לעמוד בצד, ולראות את פניו של נהג הטורבו כשהיא מזנקת ממקומה: האימה שמתפשטת על פניו, מספרת את כל הסיפור.

 

עיתונאים ממזרח אירופה

אחרי שהאימה חולפת, מתחוורת במהירות עובדה אחת, מאוד פשוטה: זה ממש-ממש קל לנהוג ב-911 טורבו במהירויות בלתי-סבירות. כמה בלתי-סבירות? כל מהירות מתחת ל-200 קמ"ש, נדמית לזחילה איטית מדי. וזו לא הגזמה. זכרו את המספרים: מ-0 ל-100 קמ"ש ב-3.4 שניות, מ-0 ל-200 קמ"ש ב-11.3 שניות - המהירות שבה ה-911 טורבו צוברת מהירות, פשוט לא הגיונית.


 

וזה לא משנה איך נראה הכביש או מי סלל אותו, וגם לא חשוב מה מזג האוויר, ואם הכביש לח או רטוב. אם אתם צריכים להגיע מנקודה א' לנקודה ב' במהירות, קחו את הטורבו. מעט מאוד מכוניות - אם בכלל - יוכלו לעמוד בקצב שלה. החוליה החלשה בכל הסיפור יהיה כמעט תמיד האוחז בהגה: האומץ של הנהג ייגמר הרבה לפני שהטורבו תגיע אל המגבלות שלה.

 

ובניגוד למכוניות רבות אחרות בעלות שאיפות ספורטיביות, ה-911 טורבו אינה מביישת את עצמה על מסלול מרוץ. ביקור במסלול אסטוריל בפורטוגל הוכיח שני דברים: 1. מרבית עיתונאי הרכב במזרח אירופה לא יודעים לנהוג; 2. הטורבו תגרום גם למי שלא יודע לנהוג, להיות מהיר הרבה מעבר לחלומותיו הפרועים ביותר.


 

אבל, הקוטב הצפוני נמס 

רוצים את השורה התחתונה? בבקשה, והפעם ממש בקיצור: אם יש לכם 1.6 מיליון שקל פנויים, רוצו והזמינו לכם את הטורבו החדש. אם אין לכם, תמיד תוכלו להגיד שלקנות מכונית ספורט בזמן שהקוטב הצפוני נמס, זה ממש לא לעניין. 


פורשה 911 טורבו

פורשה 911 טורבו
מנוע בנזין 6 צילינדרים, 24 שסתומים
נפח 3,800 סמ"ק
הספק מרבי 500 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 70 קג"מ ב-2,100 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה/ רובוטית, 7 הילוכים
מרכב שתי דלתות, קופה
אורך 445 ס"מ
רוחב 185 ס"מ
גובה 130 ס"מ
בסיס גלגלים 235 ס"מ
משקל 1,570 ק"ג
נפח תאי מטען 295 ליטר
100-0 קמ"ש 3.4 שניות
מהירות מרבית 312 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 8.5 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 272 גרם לק"מ
מחיר 1.6 מיליון שקל
כריות אוויר שש (קדמיות, צדיות, וילונות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל טרם נבחן

 

הכתב היה אורח חברת פורשה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
911 טורבו - על המסלול
סביבת הנהג? תא הטייס!
תיבה רובוטית - מעולה
הלוגו המחייב
המנוע המחוייב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים