ברית עם הבריטרוק
להקות אמריקניות מציגות סגנון חדש של רוק עם צליל בריטי, מיוז מפוצצת דיסטורשנים ובמות וקולדפליי ממשיכה לכבוש את העולם ומותירה את U2 מאחור. פרק ב' בסיכום הרוק של העשור האחרון. בואו להיזכר בלהקות, להאזין לשירים ולהצביע במצעד העשור
מהם שירי העשור שלכם? הצביעו עכשיו במצעד של ynet וגלגלצ
כמה להקות אמריקניות, שבמקור תויגו כאלטרנטיביות, סללו דרך מעט קטנה יותר, אבל לגמרי שלהן: "הסטרוקס", "הווייט סטרייפס", "הקילרס", "אינטרפול" ועוד, ייזכרו כלהקות חשובות מאוד בעשור הנוכחי. לא רק שהן יצרו זרם מוזיקלי חדש שהתמזג לתוך המיינסטרים, הן גם פתחו פתח לעוד מאות להקות פחות מצליחות, שמבקשות להישמע כמותן. בשונה מאוד משאר הלהקות האמריקניות שאזכרנו אתמול, הזרם החדש אימץ לעצמו דווקא צליל מאוד בריטי, לאו דווקא מצוחצח, מלוטש ומוקפד, אלא מלוכלך ובשרני.
כמו כל דבר, הצלילים החדשים החלו בקטן, אבל תוך זמן קצר הוליד האינדי-פוסט-פאנק-אלטרנטיב-רוק-גראג' את כמה משירי הרוק החשובים של העשור. בראש ובראשונה, "Seven Nation Army" של הווייט סטרייפס (שבכלל הפתיעו הרבה ממעריצי הרוק בשירים ערומים שכוללים רק גיטרה, תופים ומיקרופון). השיר עמד במקום הראשון במצעד הרוק של "בילבורד" וזכה בפרס גראמי עבור השיר הטוב ביותר. האלבום "אלפנט", ממנו לקוח השיר, הראשון של הצמד בחברת תקליטים גדולה, נמכר במיליוני עותקים והפך את ג'ק ומגי ווייט לשניים מהמוזיקאים המבוקשים בתעשייה.
גם "הקילרס" זינקה והוגדרה במהלך העשור לא פעם ולא פעמיים כאחת הלהקות האהודות ביותר בעולם. אלבומה, "Hot Fuss", שיצא ב-2004 בהחלט הציב אותה על המפה. מיליוני עותקים נמכרו ממנו ושירים מתוכו, בראשם "Somebody Told Me", הפכו ללהיטים: במיוחד בבריטניה, שם דורג השיר בתחנת XFM הפופולרית כאחד משירי הרוק הטובים ביותר בכל הזמנים.
הדוגמאות להצלחות של הלהקות הללו עוד רבות ומרובות, כשרובן מגיעות מאזור אירופה ואוסטרליה. להקות בריטיות, כמו "ארקטיק מאנקיז" ו"פרנץ פרדיננד", שזכו גם הן להצלחה היסטרית במהלך העשור ולמיליוני מעריצים ברחבי העולם, הזניקו את הז'אנר המחוספס עוד יותר ואת שלל הלהקות לכנופיה עולמית, אליה קשה מאוד להישאר אדיש.
הקול של קולדפליי
אבל מעל כל הלהקות הבריטיות, או להקות שנשמעות בריטיות, עומדת העשור הזה להקה אחת שניצחה את כולם. כמעט עשר שנים אחרי שעשתה את צעדיה הראשונים בתעשיית המוזיקה העולמית, "קולדפליי" היא אחת ממוסדות המוזיקה המצליחים והמבוקשים ביותר בעולם.
הבלגן החל ביולי 2000, כשכריס מרטין וחבריו הוציא את אלבום הבכורה "Parachutes". בזכות להיטים כמו "Trouble" ו-"Yellow", "קולדפליי" התנחלה כמעט בכל בית בריטי והפכה לאימפריה של ממש, כשהיא לא עוצרת לרגע מאז.
הלהקה המשיכה למכור עשרות מיליוני עותקים (לא פחות מ-50 מיליון עד היום) מאלבומיה, קיימה כמה מההופעות הגדולות ביותר העשור, הסתובבה בכל העולם והצליחה, אלבום אחרי אלבום (סך הכל ארבעה), להדביק את הקהל ברוק הרך, הנקי והחורפי שלה. תוסיפו לזה את האקטיביזם החברתי שלה ואת הפיכתו של כריס מרטין לכוכב עליון לאחר נישואיו לגווינת' פלטרו ותקבלו את אחת הלהקות המצליחות בעולם, למרות שעדיין לא אמרה את המילה האחרונה.
בקצב כזה, "קולדפליי" תהפוך לאחת האימפריות המוזיקליות הגדולות ביותר ובתוך 15 שנה ודאי יוענק לה פרס היכל התהילה של הרוקנ'רול. רק משהו מאוד דרמטי יצטרך לקרות בשביל לעצור את המכונה הזו.
המוזות רועמות
להקה נוספת שהתחילה את העשור כלהקה אלמונית והתפוצצה בבריטניה היא "מיוז". בחורף 99' הוציאה השלישייה הכוחנית את אלבומה הראשון, "Showbiz", אבל רק בתחילת הקיץ שאחרי החלה לזכות בהצלחה בינלאומית בזכות הבלדה "Unintended", שיר שהציג באופן מצוין את כישרון השירה הייחודי של הזמר והגיטריסט מת'יו בלאמי (וגם גרר שמועות מופרכות שמדובר באחיו של טום יורק מ"רדיוהד").
שנה חלפה והכל הפך הרבה יותר פשוט: "מיוז" הוציאה את "Origin Of Symmetry" והצליחה להעביר את הדיסטורשנים הבריטים לשליטה שלה. שירים כמו "New Born", "Bliss", "Plug In Baby" והחידוש "Feeling Good" חיזקו עוד ועוד את המעמד שלה והפכו את הלהקה לאחת המושמעות ביותר בבריטניה.
אבל מעבר לסינגלים הרבים ברדיו וברשת, "מיוז" החלה לפתח אישיות בימתית גדולה מהחיים. כלי תקשורת ברחבי העולם הרעיפו שבחים, ומשבחים עד היום, על ההופעות האקסטרווגנטיות של השלושה (פלוס חיזוק קטן של נגנים נוספים).
מה שמפתיע בדרך כלל את הצופים (כולל כותב שורות, שזכה לצפות בלהקה לפני כשנתיים) היא העוצמה האדירה של הלהקה מול הקהל. החברים לאו דווקא מתפרעים או משתגעים, אבל המוזיקה מקבלת ממד חדש, עצום ועוצר נשימה. בעבר סיפר מת'יו בלאמי בראיון לזיין לואו בתוכנית הטלוויזיה "גונזו" שאי אפשר לספור כמה פעמים הוא פוצץ מגברים בהופעות ובחזרות.
"מיוז" המשיכה להוציא אלבומים שכללו להיטים רבים ולמכור מליונים. עם השנים גם החלה לשחק עם הסגנונות המוזיקלים שלה; הרוק קיבל אלקטרוניקה, קצת פ'אנק והרבה מוטיבים של מוזיקה קלאסית. הורסטיליות הגדולה ביותר ניכרת באלבומה האחרון, "The Resistance" שיצא השנה. גם האלבום הזה זכה לעמוד בראש מצעדי המכירות במדינות שונות בעולם והמעריצים שולחים את הלהקה לעשור הבא בתור אחת הלהקות והתופעות הגדולות ביותר בעולם.
ומה עוד קרה בממלכה? "טראוויס" היתה פה לרגע והיה נדמה שהעשור הזה יהיה שלה. אבל כמו שבאה, ככה נעלמה. "רדיוהד" המשיכה לבסס את מעמדה כאחת מלהקות הרוק המשפיעות בעולם, כשהוציאה אלבומים מצליחים ומוערכים והפכה לאחד הגופים החשובים ביותר בכל הקשור למהפכת המוזיקה באינטרנט כשהפיצה את אלבומה "In Rainbows" קודם כל ברשת.
פיט דוהרטי הפך לכוכב ענק, בתחילה בזכות להקת "הליברטינס" ובהמשך "בייבישמבלס" בהנהגתו. הוא התאחד עם קייט מוס, הסתבך עם סמים, עם החוק ועם כל העולם.
"U2", הזוכה הגדולה של מצעד העשור הקודם של גלגלצ, שזכתה להגיע עם השיר "One" למקום הראשון, הוציאה העשור שלושה אלבומים מצליחים, מכרה עוד טריליון עותקים והמשיכה במסעה בכיבוש העולם, למרות שמסתמן שבונו מצא לעצמו יורש בדמות כריס מרטין. גם יורשי העצר "קינגז אוף ליאון" היו כאן והביאו את להקתם להיות אחת מלהקות הרוק הפופולריות של העשור, למרות שהם אמריקאים. אבל בסופו של דבר למדנו שדווקא בעשר השנים האחרונות, כשזה נוגע למוזיקה, נראה שאין כל כך הרבה הבדל בין שני צדי האוקיינוס.
האזינו לעוד שירים בולטים:
"מה? אתם עושים צחוק? מה עם הרוק האמריקאי? מה עם גרין דיי? ואיפה האימו?" לא שכחנו כלום. הכל נמצא בפרק הראשון של סיכום העשור . חוץ מזה, יש לכם עוד קצת פחות מחודש להצביע עבור האמנים והשירים האהובים עליכם במצעד העשור. קדימה!