שתף קטע נבחר

נתיב מהיר לתל-אביב: לא מגלים את המחיר

תקנות הפעלת נתיב הכניסה המהיר לתל אביב, עליו עובדים במרץ זמן רב, עלו היום (ד') לדיון בוועדת הכלכלה. במקום אישור מיידי, נדחתה ההצבעה למועד לא ידוע. הסיבה: שאלות וליקויים רבים - בעיקר בנוגע למחיר השימוש בנתיב - נותרו ללא תשובה

מי חשוב יותר עבור המדינה: זכיין המקים כביש אגרה חדש, או ציבור הנהגים? ועדת הכלכלה של הכנסת דחתה היום (ד') הצבעה בעניין תקנות חדשות, שיאפשרו את הפעלת הנתיב המהיר בכניסה לתל-אביב, שאמור להיפתח לתנועה תוך שנה. זאת לאחר שבמהלך הדיון בתקנות, העלו חברי הכנסת והיועצת המשפטית של הוועדה ליקויים חמורים העלולים לפגוע באינטרסים של ציבור הנהגים. יש לציין כי חלק מהליקויים - בעיקר בנושא עלויות הנסיעה - עלו בישיבת הוועדה לפני שנה וחצי, אך למרות דרישת הוועדה, מסרבים גם היום באוצר ובמשרד התחבורה להבהיר את הנושא.

 

 

ואלה חלק מהשאלות והליקויים שהועלו בדיון, ונותרו ללא מענה מצד נציגי הממשלה שנכחו בדיון:

 

  • מדוע מחיר השימוש בכביש אינו מובא לאישור נציגי הציבור - חברי הכנסת?
  • האם נחויב לשלם על השימוש, גם אם זמן הנסיעה יהיה ארוך משמעותית מהמובטח?
  • למה לא נקבע בחוזה שנחתם עם הזכיין, מחיר מרבי לשימוש בכביש?
  • האם מובטח כי שירותי ההסעה המיוחדים מהחניון הגדול שיוקם, יהיו פטורים מתשלום גם בעתיד?
  • כיצד תיפתר בעיית העומס בקצה הנתיב המהיר, בהשתלבות עם נתיבי איילון?
  • מה הפתרון לשירותי ההסעה בדרך חזרה אל החניון, ללא פקקי היציאה מתל אביב?

 

נשמע טוב, אבל

בתחילת הדיון שנערך היום, הציגו נציגי משרד התחבורה את פרויקט הנתיב המהיר: קטע כביש חדש המוקם בימים אלה בין מחלף נתב"ג ומחלף קיבוץ גלויות בתל-אביב, באורך כולל של כ-12 ק"מ. השימוש בנתיב המהיר יותנה כמתוכנן בתשלום אגרה "דינמית": מחיר הנסיעה בנתיב ייקבע בהתאם לעומס, והאגרה תתייקר ככל שהעומס יגבר. יש לציין כי כלי רכב ציבוריים - כמו אוטובוסים ומוניות שירות - יהיו פטורים מתשלום אגרה. גם כלי רכב המסיעים ארבעה נוסעים ויותר בשעות השיא, או לפחות שלושה נוסעים בשעות שפל, יהיו פטורים מתשלום.

 

לטענת נציגי משרד התחבורה, זמן הנסיעה בנתיב יעמוד על 11 דקות, והמהירות המינימאלית בו תהיה 70 קמ"ש. במסגרת הפרויקט מוקם חניון ליד מחלף שפירים, בו יוכלו נהגים להשאיר את מכוניתם ולהגיע לתל-אביב בשירות הסעות מיוחד - כל זאת, ללא תשלום. החניון אמור להכיל כ-2,100 כלי רכב, וממנו יוכלו הנהגים להגיע לתחנות באזור הקריה בתל-אביב והבורסה ברמת-גן.

 

"כרטיס פתוח לממשלה ולזכיין"

למרות שלפני הדיון, הביעו כמה מנציגי הממשלה ביטחון מלא בכך שהתקנות יאושרו, חברי הכנסת העלו הסתייגויות כבר במהלך הצגת הפרויקט. חלק ניכר מההערות של חברי הכנסת, וכן של היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, נוגעות לאגרה שתיגבה מהמנהגים: באופן מפתיע, בנוסח הקיים של התקנות אין כל התייחסות לכך.

 

"הוועדה מתבקשת לאשר תקנות, שאם יאושרו כמות שהן - איש לא ידע אפילו מה סכום האגרה הבסיסי", אמרה עו"ד בנדלר לחברי הכנסת. "למעשה, אנחנו נותנים כרטיס פתוח לממשלה להגיע לחוזה זיכיון עם כל זכיין, מבלי שלכנסת תהיה אמירה לגבי גובה האגרה - ועל חברי הכנסת לשקול אם זה ראוי". ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, מסכים: "המסמכים שבפנינו לא נותנים תמונה מלאה על המערכת. ומאחר שאנחנו כבר למודי ניסיון בכל הנוגע להתנהלות המדינה מול זכיינים פרטיים, חייבים לעגן את זכויותיו של הציבור בתקנות - ולא באמצעות חוזים עם הזכיין".

 

נציגי הממשלה, שהסבירו כי שיעור האגרה המינימאלי יהיה חמישה שקלים, אמרו גם כי כיום אין כל מגבלה על גובה האגרה. לדברי מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, המטרה היא למנוע מנהגים מלהיכנס לנתיב כאשר הוא עמוס - דבר שייעשה על-ידי ייקור משמעותי של האגרה. אולם, חברי הכנסת דחו את דברי ההסבר, וביקשו כי משרד התחבורה ישקול לכלול בתקנות התייחסות ברורה לגובה האגרה, וכן לקבוע מחיר מרבי. יש לציין כי התקנות שהובאו היום לאישור הוועדה, הוגשו לראשונה כבר לפני שנה וחצי - וכבר אז מתחו חברי כנסת ביקורת חריפה נגד הנוסח המוצע.

 

"להזיז את הפקק ממקום למקום"

בהמשך הדיון עלו בעיות נוספות, הנוגעות להיבט התחבורתי. כך למשל, חברי הכנסת שאלו את נציגי הממשלה למה לא נבנתה תחנת רכבת בסמוך לחניון המתוכנן במחלף שפירים. תחנה כזו, אמרו חברי הכנסת, תציע פתרון תחבורתי נוח ומהיר לכל הנהגים - פתרון שעשוי לשפר משמעותית את סיכויי ההצלחה של הפרויקט. לדברי סמנכ"ל משרד התחבורה, יצחק זוכמן, תחנת רכבת במחלף שפירים תתבצע כאשר יתווספו שתי מסילות לאלו הקיימות כיום - בעוד מספר שנים.

 

לדברי ח"כ חנין, אחד הליקויים הבסיסיים נובע מבעיות התחבורה הציבורית בתל-אביב עצמה: "בכל הפרויקט הזה יש בעצם רק סוכרייה אחת - מי שייבחר בתחבורה ציבורית, יוכל לחנות בחינם ולנסוע בחינם. אבל כל עוד התחבורה הציבורית בתוך תל-אביב נמצאת במצב כל-כך קשה, הרי כל מה שעשינו הוא בעצם להזיז את הפקק ממקום למקום. הפתרון היחיד הוא שדרוג מידי של התחבורה הציבורית בתל-אביב, שכן המבחן האמיתי של תחבורה ציבורית הוא זמן הנסיעה 'מדלת לדלת' - מדלת הבית לדלת העבודה, וחזרה".

 

מי מבטיח שירות הסעות בחינם?

שאלות נוספות שהועלו בדיון, נוגעות לנתיב המהיר עצמו. חברי הכנסת שנכחו בדיון, הביעו חשש כי בקצה הנתיב המהיר, בהשתלבות עם נתיבי איילון, ייווצר עומס חמור, שייפגע משמעותית בכדאיות השימוש בנתיב. לדברי זוכמן, למרות שאין כרגע כל פתרון לבעיה, ההערכה היא כי לאור החיסכון הצפוי בזמן הנסיעה בקטע שבין מחלף נתב"ג ומחלף קיבוץ גלויות, ייבחרו נהגים רבים להשתמש בנתיב. יש לציין כי על-פי החוזה, הנפח המינימאלי בשעות העמוס אמור להיות 1,600 מכוניות בשעה.

 

עוד בעיה שנותרה ללא מענה, היא הנסיעה מתל-אביב אל החניון בשפירים: בשלב זה, נהגים שישאירו את מכוניתם בחניון, וישתמשו בשירות ההסעות המיוחד, ייאלצו לחזור בנתיבים הקיימים - וללא כל העדפה בתנועה. בעיה נוספת הנוגעת לשירות ההסעות, הועלתה על-ידי עו"ד בנדלר, שטענה כי אין כרגע כל מניעה מהזכיין והממשלה מלבטל בעתיד את השירות - או להפוך אותו לשירות בתשלום. הסבר נציגי הממשלה, לפיו העניין מעוגן בחוזה עם הזכיין, לא שכנע את עו"ד בנדלר וחברי הכנסת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ומה יהיה על הפקקים?
צילום: גיא רחום
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים