כביש הסרגל התעקם - מע"צ מציבה שלטים
מה עושים כאשר האספלט בעורק תחבורה ראשי - כביש הסרגל שבצפון הארץ - הופך גלי ומסוכן לנהיגה? שמים שילוט מתריע, וזהו. במע"צ מסבירים שהעניין יסודר בעתיד, בחודשי הקיץ. עד אז? תסתדרו עם זה
כביש הסרגל, בעבר אחד מכבישי הפאר בארצנו, הפך לסכנת נפשות אמיתית. מי שינהג בו כיום, עשוי לחשוב כאילו במקום האספלט השחור והמתוח כקו ישר, הוא נמצא על רכבת הרים. שקיעה של הסוללה עליה בנוי הכביש, בעיקר מצומת מגידו לכיוון צפון ובנתיב הימני, מטלטלת את הרכב בפראות למעלה ולמטה, ימינה ושמאל. הסכנה הבטיחותית ברורה וחד-משמעית, והבעיה הולכת ומחריפה עם הזמן.
ומה הייתם מצפים שתעשה מדינה מתוקנת במצב שכזה? תפעיל את הזרוע האחראית שלה לנושא תחזוקת כבישים, הרי היא החברה הלאומית לדרכים (מע"צ), ותתקן את המפגע כמה שיותר מהר. אלא שאצלנו, הדברים עובדים מעט אחרת. במקום לטפל בבעיה, לסגור לפחות את הנתיב המסוכן ולתקנו מיידית, החליטה מע"צ להציב שלטים, המון שלטים. שלטי הגבלת מהירות, ואזהרה כי הכביש משובש, 11 מהם לאורך חמישה קילומטרים בלבד, בצפיפות מאד יוצאת דופן. זאת לאחר שהובהר כי ריבוד מחודש של הכביש לפני כשנה וחצי, לא עזר.
לא בדיוק הפתרון האידאלי. רחוק מכך אפילו. שהרי כל אותם שלטים לא יכולים להכין את הנהג, גם כאשר הוא נוהג "רק" 70 קמ"ש, לשקעים והבורות המפתיעים. מה יקרה כאשר ימצא עצמו אחד הנהגים מופתע ברגע בו המכונית תקבל חיים משל עצמה, ותנוע בחדות לימין? מה יקרה כאשר ידרש אחד הנהגים לבלימת חירום, בדיוק כאשר הגלגל הימני נמוך בעשרה סנטימטרים מהשמאלי? ישאלו אנשי מע"צ מומחי תחבורה, כדי שאלה יסבירו שבמצב דברים שכזה, הסיכוי לתאונה גדול פי כמה.
לשאלת ynet כיצד בדעת החברה הלאומית לדרכים לתקן את המפגע, זכינו לתשובה בזו הלשון: הגלים בקטע כביש הסרגל נובעים משקיעה של הקרקע במקום. מדובר במפגש חריג של קרקע מסוג חרסית שמנה, מי תהום ובעיית ניקוז טבעי.
עליית מפלס מי התהום גורמת לקרקע להתנפח, וכשנסוגים המים מתכווצת הקרקע שוב, והתופעה גורמת לשקיעה של האספלט ולגליות. לאחרונה התקבל תקציב ל"טיפול שורש" בקטע הכביש. העבודות יכללו את בידוד שכבת הקרקע מהמים, קרצוף וריבוד מחדש של קטע הכביש והן צפויות להתחיל בחודשי הקיץ, לאחר ייבוש הקרקע.