שתף קטע נבחר

"במשביר חשדו בגיסתי כי היה לה כיסוי ראש"

לקוחה ותיקה של המשביר לצרכן נקראה למשרדי חנות הרשת במלחה כמתרגמת עבור גיסתה, ש"נחקרה" שם בחשד לסיוע לגניבה. לטענתה, הסיבה לחשד היתה שיחה אקראית של הגיסה, מכוסת הראש, עם גנבת שגם היא היתה מכוסת ראש. ברשת מכחישים בתוקף שזו הסיבה ומתנצלים בפני הלקוחות

"אני מורה, ואם התלמידות שלי היו רואות איך סוחבים אותי כך למשביר לחקירה, לא הייתי יכולה לעמוד מולן", כך מספרת אמינה, מורה ממזרח ירושלים, שהובאה למשרדי סניף המשביר לצרכן בקניון מלחה בירושלים, כמתרגמת עבור גיסתה, שנחשדה בגניבה או בסיוע לגניבה. "הרגשתי שמתייחסים אלינו כך רק כי לגיסתי יש כיסוי ראש. וממתי מנהל סניף הוא חוקר משטרה"?

  

האירוע קרה ביום ג' (15 בדצמבר), אז ביקרו אמינה אחיה, אחותה וגיסתה בקניון מלחה שבירושלים. הבנות נכנסו לחנות המשביר לצרכן שבקניון במטרה לערוך שם מקצה רכישות. 

 

"גיסתי לעתיד שמה כיסוי ראש, אך ואני ואחותי הקטנה לא חבשנו כיסוי ראש", היא מספרת."קניתי שם דברים בסכום של למעלה מאלף שקל. שילמתי ויצאנו מהחנות"

 

החבורה שמה פעמיה לסניף ארומה הסמוך, אך ברגע שהתיישבו ועמדו להזמין, פנתה אליהן אישה ששאלה אותן אם אחת מהן מדברת עברית.

  

"עניתי לה שאני מדברת עברית", מספרת אמינה, "והיא ביקשה שנבוא כולנו בחזרה למשביר עם התיקים ועם השקיות. אמרתי לה: 'בסדר גמור, יש לנו קבלה ואנחנו נבוא'. כאן, היא החלה להאשים את גיסתי שהיא גנבה מהחנות.

 

"שאלתי אותה מה גיסתי גנבה בדיוק, שהרי יש לנו קבלות. והיא השיבה לי: 'אני לא מדברת אלייך. אני לא מאשימה אותך'. אמרתי לה: 'בסדר, אבל אם תתגלה טעות אני לא אשתוק על זה'.

  

"היא פנתה לגיסתי ואמרה לה: 'איפה החברה שלך, זאת עם המטפחת?' אמרתי לה: 'סליחה, אבל אנחנו ביחד ולא הייתה מישהי נוספת איתנו'".

 

בשלב הזה אמינה וגיסתה השאירו את האחות מאחור ושבו לסניף המשביר, שם פגשו את מנהל הסניף. "הוא החל להאשים את גיסתי בגניבה", טוענת אמינה.

 

"באותו זמן, הגיע אחי, ומנהל החנות הלך עם אחי כדי להראות לו מה צילמו מצלמות האבטחה. שם ראו שבחורה עם כיסוי ראש, שאנחנו לא מכירים בכלל, התקרבה לגיסתי ושאלה אותה דבר מה".

 

"אין לנו קשר לבחורה עם כיסוי הראש"

הבנות נזכרו באירוע. "כשעמדנו בתור לקופה, מישהי נגשה אל גיסתי ושאלה אותה שאלה לגבי סוג מסוים של מסקרה, ואמרה לה שמסקרה אחרת אינה טובה. גיסתי חייכה ואמרה לה שגם היא ניסתה את הסוג השני והוא לא כל כך בסדר. 

 

"אבל מצילומי מצלמת האבטחה מסתבר שאותה אישה, בזמן שהיא דיברה עם גיסתי, גנבה כמה מסקרות ושמה בתיק שלה, לא בתיק של גיסתי חלילה, וזאת בלי שגיסתי תשים לב לכך. אחרי שיצאנו, היא יצאה איתנו".

 

אמינה טוענת ששמעה את המאבטחת אומרת, ככל הנראה למנהל, שחיפשה את האישה ההיא בכל הקניון ולא מצאה. "המאבטחת אמרה שגם גיסתי שמה כיסוי ראש ומשום שהאישה ההיא שאלה אותה שאלה, היא חשבה שהן חברות", טוענת אמינה, "ובגלל זה הייתה בטוחה שגיסתי שותפה בגניבה, מה שכמובן אינו נכון".

 

אמינה טוענת שהיחס אליהן בעת הצפייה בצילומים היה לא נעים. "בצילומים ראו את אחותי מוציאה מהתיק שוקולד ונותנת לגיסתי והמנהל שאל את גיסתי בלעג: 'השוקולד טעים?' כאילו היא גנבה את השוקולד, למרות שראו בבירור שהשוקולד הזה הגיע לידי גיסתי מאחותי שהוציאה אותו מהתיק. למעשה, השוקולד הזה הוא שוקולד מסוריה, שלדעתי מוכרים אותו רק בשתי חנוית במזרח ירושלים ובטח שלא מוכרים אותו במשביר".

  

"הרגשתי כאילו אני חיה בספר '1984'"

מאבטח או מנהל סניף אינם יכולים לחקור אדם שחשוד לדעתם בסיוע לגניבה. זו אינה אחת מסמכויותיהם, אלא אם האדם הסכים לכך. רק שוטר יכול לחקור חשודים ולכן היה עליהם לקרוא לאחד כזה אם חשדו בבנות.

 

לטענת אמינה, הן לא היו נכנסות לחדר המנהל לולא חששו מהאשמת שווא בגניבה. כלומר, לפי אמינה, ההסכמה לא היתה הסכמה. הבנות טוענות שלא הבינו מדוע קוראים להן לחדר המנהל וחששו שחשדו בהן בגניבה ולכן הגיעו לשם כדי להוכיח את חפותן.  התשאול הלחיץ והעליב אותן, כך אומרת אמינה, ולטענתה, גם אחרי שהכחישו כל קשר לבחורה שגנבה, היחס אליהן במשביר לא השתפר לכאורה.

 

"בגלל האירוע הזה, גיסתי התמוטטה לגמרי", היא מספרת. "אמרתי למנהל שאקרא למשטרה כדי שתחקור, ואז הוא אמר לי: 'תצאי החוצה! את מאיימת עליי?!' יצאתי כדי לקחת את אחותי שנשארה בארומה, וחזרתי למשביר כדי לשאול על אחי וגיסתי. המנהל אמר לי שהם יצאו. אמרתי לו, שאני אתבע את המשביר, ובתשובה הוא אמר לי בלעג: 'בהצלחה!' וסירב לתת לנו את פרטי המאבטחת".

  

"הרגשתי שיש כאן גזענות, וגם חוסר כבוד ללקוחות למרות שכמעט כל שבוע אני קונה אצלם בסכומים מאוד מאוד גבוהים. שיבדקו קניתי שם גם לפני יומיים. גם לאחר שהחזרנו את גיסתי הביתה, היא עדיין במצב נפשי גרוע. היא בכתה בלי סוף ויש לה מבחנים באוניברסיטה והיא לא במצב ללמוד בכלל.

  

"זו היתה פדיחה כזאת, איך שלפו אותנו מארומה מול כולם, איך שלחו מישהו להקשיב לשיחות שלנו. חשתי כאילו אני חיה בספר '1984'. וכמובן שלהתנצל לא התנצלו. להגיד 'סליחה, טעות' לא אמרו. שאסור לטפול אשמה על חפים מפשע. אנחנו אזרחים ישראלים, שמכבדים את חוקי המדינה ואת חוקיה, ומצפים שאזרחי המדינה יכבדו אותנו". 

 

המשביר: "הן נענו בחיוב להגיע ולסייע"

מהמשביר נמסר בתגובה כי: "בעת שהותן של הלקוחות בחנות, הבחינה הקב"טית באמצעות מצלמות האבטחה כי הלקוחות עומדות ליד דוכן קוסמטיקה ומדברות ביניהן עם אישה נוספת, ותוך כדי שיחה, אותה אישה הכניסה לתיקה שתי מסקרות. קצינת הביטחון המשיכה במעקב אחרי הלקוחות, ותוך זמן קצר דרכיהן של המתלוננות והאישה שנחשדה בגניבה התפצלו, תוך כדי הליכה.

 

"הגברת שנצפתה מכניסה לתיקה את המסקרות הצליחה להיעלם מעיניה של הקב"טית, ועל כן נעשתה פנייה למתלוננת ובנות משפחתה שהיו עימה, על מנת לנסות לדלות פרטים על הגברת החשודה שפנתה אליהם בשיחה. מאחר שהן שוחחו ביניהן בסניף קיוותה הקב"טית שאולי הן יודעות פרטים על זהותה ויוכלו לסייע להגיע אליה.

 

"הלקוחות נשאלו אם הן יכולות להיכנס לסניף בשנית על מנת לצפות במצלמות האבטחה והן נענו בחיוב להגיע ולסייע. כמו כן, חשוב לציין שמנהל הסניף שוחח עם המתלוננת ובעלה והשיחה הסתיימה בלחיצת ידיים והם נפרדו כידידים.

 

"בכל שלבי השיחה או הפנייה ללקוחות לעולם לא הופנתה אליהן אצבע מאשימה ולא נעשה כל אזכור למוצאן או לכיסוי ראש שעטתה אחת מהן. רשת המשביר לצרכן מכבדת ומעריכה את כלל לקוחותיה, ללא הבדלי דת, מין גזע או לאום ועושה כל שביכולתה על מנת להעניק להן את השירות הטוב ביותר.

 

"יתרה מכך רשת המשביר מעסיקה מאז היווסדה אנשים מכלל מגזרי ושכבות האוכלוסיה ואף מעורבת בפעילות וולנטרית למען מגזרים שונים. כמו כלל הרשתות נאלצת גם המשביר להתמודד עם מכת גניבות ולעיתים מסתייעת בלקוחות שהיו בחנות על מנת להגיע לאנשים שנצפו כאשר הם לוקחים מוצרים מבלי לשלם עליהם. רשת המשביר לצרכן מבקשת להתנצל בפני הלקוחות הנאמנות אם אכן נפגעו או חשו שנעשה להן עוול, ומקווה ומצפה לראותן שוב בסניף". 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים