היה או לא היה? חשד לזיוף בתחרות צילום טבע
הצילום שזכה השנה בתחרות הצילום היוקרתית של מוזיאון הטבע בלונדון ושל ה-BBC בו תועד זאב מזנק מעל גדר בספרד, נמצא תחת מתקפה, בעקבות טענות כי הצלם השתמש בזאב מאולף בשבי. "המוזיאון מודע להאשמות בנוגע לאמינות הצילום", כך נמסר ל-ynet מהנהלת התחרות. "ואנו חוקרים את התלונה ביסודיות"
סערה בקרב צלמי הטבע ברחבי העולם סביב פרשה חדשה שנחשפה השבוע במגזין טבע בפינלנד "Suomen Luonto" וחושפת חשדות לאמינות התמונה שזכתה בתחרות הצילום היוקרתית של מוזיאון הטבע בלונדון (NHM) ו-מגזין הטבע של ה-BBC לפני כחודשיים, בה צולם זאב איבּרי, מזנק מעל גדר בטבע בספרד.
במגזין טוענים כי הצלם הספרדי, חוזה לואיס רודריגז, שזכה בפרס "צלם השנה" הטעה את צוות השופטים בכך שלא גילה כי מדובר בזאב מאולף וכי הסצנה צולמה במרכז הזואולוגי ליד מדריד, ולא בטבע. רודריגז תיעד את הזאב באמצעות מלכודת מצלמה הפועלת על חיישני אינפרא-אדום המזהים תנועה, וסיפר לאחר הזכייה בפרס שבחר בשיטת הצילום הייחודית, משום שידע שהזאבים שרצה לתעד יהיו זהירים ביותר ויחששו מנוכחות בני אדם.
הממצאים המפלילים לכאורה, הגיעו לידי כתב המגזין הפיני, ככל הנראה מקבוצת צלמי טבע מספרד, שהביעו דאגה למוניטין ולאתיקה של כל צלמי הטבע במדינה ולכן רצו להביא זאת לידיעת הציבור.
מצאו את ההבדלים (צילום מתוך Suomen Luonto)
לטענת כתב המגזין, התמונה מציגה כביכול זאב איברי שצולם בטבע, אך מארגני התחרות קיבלו ממצאים המצביעים על כך כי מדובר בזאב מאולף שחי בשבי. בתקנות ההשתתפות בתחרות מצויין כי על הצלמים לציין באם התמונות ששלחו צולמו בשבי והשופטים יתייחסו בהתאם לתמונות שצולמו בטבע ובתנאים חופשיים. עוד מציין הכתב כי "תמונה של זאב המייצגת זאב בטבע היא בעלת סיכויים טובים יותר לזכות מאשר תמונה של זאב בשבי".
במגזין הטבע בחנו את הטענות לכאורה בנוגע לזיוף התמונה ובחנו חלק מהממצאים שלדבריהם, הגיעו גם לידי ועדת השופטים הבוחנת את ההאשמות.
בין הממצאים, צילומים המשווים בין הזאב המככב בתמונה הזוכה לזאב איברי אחר, שחי בשבי ושמו "אוסיאן", וכן צילומי המשווים בין התמונה הזוכה ותיעוד המקום שבו לכאורה צולמה בפארק זואולוגי בסמוך למדריד.
רגע אמיתי או סצינה מבויימת? (צילום מתוך Suomen Luonto)
יוסי אשבול, אחד מצלמי הטבע הבכירים בישראל, שגם השתתף בתחרות הבינלאומית מספר פעמים במהלך השנים האחרונות ותמונותיו זכו לפרסים ולציונים לשבח, בחן את ממצאי המגזין. "בתחרות יוקרתית שכזו, חובה להישאר נאמן לתקנון. בעולם צילום הטבע ישנה אתיקה מקובלת ולמרות שאין ספר חוקים כתוב, מן ההגינות הוא לציין באם התמונה צולמה בשבי או בוימה", אומר אשבול.
לדבריו, אם מדובר בפיתוי החיה באמצעות מזון כדי למשוך אותה למקום הצילום, הדבר עדיין בגדר המקובל. "זה בדיוק כמו לצלם נשרים וזאבים בתחנות האכלה שמושכות אליהן בעלי חיים רבים או כמו לצלם ציפורים המגיעות לאכול במתקני האכלה, אבל יש הבדל מהותי בין צילום של בעל חיים מאולף ומוחתם ולהציגו כתמונה שצולמה בטבע".
אשבול סבור כי אם יתברר בתום החקירה כי התמונה צולמה בתנאי שבי, על המארגנים לשלול את הפרס מהזוכה ולהוקיע את המעשה. "הכל תלוי בהנהלת התחרות, אך בסופו של דבר, לדעתי, הפרשה לא תכתים את התחרות", הוא מציין.
בתגובה לפניית ynet אמרה אלינור בראדסטריט, ממחלקת הדוברות של תחרות "צלם הטבע של השנה" במוזיאון הטבע בבריטניה, כי "המוזיאון מודע להאשמות בנוגע לאמינות הצילום ולזאב המככב בו שצולם על ידי לואיס רודריגז, הטוענות כי החיה בתמונה הוצגה באמצעים הנוגדים לתקנון התחרות. אנו חוקרים את התלונה ביסודיות עם צוות השופטים ונדווח על תוצאות החקירה לאחר שהיא תושלם, בתחילת השנה. עם זאת, יש להדגיש כי מר רודריגז מכחיש בתוקף כל מעשה שאינו הולם או הפרה של תקנון התחרות".