שתף קטע נבחר
 

סוף עידן חובת חבישת הקסדה?

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה היום (א') לתמוך בהצעת חוק של ח"כ שלי יחימוביץ', המאפשרת לרכב על אופניים ללא קסדה בתחום העירוני. חובת החבישה בכל רכיבה תחול על ילדים, ברכיבת שטח ורכיבה ספורטיבית, ובדרכים הבינעירוניות. גורמים בכנסת: "חוק הקסדה", אותו קידם ח"כ גלעד ארדן בכנסת הקודמת, יעבור מהעולם

קסדת האופניים יורדת מראשי הרוכבים? הממשלה אישרה היום (א') הצעת חוק המצמצמת את חובת חבישת הקסדה. ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') הצעת חוק של ח"כ שלי יחימוביץ', לפיה רוכבי אופניים מבוגרים לא יחויבו לחבוש קסדה ברכיבה עירונית. בכך תצטמצם החובה הנהוגה כיום, ולפיה כל רוכב - בכל גיל ובכל רכיבה - מחויב לחבוש קסדה. הצעת החוק של יחימוביץ' אושרה ברוב של תשעה תומכים, מול שני מתנגדים.

 

 

לאחר אישור הצעתה בוועדת השרים, אמרה היום ח"כ יחימוביץ' כי "חובת חבישת הקסדה הביאה לכך שחלק מהרוכבים זנחו את השימוש באופניים, ומבכרים על פניהם שימוש ברכב מנועי. זאת בשל הסרבול והטורח - הן בחבישת הקסדה והן בנשיאתה. מגמה זו עומדת בניגוד לטובת הציבור". על-פי הערכות, לאחר אישור ההצעה על-ידי הממשלה, תחל עיריית תל-אביב לקדם פרויקט השכרת אופניים, שהתעכב תקופה ארוכה בגלל חוק הקסדה אותו יזם וקידם ח"כ גלעד ארדן, המכהן כיום כשר להגנת הסביבה.  


למרות זאת, חבישת קסדה תהיה חובה ברכיבת שטח

 

מה אומר החוק?

הצעת החוק של יחימוביץ', שהוגשה לראשונה בכנסת הקודמת - ונדחתה מספר פעמים על-ידי ממשלת אולמרט - קובעת כי "חובת חבישת קסדת-מגן תחול על מבוגר, רק בדרך בינעירונית או במהלך תחרות או פעילות ספורטיבית". במלים פשוטות: רוכבים בוגרים יוכלו לבחור אם לחבוש קסדה ברכיבה בדרכים עירוניות, בעוד ילדים יחויבו לחבוש קסדה בכל רכיבה.

 

בדברי ההסבר של הצעת החוק, מציינת יחימוביץ' כי "רכיבה על אופניים בדרכים עירוניות, בעיקר בערים הגדולות, מפחיתה את עומס התנועה בערים, את מצוקת החניה, את זיהום האוויר ואת תאונות הדרכים". לדבריה, ראשי ערים שניסו ליזום פרויקטי השכרה של אופניים, כמו למשל בתל-אביב, עיכבו את יישומם בגלל חוק הקסדה.

 

כדאי להזכיר כי למרות שהחוק של ח"כ ארדן אושר במליאת הכנסת לפני יותר משנתיים, עד היום לא מבוצעת אכיפה בפועל של חובת חבישת הקסדה. במשך תקופה ארוכה התעכב משרד התחבורה בהעברת התקנות לאישור ועדת הכלכלה, וגם במשטרה לא הזדרזו להפנות כוח-אדם לאכיפת החוק.

 

כץ בעד, מופז נגד

הצעת החוק של יחימוביץ' זכתה לתמיכה מפתיעה מצד שר התחבורה הנוכחי, ישראל כץ, בעוד קודמו, שאול מופז, התנגד לה בתוקף. בלשכת השר כץ הבהירו כי למרות השיקולים הבטיחותיים, על השר מוטלת חובה לבחון היבטים נוספים, ובראשם שיקולים תחבורתיים וסביבתיים. לטענת גורמי מקצוע במשרד התחבורה, צמצום חובת חבישת הקסדה יעודד את השימוש באופניים - ובכך יקטין את השימוש ברכב פרטי בערים הגדולות.

 

מנגד, ארגוני בטיחות מתנגדים נמרצת לצמצום חוק הקסדה, בטענה כי מחקרים מוכיחים כי חבישת הקסדה מסייעת להצלת חיי רוכבים. ארגון הבטיחות "בטרם" אף פנה לשר כץ, בבקשה כי יתנגד להצעת החוק. במכתב שנשלח ללשכת השר, צוטטו מחקרים שנערכו בחו"ל, ולפיהם חבישת קסדה מפחיתה עד 88% מפגיעות הראש בתאונות אופניים. בארגון גם דחו את טענותיהם של מתנגדי חוק הקסדה של ארדן, לפיהן מאז אושר בכנסת לפני כשנתיים, חלה ירידה בשימוש באופניים בארץ.

 

"כך נהוג בכל העולם"

בארגוני הרוכבים מביעים היום שביעות רצון מאישור החוק, שצפוי לעלות להצבעה טרומית במליאת הכנסת כבר ביום רביעי הקרוב. "התיקון של ח"כ יחימוביץ' הופך את חוק הקסדה למידתי יותר", אומר ל-ynet יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים. "לאחר אישורו, מבוגרים יוכלו להפעיל את שיקול דעתם, ולבחור אם לחובש קסדה בתוך העיר. כך נהוג בכל העולם, ומן הראוי שכך יהיה בישראל".

 

עם זאת, רוכבים רבים סבורים כי ללא השקעה משמעותית בפיתוח תשתיות ייעודיות לאופניים, לא יחול גידול משמעותי במספר הרוכבים. חמור מכך: ללא פיתוח רשת שבילי אופניים בתחומי הרשויות המקומיות, ייאלצו רוכבים רבים להמשיך לרכוב בכבישים, ובכך יחשפו את עצמם לסכנה בטיחותית. אמנם בתקופת מופז הובטח כי מדי שנה יוקצה סכום של 50 מיליון שקל לסלילת שבילי אופניים, אך בענף האופניים טוענים כי ההשקעה אינה "ניכרת בשטח".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קסדה - לא חובה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים