אלבומים חדשים: מירמיהו ועד סעודה שלישית
שמונה שנים עברו, וירמיהו משיק סוף סוף אלבום שני - כשהפעם הוא גם שר. ועוד חדשות: דב הנדלר עם שירי סעודה שלישית, ושוהם שמחי עושה מוזיקה וכלי כסף באותו סגנון
ירמיהו חוזר לסבנטיז
מאלבום הבכורה של ירמיהו, שהיה כמעט כולו ניגונים - ללא שירה, נמכרו על-פי הערכות כ-10,000 עותקים. אבל זה לא גרם לו להיכנס מיד לאולפן ולהוציא אלבום נוסף, שירכוב על הצלחת הקודם. שמונה שנים לקח לירמיהו להשיק את אלבומו השני, "קחו עמכם דברים", שבו הוא גם שר.
מה לקח לך כל-כך הרבה זמן?
"אמנם היתה לי תקופה שהיה לי 'בלוק' יצירתי, אבל זה מעבר לזה. אני לא מוכן להוציא משהו שאני לא חושב שהוא מושלם, ולכן גם כשלפני שנתיים או שלוש חשבתי להקליט כמה סקיצות ולהוציא - ויתרתי על זה. זה לא היה נשמע לי איכותי מספיק. אני חייב ליהנות מהתוצר הסופי, אחרת זה לא שווה".
גם שינית כיוון על הדרך.
"עברתי כל מיני תהליכים. האלבום הראשון בא מהשראה מאוד ממוקדת - עולם הניגון החסידי. זה סוג של מוזיקה שחוזרת על עצמה ומסייעת ל'עבודה פנימית'. בדיסק החדש נתתי יותר מקום גם להשראות והשפעות מעולמות אחרים. חזרתי קצת למקורות המוזיקליים הקדומים שלי - בעיקר רוק משנות ה-60 וה-70, אבל גם רוק ישראלי מודרני ומוזיקה אתנית.
"בכלל, את תחילת דרכי המוזיקלית אפשר לומר שהתחלתי בישיבת בני-עקיבא רעננה, כשבמקום ללמוד לבגרויות - בעיקר ניגנתי על גיטרה. לאחר מכן, בישיבת ההסדר בקריית שמונה קצת נטשתי את המוזיקה, אך ככל שהתקמדתי בלימוד, והתבססתי בחסידות, חזרתי לנגן. אבל את השיבה למקורות המוזיקליים שעליהם דיברתי התרחשה לאחר שנגעתי בתורתו של ר' נחמן מברסלב, שמלמד שלא צריך להתחבא, ולא לעזוב את המקום שבו היית. אלא יש לקחת את המקומות הנמוכים -ולהעלות משם את הניגונים. אחרי זיכוך, אפשר לחזור לנקודת המוצא ממקום בוגר, מבלי לפחד ליפול ובידיעה שתעלה רק מעלה מעלה".
זה גם קצת יותר קומוניקטיבי, לא?
"אין ספק שהמטרה היא גם לפרוץ החוצה מהמגזר. לעשות מוזיקה טובה, שכולם יוכלו ליהנות ממנה. לשמחתי, הוד דיין, שעיבד את האלבום, הצליח לשמור על הנקודות המקוריות שבי, לצד שילוב הז'אנרים השונים. גם השירה שבאלבום מאפשרת למצוא פן אישי יותר, שאפשר להתחבר אליו. אני מקווה שבעזרת השם, הרבה אנשים יהנו מהדיסק הזה, גם בציבור הכללי".
שבת באמצע השבוע
זמן סעודה שלישית, על פי הקבלה, הוא זמן מיוחד לתפילות, לדבקות ולהתעלות הנפש. אז למה לא כל יום שבת? למה רק פעם בשבוע אפשר להתענג על רגעי הנחת האלו? אלה כנראה השאלות שהובילו את דב הנדלר להקליט אלבום שכולל אך ורק שירי סעודה שלישית.
מחרוזות השירים באלבום "רעוא דרעוין" (בעברית: רצון הרצונות) ממחישה את הגעגוע לאווירה המיוחדת, בשעה שקרני השמש האחרונות של השבת שוקעות אט אט. באלבום קרוב ל-60 דקות של מוזיקה, והעבודה עליוארכה כשנתיים - כולל יציאות של האולפן לשטח, לשם הקלטות מקהלה במקומות שונים בארץ. "לא כולנו גדלנו בחממות תורניות וכאן יש הזדמנות להתחבר חזק יותר לשורשים האמיתיים, וגם ולצאת עם עוצמות חדשות מהיום השביעי אל ששת ימי המעשה", אומר הנדלר.
היורה המוזיקלי
שוהם שמחי, בן 39 המתגורר בכוכב יעקב, מייצר כלי כסף בסגנון תימני ומשלב בהם מוטיבים מודרניים. "בדיוק כמו המוזיקה שאני יוצר", הוא מעיד, "שילוב של חדש בישן, חיבור בין העולמות".
השיר "גשמי אורה" הוא סינגל מתוך אלבום שצפוי לצאת בקרוב, ונכתב כ"מיזם משפחתי". את מרבית השירים כתבה בתו בת ה-16, אביה, שמנגנת על פסנתר כבר מגיל חמש. שמחי מעיד כי הוא מתייעץ איתה לגבי כל שיר ופיוט שנכתב. "בתי כשרונית ביותר, שנים חיכיתי לעבוד איתה במשותף. היא עוזרת לי לשלב בין המוסיקה האותנטית שאני מביא איתי, לבין העולם הצעיר יותר. היא, שלומדת נגינה 'מערבית מודרנית' יותר ואני, שנשען יותר על ניגונים 'מבית סבא', מחברים יחד, מיצג מוסיקלי המשקף את מי שאנחנו כיום".