שתף קטע נבחר

 

השר אדלשטיין: רולטה רוסית בכביש 443

שר ההסברה וגם השר לנדאו תקפו את החלטת בג"ץ להתיר לפלסטינים לנסוע בקטע מהדרך לבירה. אדלשטיין דחה טענות לאפרטהייד, אך ישקול לתמוך בחוק שיאסור נסיעת פלסטינים. בינתיים הוגשה הצעת חוק לסיפוח תוואי הכביש

התקפה חריפה מצד השר יולי אדלשטיין בעקבות החלטת בג"ץ להתיר נסיעת פלסטינים בקטע מכביש 443. בשיחה עם ynet אמר היום (ד') שר ההסברה והתפוצות כי "ההחלטה הופכת את הנסיעה בכביש 443 לרולטה רוסית עבור יהודים וערבים". גם שרים נוספים בממשלה ביקשו לפעול נגד הצעד המשפטי.

 

לדברי אדלשטיין, הסכנה בהחלטה אינה נוגעת רק לישראלים המשתמשים בכביש, אלא גם לפלסטינים תושבי האזור. "זה כבר קרה בעבר, ערבים נפגעו על הכביש הזה", אמר השר שכמו שופטי בית המשפט העליון, דחה אף הוא את הטיעונים לאפרטהייד.


כביש 443. "איכות חיים לעומת הזכות לחיים" (צילום: AFP) 

 

"אני לא יודע מי יהיה הראשון לשלם את המחיר בכביש. בג"ץ הכריע לא נכון בין שיקולי הביטחון המידיים לשיקולים אוניברסליים,

 בין איכות החיים של מספר פלסטינים לעומת הזכות לחיים של יהודים וערבים הנוסעים בכביש זה", אמר השר. 

 

אל ההתקפה החריפה הצטרף גם שר התשתיות הלאומיות, עוזי לנדאו. "בית המשפט נכנס לתחומים שאסור היה לו להיכנס אליהם", אמר. "אני מצדד בפלורליזם בבית המשפט העליון, שופטים שייבחרו לאו דווקא על פי תפיסת עולם מובהקת. אני רוצה לראות שופטים שקולים בבג"ץ, ואת זה אני לא רואה".

 

לדבריו, "כביש 443 שימש בעבר את הפלסטינים כל השנים עד שהחל שם הטרור ואנשים שילמו במחיר דם. אז הורדו הערבים הפלסטינים מהכביש. בכפרים שליד הכביש עדיין לומדים שהיהודים הם מרעילי בארות ואויבי האנושות. זו מערכת שמצמיחה מתוכה מתאבדים".

 

גם השר לנדאו וגם השר אדלשטיין אמרו שישקלו בחיוב להצביע בעד אם יועלה חוק שימנע את נסיעת הערבים הפלסטינים בכביש, חוק עוקף בג"ץ. השר לנדאו אמר: "אם ייעשה מעשה, אשקול זאת מכיוון שמדובר בתוצאה של חוסר שיקול דעת של בג"ץ במקרה זה".

 

השר אדלשטיין אמר כי "אני לא אוהב חוקים עוקפי בג"ץ, אבל חוק שיאפשר המשך חיים נורמלים במכבים, במודיעין-רעות ואפילו עבור תושבי תל-אביב, אשקול בכובד ראש לתמוך בו".

 

"לספח את הכביש, כמו את הגולן"

ומי שהיה הח"כ הזריז ביותר בעניין האו משה (מוץ) מטלון מישראל ביתנו, שבצהריים כבר הניח הצעת חוק מעין זו על שולחן הכנסת. האו ביקש לספח את תוואי הכביש לישראל,

 בדומה לסיפוח רמת הגולן.

 

"הנסיעה בכביש היוותה סכנת חיים לנוסעים", כתב ח"כ מטלון בדברי ההסבר להצעה. "עקב כך החליטה מערכת הביטחון על סגירת הכביש לנסיעה של פלסטינים ובמקביל יצרה דרכים חלופיות... הצעת חוק זו באה כדי לייתר את סיבת המדתיות (שקבע בג"ץ)".

 

במקביל, פנה השר דניאל הרשקוביץ לשר הביטחון, אהוד ברק, ודרש למצוא פתרון לאבטחת הנסיעה בכביש. לדברי שר המדע, ההחלטה "מגדילה משמעותית את הסיכון הביטחוני של רבבות נוסעים בציר מרכזי זה, ועל משרד הביטחון, המופקד על ביטחון האזרחים, למצוא פתרון ראוי לדבר". בג"ץ קצב חמישה חודשים עד לפתיחת קטע הכביש.

 

בהכנת הידיעה השתתף צבי לביא
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
אדלשטיין. מי ישלם את המחיר?
צילום: מיכאל קרמר
לנדאו. "אין שופטים שקולים בבג"ץ"
צילום: טל שחר
צילום: שאול גולן
מטלון. הח"כ הזריז
צילום: שאול גולן
מומלצים