שתף קטע נבחר

 

לא טל ולא תלתל

הפרידה המצערת מטלכו העיבה על גמר "הישרדות הפיליפינים", אבל לפחות לא נשארנו עם טומי בתור השורד האחרון. סמדר שילוני נפרדת מעונה מוצלחת יחסית וממליצה לצופים לזנוח את המוסר העיוור ולאמץ את רוח התחמנות

תודה לך, אלוהים, על חסדים קטנים. כבודנו העלוב, או מה שנשאר ממנו אחרי שהסמסים, הפרסומות והאצבעות הדביקות של ההפקה נגסו בו באכזריות, אכן ניצל. המנצח הוא מתמודד ראוי - הוא היה אסטרטג, הוא היה תחמן, הוא היה לוחם נחוש במשימות, הוא עזר במחנה. הוא בהחלט עונה על דרישות התפקיד ועשוי לאחד את העם.

 

אני מודה שלרגע ארוך, במיוחד אחרי פיאסקו הסמסים שהוביל להיפלטות של טלכו מהעסק, חששתי שהנה אנחנו הולכים לסגת אחורה כמה שנות אור,

להתחסדות השבעה והשמרנית, אבל לפחות המקרה העצוב הזה נחסך מאיתנו.

 

בפעם השניה ברציפות הוכיחו המושבעים שמשחק אסטרטגי לוקח שרירי קפוארה מתולתלים. לא שזה הפריע לטומי ליפול למלכודת שאליה נפלה מירית מה-שמה בעונה הקודמת, זו שגרמה לו להאמין שהוא באמת המלאך הערכי וצח הכנפיים, להלן החליפה שתפרה לו ההפקה. החליפה הזאת הפכה בסופו של דבר לחליפת משוגעים, שממנה הוא כבר התקשה להחלץ. הנה מסר חינוכי בשבילכם, ילדים: מתיימרים ומתנשאים הולכים לישון על האף.


שי ברגע הזכייה. טוב שהטוב לא ניצח (צילום: ירון ברנר)

 

הניצחון של שי בהחלט מקדם אותנו עוד צעד אל משפחת העמים, כי לחום נלחמנו במפלצת הצדקנית שרוצה ש"הטובים ינצחו" (ריד מיי ליפס, אביגיל) ויכולנו לה. ותחסכו ממני את ה"גם להיות הגון ונחמד זאת אסטרטגיה". המשחק בנוי ככה שאם אתה לא מתחמן, יש רק דרך אחת להתקדם בו, והיא לרכב על מישהו שמתחמן בשבילך. לתחמן זה לא מותרות, זה הכרח. וככל שתקדימו להפנים את זה, ככה ההנאה שלכם מהמשחק תהיה גדולה יותר, ולא תצטרכו לרוץ בלפידים בוערים וקלשונים אל המסך בשם המוסר העיוור שלכם.

 

למי שבכל זאת מאמין בפיסת הקתוליות המעוותת הזאת בהקשר של "הישרדות", אני יכולה להמליץ על תרגיל קצר בדמיון מודרך: שבו, תנשמו, תחייכו ודמיינו משחק הישרדות שכולו אימפוטנטים אסטרטגיים מסוג טומי קפוארה. עכשיו דמיינו משחק שכולו מורכב מתואמי טלכו לסוגיו. אם אתם מעדיפים את הראשון, אתם משקרים לעצמכם, ממש כמו שטומי שיקר לעצמו (תעשו לי טובה, כמה סטרילי יכול להיות ילד שאמא שלו קוראת לו בן זונה?).

 

שי משמיים

אבל השמחה על הניצחון של שי אינה שלמה - היא מהולה בעצב על לכתו בטרם עת של טלכו, שהוקרב על מזבח הסמסים. טלכו היה אחד משני השחקנים הטובים ביותר העונה ובהיסטוריה הצנועה של "הישרדות" הישראלית. בעולם אידיאלי, הוא היה מגיע לשלישיה האחרונה.

 

הפער בינו לבין שי היה שולי, ובכלל לא בטוח לטובת מי. ההבדל היחיד בינו לבין שי - אם נעצור רגע ונשחק במה היה קורה אילו - הוא שלשי היה סיכוי גבוה יותר לנצח בקרב מול טומי, בְּקֶרֶב מושבעים שהואבסו כבר בעונה כולה לפני שהגיעו לקלפי. הטסטמוניות של שי היו מעודנות יותר, מתנשאות פחות, השקרים שלו היו מהולים פחות בעליזות האסטרטגית של טלכו והוא עיצבן את המושבעים קצת פחות.


רביעיית הגמר, רגע לפני שטלכו עף. רק אצלנו קורה (צילום: ערוץ 10)

 

טלכו, כמו שאומרים, היה טוב מדי למשחק הזה. ובמשחק הזה אני לא מתכוונת ל"הישרדות", אלא להיבריד שלמדנו להתרגל - אבל לא לאהוב, זה כנראה כבר אבוד - במהלך שלוש העונות האלה. כל האלמנטים שההפקה הכניסה לימי הצילום ולתקופה שאחריהם יצרו משחק אחר לגמרי, משחק שקורה בחיים עצמם לא פחות - ואולי אף יותר - מאשר על האי.

 

משחק בו וידויים לא יכולים להיות כנים לחלוטין. משחק בו חשוב גם לזכות בדעת הקהל, ולא רק בדעת המושבעים. משחק בו המושבעים מושפעים מתדמיות ויחסי ציבור (כן, גם למושבעים חשוב לצאת קולים בהצבעה).

 

אז יוצא שבלי להתכוון, ממש כמו שציינה בתבונה ליעד (או שמא עלי לומר דקלמה בתבונה, והיא עוד נתנה את השואו הכי מוצלח שם), האופי האמיתי של המתמודדים, היחסים שהם יצרו בחיים האמיתיים עם הפיינליסטים, הפך להיות מרכיב דומיננטי בבחירת המושבעים.

 

זה לא אומר שטלכו שקרן גם בחיים האמיתיים, זה רק אומר שיכול להיות שהוא נשאר עוף מוזר מידי למכונת הסמסים העממית. וכך הסתיים המהלך שהחלה ההפקה כשחשפה את ברית טלכו-ליעד באחת ממועצות השבט, זה שאפשר לטומי - בפעם המי יודע כמה, אחרי חסינות במתנה, משימת ישיבה והתקדמות לגמר אלוהים יודע איך - לגרוף את הקופון.

 

הגמר שלא נגמר

לגבי השואו של הגמר עצמו, אין טעם להרחיב. מועצת שבט מוקלטת מראש (וערוכה עם ליווי מוזיקלי, שתדעו איפה לצחוק ואיפה לנגב דמעה) שלא הפריעה לרפליקות להידקלם למוות, העלתה שאלות שבלטו ביתר שאת דווקא בעונה הנוכחית, כמו למשל, מה באמת קרה ומה הראו לנו? עד כמה העריכה משנה את הסיפור האמיתי? האם יש דבר כזה, סיפור אמיתי, והאם זה משנה? אחרי הכל תפקידה של ההפקה הוא לבנות סיפור, לא להפיק סרט תעודה. התשובה היא שכשסיפור תפור היטב, לצופים לא אכפת שהוא תפור. כשהוא פרום, הוא לא מחזיק וערוותה של ההפקה נחשפת.

 

המשדר עצמו נמרח עד אין קץ. ליאורה לא התייאשה וניסתה תוך כדי המועצה ליצור עוד ברית בנות אחרונה, הדס חיללה את חווה אלברשטיין (גוועלד), ואנחנו למדנו בעיקר ש"הרווק" עושה עליה, כאילו לא נלקחה פה בחורה בשם שרון מעולם.

 

בעודנו נפרדים מעונה בכלל לא רעה יחסית של "הישרדות" הציונית, נותר רק לפנות בפניה נרגשת להפקה: אל"ף - לא נשכח ולא נסלח, נוער-טלכו ייצא בהמוניו עוד הלילה להדליק נרות בכיכר. בי"ת - מה לעזאזל גרם לכם להאמין שמישהו רוצה לראות סולחה בין ליאורה וריקי? וגמ"ל - אולי כדאי שתספרו לחברות הפרסום שאחרי כמות פרסומות מסוימת, המוח שלנו ננעל ומסרב לקלוט מסרים נוספים, ומה בעצם נסגר עם ההון שמשלמים על ברייק הזהב? מישהו חושב שהפעם זה יהיה שונה מעשרות אלפי הפעמים שכבר ראינו את הפרסומת הזאת? בברכת "בשנה הבאה בקנריים הבנויה".

 

בקטנה אחרונה:

  • "למרות שההורים שלי גרושים, החלום שלי זה שהילדים שלי יראו זוגיות אמיתית" (טומי, שאם אתם מכירים קורס פסיכומטרי טוב, זה הזמן להמליץ לו על אחד).

 

  • "האנשים האלה (השורדים), הם היו המשפחה שלנו - אכלנו איתם, צמאנו איתם, שכבנו איתם" (טלכו שופך אור חדש על המושג גילוי עריות).

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"הישרדות הפיליפינים". היה טוב, יחסית אלינו
צילום: גיא קרן
לאתר ההטבות
מומלצים