האו"ם: חייבים 550 מיליון דולר להאיטי
ההרס בשדה התעופה בהאיטי מקשה על העברת ציוד הסיוע לאי ולעיתים אף מונע נחיתות. במשרד החוץ הודיעו כי אין עוד נעדרים ישראלים באזור האסון, שאליו המריאה הבוקר משלחת סיוע של צה"ל. לפני כשנתיים הזהירו מדענים את שלטונות האיטי מפני רעש אדמה חזק שצפוי לפקוד את האזור
העולם ממשיך לסייע. האו"ם הודיע בצהריים (יום ו') כי ממשלות וגופים עסקיים ברחבי העולם התחייבו עד כה להעביר כ-270 מיליון דולר לסיוע לשיקומה של האיטי. דוברת סוכנות האו"ם לתיאום עניינים הומניטריים, אליזבת ביירס, אמרה כי ההתחייבויות לתרומות ניתנו עוד לפני שהאו"ם הקים קרן מיוחדת לסיוע וכי בכוונת הארגון להציב יעד לתרומות של 550 מיליון דולרים.
בין התורמים הבולטים, ארצות הברית והבנק העולמי שהתחייבו להעביר 100 מיליון דולרים וכן בריטניה ואוסטרליה שהתחייבו להעביר 10 מיליון דולר. זאת, מלבד מטוסי הסיוע שנשלחים כל העת לעבר המדינה שנפגעה ברעידת האדמה הקשה, ובהם ציוד רפואי, מזון, אספקה וצוותי חילוץ ורפואה.
סוכנות המזון של האו"ם בהאיטי הודיעה כי מחסניה בבירת האי, פורט או פרינס, נבזזו בשעות הבוקר. במחסנים היו 15,000 טונות של מזון לפני האסון. דוברת הסוכנות, אמיליה קסלה, ציינה כי מדובר בתרחיש "נורמלי" במצבי חירום, וכי כל חנויות המזון הרגילות בעיר נבזזו גם הן. בשעות הצהריים נמסר כי רוב המזון אותר. היא הוסיפה כי הסוכנות נערכת להשיג מזון עבור שני מיליון בני אדם באזור למשך חודש.
במקביל, ממשיכים בקרי התעופה של צבא ארצות הברית במאבקם להבטיח את המשך הפעילות בשדה התעופה ההרוס של הבירה פורט או פרינס והתנועה האווירית בו, במאמץ למנוע, עד כמה שניתן, עיכובים בהעברת הסיוע הבינלאומי לאי. הפעילות מתקיימת בתנאים כמעט בלתי אפשריים ועל רקע מחסור באמצעים בסיסיים, ללא מגדל פיקוח, מכ"ם ומסלולי נחיתה - תוך מאבק מתמיד על מלאי הדלק המצומצם.
משלחת סיוע וכלבי גישוש ממריאים מגרמניה (צילום: רויטרס)
בהוראת גורמים אמריקניים ובתמיכת הממשלה בהאיטי, הופסקה לאי כל תנועת המטוסים האזרחית אתמול למשך שמונה שעות - בעקבות מחסור חמור באמצעים לפריקת ציוד ובדלק, שגרם לאובדן יכולתם של מטוסים שהגיעו לאי להמריא ממנו בחזרה.
במקרים אחרים, נאלצו עשרות מטוסים לחוג במשך שעתיים בשמי האי ובסופו של דבר הופנו לנחיתה בפלורידה, לאחר שהתנאים בשדה התעופה לא אפשרו את נחיתתם.
בשעות הבוקר המוקדמות יצאה מישראל משלחת הסיוע של צה"ל להאיטי, שעם הגיעה, צפוייה להקים באזור האסון בית חולים שדה ומונה כ-220 אנשים, בתוכם צוותי חילוץ של פיקוד העורף וצוותי רפואה. משלחת צה"ל יצאה להאיטי בשני מטוסי "אל על".
23 בקרי הלחימה שהוצבו בשדה התעופה ההרוס, התמקמו באחד ההנאגרים שבו, ובאמצעות מחשבים ניידים - מעבירים את הוראות הנחיתה למטוסים. "יש כאן כמעט רק בטון והרבה ממנו", אמר באק אלטון, קצין בדרגת אלוף-משנה בחיל האוויר האמריקני. "זה כמו פאזל שבאופן מתמיד, מנסה להזיז את המטוסים מצד לצד".
המטוסים מגיעים - ונאלצים לחזור
לדברי אלטון, נמנו 120 המראות ונחיתות בשדה התעופה של האיטי בשעות הצהריים המאוחרות של אתמול. הוא הוסיף כי מטוסי חברות מסחריות, שהובילו ציוד ואמצעי סיוע, נתונים לעיתים גם להתקפות ביזה ושוד מזויין, בשל פרק הזמן הממושך שאורכת פריקתם. הנוחתים באי אתמול, היו ברובם אנשי צוותי חילוץ בינלאומיים שהביאו למקום כלבי גישוש, ציוד גרירה ומכשירי קשר.למרות ההתגייסות הרבה בעולם לסייע לנפגעים, גורמים המפגעים בשדה התעופה לכך שלא כל הטיסות אכן מצליחות לנחות. ארגון "רופאים ללא גבולות" הצליח במשימתו להעביר ציוד רפואי, מזרנים ושקיות לאריזת גופות - אבל רבים אחרים, שניסו להושיט יד לסייע, לא הצליחו לעשות זאת מסיבות טכניות.
שלושה מטוסים ששכר ארגון סיוע נוצרי נאלצו לשוב על עקבותיהם. "שדה התעופה אינו יכול לעמוד במשימות הללו", אמר נשיא הארגון. "אנו שוקלים כעת להעביר להאיטי את הסיוע בספינה שתצא מפלורידה. לי ייקחו יומיים עד שאגיע לשם, אבל אני חושש כי רק הליכי העברת הציוד שלנו לשם תמשך זמן רב עוד יותר".
סוכנויות הידיעות דיווחו כי כבר לפני כשנתיים הודיעו גיאולוגים לשלטונות האיטי, כי בדיקות שערכו העלו חשש כבד להתרחשות רעידת אדמה חזקה באזורם. הממצאים, שהוצגו לראשונה בחודש מארס 2008 ובכמה אירועים נוספים בחודשים שאחריו, העלו הערכה כי עוצמת הרעש הצפוי תעמוד על 7.2 בסולם ריכטר.