ועדת הכספים: התקציב הדו שנתי פוגע בכנסת
היועצת המשפטית של הוועדה הגישה חו"ד לקראת דיון בנושא התקציב, בו היא קובעת: "הפיכת התקציב לדו שנתי עלולה לחזק את כוחה של הממשלה ע"ח הכנסת ומאפשר לה שלא לקיים אחת לשנה את הדיאלוג עם הכנסת על התקציב המבטא את מדיניותה". יו"ר הוועדה: "חוק ההסדרים מבזה את הכנסת"
היועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד שגית אפיק, מתריעה הבוקר כי הפיכת תקציב המדינה לדו שנתי עלולה לפגוע בעבודת ובסמכויותיהם של משרדי הממשלה לעומת חיזוק מעמדו של משרד האוצר, וכן לפגוע בסמכויות ועדת הכספים שמשמשת לעניין זה הזרוע הארוכה של הכנסת.
לקראת דיון בנושא התקציב הדו שנתי שמתחיל הבוקר, אומרת היועצת בחוות דעתה כי שינוי הנורמה המסורתית (תקציב חד שנתי) והפיכת התקציב לדו שנתי עלולה לפגוע גם באיזון שבין הממשלה והכנסת בכך שהוא מחזק את כוחה של הממשלה ומאפשר לה שלא לקיים אחת לשנה את הדיאלוג עם הכנסת על התקציב המבטא את מדיניותה.
"הדיאלוג נושא בחובו סנקציה שעלולה להוביל להתפזרות הכנסת אם היא לא מאשרת את התקציב בתום 3 חודשים מראשית שנת התקציב", כותבת אפיק, "החלת התקציב הדו שנתי יש בה גם כדי לפגוע בסמכות הכנסת, לפקח על עבודת הממשלה באופן שוטף תוך הידברות עם משרדי הממשלה מתוך כך שעומדת בפניה גם הברירה שלא להעביר את התקציב בתוך 3 חודשים מיום תחילת שנת הכספים. ברירה, שלא תעמוד בפניה אחת לשנה במתכונת התקציב הדו שנתי".
דיאלוג אחת לשנה
עו"ד אפיק מציינת כי להעברת התקציב בכלל קודמים דיונים בוועדת הכספים עם משרדי הממשלה על מנת לאפשר למשרדים גמישות ולהקנות להם אפשרות אמיתית להשפיע על תקציביהם בממשלה ובכנסת. היועצת מדגישה כי מן הראוי שהדיאלוג הזה יתקיים לפחות אחת לשנה.
היועצת מציינת כי ועדת הכספים משמשת כאן שחקן חשוב, שכן היא גם הגורם המפקח על השינויים השוטפים בתקציב והעברות מסעיף לסעיף לפי בקשות הממשלה. "העברות אמנם מאפשרות לכל משרד להכין את תקציבו ביחס לדין המשתנה ולנסיבות המשתנות במהלך שנת הכספים כך שהוועדה יכולה לפקח על שינויים אלה. עם זאת, רק במועד הכנת התקציב המלא במתכונת הקודמת אחת לשנה, ראתה ועדת הכספים את התמונה הכוללת של תקציב המדינה במועד זה היה לה אפשרות להשפיע על תוכנו. יתרון זה מתבטל עם התקציב הדו שנתי שדוחה את אפשרות ההשפעה על תוכנו אחת לשנתיים".
לדעת היוצעת החשש מפגיעה במעמד הכנסת מתחזק גם לנוכח העובדה שבשנים האחרונות הניחה הממשלה לצד התקציב את חוק ההסדרים אשר כלל רפורמות רבות ואת עיקר החקיקה המעגנת את המדיניות הכלכלית של הממשלה. כתוצאה מכך הזמן שעומד לרשות הכנסת מבחינת המדיניות הכלכלית של הממשלה הוא קצר מאוד.
האוצר: היתרונות עולים על החסרונות
"תקציב וחוק הסדרים דו שנתיים יגרום לכך שהזמן שיעמוד לרשות הכנסת יהיה אף קצר יותר נוכח ההיקף הכפול של חוקים אלה", כותבת אפיק, שגם מייעצת לתקן את המצב במסגרת ההוראות הקיימות לחוק יסוד משק המדינה. "הראשונה שבהן – הכנת תקציב רב שנתי שיכלול את התקציב לשנה הקרובה ואת תוכנית התקציב לשנתיים הבאות מה שיחייב את הממשלה בתכנון רב שנתי ללא חובת ביצוע", גורסת אפיק.
בנוסף, מאפשר החוק לקבוע את מועד ההנחה של התקציב על שולחן הכנסת. המועד המסורתי הקבוע בחוק הוא לפחות חודשיים לפני תום שנת הכספים אבל בסמכות הכנסת או ועדת הכספים לקבוע מועד מוקדם יותר. בפועל, הכנסת לא ניצלה עד כה את הסמכות הזאת. היועצת ממליצה להפעיל סמכות זו ולקבוע מועד מוקדם יותר ולהסמיך את ועדת הכספים להיות זו שתקבע את המועד המוקדם הרצוי.
ובינתיים, יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, הצטרף לעמדת היועצת המשפטית ואמר כי הוא איננו מתחרט על התקציב הדו שנתי שהתקבל בעיצומו של המשבר, אולם מאז "התחולל שינוי דרמטי ואין הצדקה להמשיך בו".
היו"ר תוקף גם את מדיניות חוק ההסדרים ואומר כי "החוק הזה מבזה את הכנסת. הוא דורש מן האוצר לנצל את שנת 2010 כדי לפרק את חוק ההסדרים ולהגיש במהלך השנה את הרפורמות המתוכננות אחת אחת בחוק נפרד ולא ברגע האחרון בחבילה אחת. יש לכם היום קואילציה חזקה ורצינית, תנצלו את העובדה הפוליטית הזאת כאן ועכשיו", אומר גפני.
סגן שר האוצר יצחק כהן אמר בתגובה "אנחנו בוחנים את היתרונות והחסרונות של התקציב הדו שנתי ובינתיים היתרונות עולים על החסרונות. סגן הממונה על אגף התקציבים אייל אפשטיין אמר כי בכל מה שקשור לגורמי אי הוודאות בסדרי העדיפויות הם בעייתיים בתקציב הדו שנתי אבל אנחנו עדיין בוחנים את המשמעויות ואני לא יודע מה תהיה ההמלצה שנגבש לשר. בכל מקרה תהיה הידברות עם הממשלה והכנסת. ההחלטה לא תהיה רק באוצר".
בתשובה לשאלתו מה אומרת הוועדה להעלות את הנושא היום לדיון אמר גפני כי "הדוגמה שקיבלנו בשבוע שעבר היא שר השיכון. נוצר עודף של שני מיליארד שקל בתקציב שלו והאוצר לקח את הכסף ממשרד השיכון למימון נושאים אחרים אפילו מבלי ליידע את השר".
גפני אמר לסיכום שהוועדה לא תעשה בעניין זה שום מהלך דרסטי וחד צדדי: "אני מזהיר את הממשלה – אם תעשו משהו ללא תיאום איתנו תיתקלו בוועדה בהתנגדות מקיר לקיר".
גפני הוסיף: "מהביקורת הקשה שהייתה בוועדה עולה שאנחנו לא רוצים תקציב דו שנתי שאיננו אפשרי מבחינה מקצועית ומוסרית". הוא אמר כי נמסר לו שבלשכה המשפטית באוצר כבר מגבשים את חוק התקציב הדו שנתי. ואמר לנציג האוצר: "אני מבקש להורות להם לעצור את החקיקה". כמו כן חזר ודרש לפרק את חוק ההסדרים ולהגיש את מרכיביו לאישור הכנסת במהלך השנה אחד אחד. כמו כן החליט גפני לבקש את אישור יו"ר הכנסת לנצל את סמכות הוועדה כדי להורות לאוצר להקדים את הגשת התקציב לכנסת יותר מהתקופה הקיימת של חודשיים.