התאחדות סוכני הנסיעות: "מזניחים אותנו"
הדו"ח השנתי של ההתאחדות מפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה, על שהיא מעורבת רק בפיתוח תשתיות התיירות, בה בעת שהיבטים כשיווק מוזנחים ואינם מטופלים
קיימת הזנחה שיווקית של תיירות הפנים מצד משרד התיירות והממשלה - כך נטען בדו"ח השנתי של התאחדות סוכני הנסיעות והתיירות בישראל שמתפרסם לקראת הכינוס השנתי שאמור להיפתח מחר (ג') באילת.
"תחום תיירות הפנים", נכתב בדו"ח, "מהווה נדבך חשוב מאין כמותו לקיומה של תעשיית התיירות במדינת ישראל, אולם גורמי הממשלה מעורבים רק בהיבטים של פיתוח תשתיות התיירות של ישראל, בעוד שהיבטים אחרים נזנחו, כדוגמת שיווק תיירות הפנים על ידי סוכני הנסיעות".
לטענת מחברי הדו"ח, ההתאחדות רואה בקידום שיווק תיירות הפנים של ישראל באמצעות סוכנים ערך לאומי וערוץ הכנסה למשרדי הנסיעות, שיתרונו ביציבותו גם במקרים שבהם תיירות הפנים או התיירות היוצאת נפגעות, כתוצאה ממשברים כלכליים או ביטחוניים.
בפרק אחר בדו"ח מתייחסים מחבריו לענף התעופה, שנמצא במשבר ועדיין לא מתאושש ממנו. מדובר בקשיים שניכרים זה כמה שנים, כמו תנודות במחירי הדלק, עלויות הביטחון הגבוהות שגדלות מדי שנה, הצפיפות בנמלי התעופה שיוצרת עומס ואיחורים בהמראות ושאר משתנים. כל אלה גרמו נזקים כלכליים רבים לחברות התעופה, שרק העצימו את המשבר.
תיירות הפנים חשובה לענף התיירות בארץ. צימר בצפון (צילום: אילנה פישר)
נוסף על כך התווספו "קשיים חדשים" אשתקד, ובהם שפעת החזירים, המשבר הכלכלי הגלובלי וכניסתן של חברות ה-Low cost, שלוקחות לעצמן נתח גדול מעוגת התעופה הגלובלית.
מנכ"ל התאחדות הסוכנים: "הייתה שנה רבת הישגים"
המשבר הכלכלי גרם לירידה של 5% בטיסות הישראלים לחו"ל ב-2009 לעומת 2008, ובסך הכל יצאו מהארץ 2.5 מיליון ישראלים, לעומת עלייה של 4% בלינות ישראלים (10.9 מיליון נופשים) במלונות בארץ בחודשים ינואר-נובמבר 2009, נתון זה מלמד על העדפה של תיירות הפנים בשנה זו, כתוצאה מהשנה הכלכלית הקשה.
לדעת מנכ"ל התאחדות סוכני הנסיעות והתיירות, יוסי פתאל, הייתה זו שנה מעניינת מאוד ורבת הישגים לתיירות, לנוכח המשבר הכלכלי - העולמי והמקומי - מבצע "עופרת יצוקה" והמאבקים של סוכני הנסיעות מול התחרות הקשה באינטרנט, שנוגס במכירה הישירה של חבילות נופש, כרטיסי טיסה, הזמנת נופשונים ושאר פעילויות תיירותיות.
"השנה החולפת לימדה, אולי יותר מכל שנה אחרת, שלתעשיית התיירות, למרות רגישותה, ישנה חיות בלתי רגילה והיא שורדת משברים שתעשיות אחרות יכולות רק להתקנא בה", אמר פתאל. לדבריו, יש לתכנן אסטרטגיית תיירות שרואה את היום שאחרי המשבר, היות ומדובר רק בהפסקה קצרה בתוכנית ארוכת טווח.
אגב אסטרטגיה, כשסיכם בחודש שעבר את שנת התיירות 2009, הציג שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתנו), את השינויים שהוא מתכנן לשלוש השנים הקרובות, כשהמטרה המרכזית היא כניסה של עוד מיליון תיירים ב-2012-2010. מספר התיירים המתוכנן יזרים מיליארדי שקלים וייצור אלפי מקומות עבודה - נתון שישפיע על כוח האדם בענף, ומן הסתם גם על סוכני הנסיעות בישראל אל מול הקשיים שאליהם נחשפו בשנה שחלפה.
ממשרד התיירות נמסר בתגובה לטענות שעולות מדו"ח הסוכנים: "משרד התיירות משקיע מדי שנה מיליוני שקלים בקידום תיירות הפנים. בחמש השנים האחרונות הושקעו למעלה מ-150 מיליון שקלים בסך הכל, בקידום תיירות הפנים, שליש מהם מתקציב המשרד והיתר מאיגום משאבים. בשנה הנוכחית, יוגדל תקציב תיירות הפנים בשיעור ניכר.
"משרד התיירות רואה בסוכני הנסיעות מנוף שיווקי חשוב ושותף ליעדים שמציב המשרד ולכן, בין היתר, משתף את הסוכנים, באמצעות ההתאחדות בקמפיינים, שמטרתם הגברת תיירות הפנים והיקפי הלינות, לצד ההיבט התדמיתי. הפעילות המכירתית מתבצעת על ידי הענף, תוך פרסום באתר האינטרנט השיווקי של משרד התיירות, לצד ערוצי פרסום נוספים, להם נמצאה השפעה משמעותית".