הקרב על ארגון המורים מתחמם
45 אלף מורים יכריעו השבוע מי יעמוד בראש הארגון המקצועי שלהם. רן ארז מזהיר מפני נסיון לקנות שלטון בממון, דודי פרידמן מעוניין להיפרד מהרפורמות שלא תרמו למורים ולתלמידים דבר
הנהגה שלא מביאה לתוצאות / דודי פרידמן
ארגון המורים הוא גוף משפיע וחשוב במערכת החינוך. ב-13 השנים האחרונות שלט רן ארז שלט בארגון ביד רמה. תחת שרביטו יצא הארגון לשביתה הארוכה בתולדות מערכת החינוך, שהסתיימה ללא תוצאות. השבוע מתקיימות הבחירות לראשות הארגון. הן הצליחו הפעם לעורר עניין רב גם מחוץ לחדרי המורים: אזרחים רבים הבינו שהמפתח להצלחת מערכת החינוך והילדים שלהם, טמון במורים וביחס אליהם.
מערכת חינוך טובה מעניקה לתלמידיה חינוך ערכי נכון, חשיבה מעמיקה וביקורתית. אבל האמצעי להשגת מטרה זו הוא לשים את המורה במרכזה של מערכת החינוך.
כשהורה וילד מתכוננים לנחיתת חירום במטוס, ההוראה היא לשים את מסיכת החמצן קודם כל על ההורה ורק אחר כך על הילד. כך גם במערכת החינוך. כדי שהתלמיד יקבל את החינוך הטוב ביותר, המורה צריך "חמצן". הוא צריך כיתה בגודל סביר, הוא צריך לקבל שכר גבוה שמכבד אותו, הוא צריך סביבת עבודה ברמה גבוהה.
הגישה השלטת היום במערכת החינוך לפיה צריך "לרצות את התלמיד" (ואת הוריו) ולא לחנך אותו, פשטה את הרגל. חוק זכויות התלמיד, המיקודים למיניהם, תעשיית ההקלות, ההזדמנות השנייה והשלישית, כל אלה נכשלו פעמיים. הם לא העלו את רמת הלמידה, ובדרך רמסו את כבודו של המורה ואת היכולת שלו לתפקד.
גישה נוספת ששולטת היום בשיח הציבורי היא שתמורת תוספת שכר על המורים לעבוד יותר שעות. הגישה הזו נוסתה לראשונה בתוכנית "עוז לתמורה" אותה הוביל ארז. גישה זו, שהצליחה בניסוי בו למורים היו תנאים טובים מאוד, אינה יכולה להצליח במערכת החינוך הכללית על שלל מורכבותה ובעיותיה. ואכן אנו רואים שרפורמת "אופק חדש" שמבוססת על אותו עיקרון, לא מצליחה להעלות באמת את מעמדם של המורים ואף מגבירה את השחיקה שלהם.
במקום להגיב עניינית לאתגרים שמציבה רוח חדשה בפני ארז, הוא בוחר בקמפיין שקרי בו הוא מאשים אותי בקידום רפורמת "אופק חדש". כפי שכבר הבהרתי, אני מתנגד לכל שינוי שמבוסס על העיקרון של תוספת שכר תמורת תוספת עבודה.
הדרך הנכונה להתמודד עם בעיות המורים וההוראה היא לשמור על המסגרת הקיימת של 24 שעות הוראה ולשנות את התוכן שלהן. חלק מהשעות צריכות להיות עם קבוצות קטנות, חלקן יהיו שעות שבהן מורים ותיקים ידריכו מורים צעירים ועוד. במקום עיקרון של תוספת שכר תמורת תוספת עבודה, אני מציע עיקרון של תוספת שכר תמורת הוראה איכותית יותר.
לצער כולנו, ארז לא הצליח ליצור מצב רצוי בו המורה נמצא במרכזה של מערכת החינוך. היום אף אחד לא "סופר" אותנו, המורים. שינויים מהותיים בתנאי העבודה שלנו מתבצעים בצורה של הנחתות, וארגון המורים עומד מנגד. האלימות גואה וארגון המורים מגיב במכתבים. מורים מועסקים כעובדי קבלן והארגון שותק.
כעת יכולים 45 אלף מורים לשנות את עתידם ולתת תקווה לאזרחי ישראל, שאפשר לעשות מערכת חינוך אחרת מערכת חינוך שתעצים את המורה ועל ידי כך תיתן לדור הבא שלנו את האמצעים להתמודד עם אתגרי העתיד.
דודי פרידמן, מתמודד לראשות ארגון המורים
מכתב פתוח לחברי ארגון המורים העל יסודיים / רן ארז
ארגון המורים העל יסודיים הוא ארגון העובדים החזק ביותר בישראל. לא היינו מגיעים לכך לולא קיבלתי מכם את הגיבוי לעמוד בנחישות ובעוצמה כדי למנע פגיעה בשכר או ניסיון נבזי לפטר מורים בסיטונות. עמידתנו יחד אל מול עוצמתם האדירה של שרות החינוך תמיר ולבנת, עיתונאים בכירים וטייקוני ממון מהארץ ומחו"ל, שניסו לכפות עלינו את "אופק חדש", הגיעה לשיאה בשבועות האחרונים.
לצורך השלמת המשימה גויסו סכומי כסף חסרי תקדים, גויסו עיתונאים בעלי שאיפות פוליטיות אישיות, גויסו יועצים במאות אלפי שקלים, גויסו פעילים בשכר, גויסו מערכות טלמרקטינג, גויסו יועצים משפטיים וגויס מועמד צעיר, יפה תואר ובעל לשון חלקלקה – לכל אלו מטרה אחת ויחידה: החלפתי בראשות הארגון וסלילת הדרך ל"אופק חדש".
בשנים האחרונות הפכנו, אתם ואני, את זכויות המורים ושיפור תנאיהם לנושא הנמצא בסדר היום הלאומי מדי יום. יחד איתכם היה לי גיבוי כדי לעמוד על זכויותיו של כל מורה ולהגן על כל מורה שנזקק לעזרה.
המאמץ להרוס את ארגון המורים, כארגון העובדים החזק במדינה עומד כעת למבחן.
מורות ומורים יקרים. לא מיליונרים עומדים לצידי. לא עיתונאים ולא שרים. אתם עומדים לצידי ורק איתכם נעבור יחד גם את המבחן החשוב הזה. ניצחוננו יהיה סמל לניצחון הרוח והאמונה, על פני הניסיון לקנות שלטון בממון!
רן ארז, יו"ר ארגון המורים