שתף קטע נבחר
 

"הכנסת תהיה אחראית למותם על רוכבי אופניים"

כך אומרים נציגי עמותות בטיחות, בתגובה לאישור הורדת סעיפי מחלוקת עיקריים מחוק הקסדה שיזם והעביר ח"כ גלעד ארדן . ח"כ דב חנין: "ברור לכולנו שאם אנשים ילכו עם שריון הם יהיו בטוחים יותר, ואם ישבו בבית - לא יהיו קורבנות של תאונות דרכים"

צעד נוסף בדרך להורדת הקסדה מראש רוכבי האופניים: ועדת הכלכלה אישרה היום (ג') את הצעת החוק של חברי הכנסת שלי יחימוביץ' ודב חנין, לפיה תצומצם חובת חבישת הקסדה. לפי הצעת החוק, רק רוכבים מתחת לגיל 18 יחויבו לחבוש קסדה בכל רכיבה, בעוד חובת הקסדה תחול על רוכבים בוגרים רק ברכיבה בינעירונית ותחרותית. הצעת החוק זכתה לתמיכת הממשלה, ועל-פי ההערכות תזכה ללא בעיות באישור הכנסת.

 

נגד הצעת החוק נמתחה ביקורת מצד רבים מהנוכחים בדיון, ובראשם נציגי עמותות בטיחות שונות. מרדכי פדר, מעמותת "מתונה", תקף בחריפות את חברי הכנסת, ואמר כי אישורה יביא לעלייה במספר הרוכבים הנפגעים בתאונות דרכים. "זו הצעה לא מוסרית", אמר פדר. "אי אפשר לחוקק חוק שתוצאותיו יהיו שרוכב ייפול וימות. אם תעבור הצעת החוק הזו, לכנסת תהיה יד במות רוכבים".

 

כן חובה, לא גורפת

"החוק המוצע בא לבצע תיקונים מסוימים בחוק שחוקק בכנסת הקודמת, וקובע חובת חבישת קסדה גורפת", הסבירה בתחילת הדיון ח"כ יחימוביץ'. ראוי להזכיר כי את החוק הקיים יזם ח"כ גלעד ארדן, והוא אושר במליאת הכנסת בקריאות שנייה ושלישית לפני כשנתיים וחצי. "הכוונה הייתה טובה, אבל הסבה יותר נזק מתועלת", המשיכה יחימוביץ'. "רוכבים שמשתמשים באופניים יום-יום, עזבו את האופניים ועברו למכונית".

 

לדברי יחימוביץ', החוק של ארדן מהווה התערבות מיותרת ומוגזמת בחיי הפרט בישראל. "יש כאן סוגיה ערכית - עד כמה יכולה המדינה לגונן בכוח על אזרחים, והחוק הזה עובר את הגבול. הרי אם מחליטים לחייב קסדה לרוכבי אופניים, אפשר גם לחייב הולכי רגל". לדבריה של יחימוביץ' הצטרף ח"כ חנין, שבכנסת הקודמת יזם חוק נרחב לעידוד השימוש בתחבורת אופניים: "רכיבת אופניים היא לא בעיה, אלא משהו שצריך לעודד - רכיבה היא חלק מהפתרון לבעיות בריאותיות, תחבורתיות וסביבתיות. החוק הקיים מונע ומרתיע רוכבים".

 

יש לציין כי גם חנין סבור שהחוק הקיים מהווה התערבות מופרזת בחיי הפרט: "ברור לכולנו שאם אנשים ילכו עם שריון הם יהיו בטוחים יותר, ואם ישבו בבית - לא יהיו קורבנות של תאונות דרכים. אבל לא כל התנהגות לא רצויה מבחינה חברתית, נרצה לחייב בה ענישה פלילית. החוק הקודם הרחיק לכת לתחומים שלא צריכים להיות מוסדרים על ידי החוק הפלילי".

 

"אם נצמצם את החוק, יפגעו יותר"

נציגים של עמותות בטיחות שנכחו בדיון, מתחו ביקורת נגד הצעת החוק וחברי הכנסת. פדר מעמותת "מתונה" ניסה להסביר לנוכחים כי הצעת החוק תחמיר את מצבם של הרוכבים, ותגדיל את מספר הנפגעים בתאונות דרכים. לדבריו, מחקרים מדעיים הוכיחו כי חבישת הקסדה מונעת פגיעות ראש, ומצילה את חייהם של רוכבים רבים.

 

נציגת עמותת הבטיחות "בטרם" הצטרפה לדברי פדר, ואמרה כי חובת חבישת הקסדה מצילה חיי רוכבים. "ראוי להדגיש כי 80% מתאונות הרוכבים הן תאונות עצמיות, ובמקרים אלה - הקסדה היא שמצילה את המקרים הקשים. אם נצמצם את החוק, יהיו יותר נפגעים".

 

יצחק קדמן, מהמועצה לשלום הילד, הביע תמיכה בהצעת החוק, אך ביקש מחברי הכנסת לשנות את הגדרות המתייחסות לגיל הרוכבים: "הצעות החוק עלולות ליצור מצב שאין לו תקדים בחוק הישראלי, לפיו התנהגות מסוימת תהיה עבירה פלילית אך ורק לקטינים. הדבר הזה יכול לסבך בפלילים לא מעט קטינים. ולכן, ההצעה שלי היא להחיל את החוק רק על קטינים עד גיל 12 - שממילא אינם נושאים באחריות פלילית". הצעתו של קדמן צפויה להיכלל בנוסח הסופי של החוק, לפני שיובא לאישור המליאה בקריאות שנייה ושלישית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבוגר - בלי קסדה
צילום: תומי הרפז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים