שתף קטע נבחר

 

בנות מפחדות מחשבון בגלל המורות שלהן

נשים שמלמדות חשבון הן הסיבה לכך שבנות מפחדות ממתמטיקה - כך על פי מחקר חדש, שטוען כי המורות המבוגרות מעבירות את החשש שלהן מהמקצוע לתלמידות הצעירות, ובכך משמרות את הדעה הקדומה ש"בנות גרועות במספרים"

בשנים האחרונות הצטמצם הפער בהישגי המתמטיקה של בנים לעומת בנות, ובכל זאת מתמטיקה עדיין נותרה תחום גברי במובהק. מחקרים שונים ניסו למצוא את הסיבה לפערים והסברים מגוונים ניתנו לתופעה: מנימוקים מהותניים שקשרו את חוסר ההצלחה של נשים במבנה המוח שלהן ועד לנימוקים חברתיים שהצביעו על כך שהחברה מעודדת את הבנות לבינוניות בתחום המדעים.

 

כעת מצטרף לדיון מחקר חדש שערכה פרופ' סיאן ביילוק מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת שיקגו ומתפרסם היום ב"רשומות האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב". ביילוק מפנה אצבע מאשימה דווקא כלפי המורות למתמטיקה, וטוענת שהחרדה שהן עצמן מגלות כלפי המקצוע עוברת הלאה לתלמידות.

 

ילדים צעירים נוהגים לחקות בהתנהגותם אנשים מבוגרים מאותו המין שלהם, ולכן מורה שמקרינה חרדה כלפי העיסוק בחשבון עלולה לעודד את הסטריאוטיפ לפיו בנות פחות טובות בחשבון מהבנים. הדבר מעורר עניין במיוחד בארצות-הברית, בה 90% מהמורים למתמטיקה הן למעשה מורות.

 

במסגרת המחקר בדקה ביילוק 52 בנים ו-65 בנות בכיתות א' ו-ב' שלמדו עם 17 מורות שונות. בתחילת שנת הלימודים לא ניכרה כל השפעה של המורות על התלמידים, אולם ככל שהמורות הפגינו יותר חרדה לגבי יכולותיהן המתמטיות במהלך השנה, כך גדלה ההסכמה בקרב התלמידות כי "בנים טובים במתמטיקה ובנות טובות בקריאה". הדבר בא לידי ביטוי במבחני סוף השנה שהראו כי בנות שאימצו את הסטריאוטיפ הוציאו ציונים נמוכים בהרבה מהבנים שלמדו איתן באותה הכיתה ומהבנות שסירבו לקבל את הדעה הקדומה.

 

פרופ' אורית חזן, מהמחלקה להוראת המדעים והטכנולוגיה בטכניון, מסבירה את תוצאות המחקר: "הממצאים מדגישים את חשיבותו של חינוך בעיצוב סטריאוטיפי של התנהגויות ובחירות מקצועיות. היום ידוע כי לא קיימים הבדלים מגדריים בכישורים המתמטיים והמדעיים, וכי ההבדלים המגדריים בהישגים של תלמידים ותלמידות במקצועות אלו, החל מבית הספר היסודי דרך ההשכלה האקדמית וכלה בשוק התעסוקה, הם תוצאה של מבנים חברתיים. לכן, יש להתייחס למסקנות בזהירות רבה, כדי לא לחזק את הסטריאוטיפ עוד יותר. כך למשל, כפי שקרה בעקבות מחקרים דומים, יש להימנע מיצירת מסגרות לימוד נפרדות לתלמידים ולתלמידות, משום שאחרי הכול אין בהן צורך - בגלל הכישורים המגדריים השווים. מסגרות כאלו עלולות להעצים עוד יותר את הסטריאוטיפ".

 

ג'יין הייד, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון, סיפרה לסוכנות הידיעות איי.פי כי מסקנות המחקר מאששות את חששותיה. בשנת 2008 ערכה הייד מחקר שהראה כי נשים עולות על הגברים בכישוריהן המתמטיים, ובכל זאת מפגרות באופן משמעותי בתחומים כמו פיזיקה או הנדסה.

 

ההשערה שהעלתה הייתה כי נשים מאמינות שהן חסרות יכולות מתמטיות, ולכן נמנעות מלקחת קורסים מתקדמים בתחום, דבר שמונע מהן להיכנס למקצועות יוקרתיים ומכניסים בתחומי המדעים והטכנולוגיה. 

 

הפיתרון לדעת פרופ' חזן מהטכניון הוא יצירת סביבות לימוד מעורבות בהן התלמידות תוכלנה לממש את הפוטנציאל שלהן בדומה לתלמידים, מבלי להיות מושפעות מסטריאוטיפים ונורמות חברתיות.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
תלמידות לומדות חשבון
צילום: אביגיל עוזי
מומלצים