האתר "גט איט" של ג.יפית נקנס ב-108 אלף שקל
נוסף לקנס שהוטל על האתר, שהורשע בהטעיית צרכנים, ביהמ"ש קנס את מנהלו ב-10,000 שקל ואדם שמכר והרכיב מחשבים באמצעות האתר נקנס ב-150 אלף שקל. יחד עם כספי הפיצויים לצרכנים - הסכום שישלמו האתר, מנהלו ומוכר המחשבים מגיע ל-275,500 שקל
בית משפט השלום בתל-אביב גזר היום (ה') את דינו של אתר מכירות האינטרנט "גט איט" (GetIT) מקבוצת ג.יפית, וקבע כי יקנס ב-100 אלף שקל וכן יפצה 16 צרכנים ב-500 שקל. זאת אחרי שהורשע ב-22 באוקטובר 2009 בהטעיית צרכנים לפי חוק הגנת הצרכן.
לפי השופטת דורית רייך-שפירא, זו אחת הפעמים הבודדות בהן הוטלה אחריות פלילית על אתר אינטרנט מכירתי, ולמרות זאת לא קנסה את "גט איט" בקנס הגבוה ביותר, משום שנראה היה שהאתר פעל במטרה לצמצם נזק לצרכנים.
השופטת אף קנסה את גם מנהל האתר, אורי לנדא, בעשרת אלפים שקל בלבד, משום שלפי השופטת עבד פרק זמן קצר ב"גט איט" שפעלה כבר לפי התקנון הקיים, והפגיעה שהרשעתו בפלילים תפגע בו, מצדיקות התחשבות והקלה.
הקנס הגבוה ביותר, 150 אלף שקל, הוטל על לירן להט, מ"דולי מחשבים", (Doly Labs) שמכר והרכיב מחשבים באמצעות האתר והורשע בהטעיית צרכנים.
השופטת אף ביקשה ממנו לפצות 15 צרכנים ב-500 שקל. ועם זאת, היא דחתה את בקשת המדינה לגזור עליו 3 שנות מאסר.
סך הסכומים שישלמו האתר, לנדא ולהט בעקבות ההרשעה בהטעיה מגיע ל-275,500 אלף שקל.
התחייבויות של 400 אלף שקל
נוסף לקנסות, נציג מטעם "גט איט" נתבקש גם לחתום על התחייבות בסך 200 אלף שקל, שבמשך שנתיים מיום החתימה לא תעבור גט איט עבירה מהעבירות המנויות בחוק הגנת הצרכן. לירן להט נתבקש לחתום על התחייבות דומה בסכום זהה.
את התביעה נגדם הגיש משרד התמ"ת בטענה ש"לא החזיקו מלאי סביר של טובין, שנדרש לקיום עסקאות, שקשרו עם צרכנים, ולא יכלו לספק במועד הזמנותיהם של הצרכנים". בשל כך, משרד התמ"ת מייחס להם עבירה של הטעיית צרכנים בנסיבות מחמירות.
על פי כתב האישום, הנאשמים "לא סיפקו את המוצרים כפי שהתחייבו, עיכבו ביטול עסקאות ולא החזירו כסף במועד הקבוע בחוק לגבי מכר מרחוק" ל-15 צרכנים שרכשו מוצרים דרך האתר. לפי גזר הדין כ-200 צרכנים לא קיבלו את הזמנותיהם.
כלפי להט נטען שלא הגביל את מספר יחידות המחשב במכר והתחייב לספקם תוך 14 יום, אם כי בפועל לא היה לו מלאי מספיק ולא עתודה כספית לספק את המכר.
אי אספקת מוצר במחיר מבצע
בנוסף, ייחס כתב האישום לאתר "גט איט" ולמנהלה "אי אספקת מוצר במועד שהובטח ובמחיר מבצע, בטענה שהמבצע הסתיים", וכי "רק לאחר התדיינות סיפק המשווק את המוצר לצרכן במחיר המוזל שפורסם".
מדובר באחד המקרים, בו צרכן ביקש לרכוש DVD ב-59 שקל, והאתר אישר את הזמנתו. אולם מספר ימים אחרי סגירת העסקה הודיעו לצרכן שהמוצר אזל מהמלאי. האיש בדק ומצא שהדבר אינו נכון: האתר ממשיך להציע את המוצר למכירה במחיר של 89 שקל. כלומר, "גט איט" לא פעלה בהתאם למוסכם ונמנעה מלהפסיק את הפרסום במועד שבו הסתיימה תקופת המבצע.
על פי חוק הגנת הצרכן אין צורך להוכיח כוונה להטעיית צרכנים, או הטעייה, אלא מספיק להוכיח חשש להטעיית צרכנים. לפי החלטת בית המשפט, זה מה שארע במקרה זה.
"'גט איט' עשתה ככל שביכולתה להטות צרכנים"
השופטת קבעה כי "בהתנהלותה של "גט איט" ובמיוחד בהצהרותיה, היא עשתה ככל יכולתה להטות צרכנים לקנות באתר. יש במעשיה, להביא הצרכנים למסקנה שניתן להאמין ולסמוך על האמור באתר, שכן 'גט איט' נותנת להם חסות.
"יש בהצהרות אלה לבסס בליבו של צרכן מהיישוב מסקנה ש'גט איט', שהיא בעלת מוניטין בתחום, כמי שפועלת בזירה העסקית, מכירה את היצרנים/משווקים, יודעת את המחירים והשיגה עבור לקוחותיה מחירים נוחים, בתנאים מיוחדים ומספקים אמינים, באופן שמסיר חשש לכישלון עיסקה בשל אי אספקה או העדר אפשרות לקבל החזר בתנאים שקבועים בחוק.
"על סמך האמון, שהאמינו הצרכנים ב'גט איט' הם הסכימו לחתום על התקנון שלה ומסרו לה את כתובות המייל שלהם, ואת מספרי הטלפון שלהם והפקידו בידיה את פרטי כרטיס האשראי שלהם".