המחאות בלי כיסוי: הלך הכסף, חוזרים לארץ
מה קורה כשפנקס המחאות הנוסעים הולך לאיבוד בחו"ל ומשאיר אתכם בלי גרוש? ישראלי שאיבד 1,400 דולר בהמחאות של אמריקן אקפסרס, נאלץ לחזור לארץ באמצע הטיול, כפי שפורסם ב"ממון" של "ידיעות אחרונות"
טל נעמאט, חייל משוחרר בן 23 מתל אביב, טס באוגוסט אשתקד להודו, ומשם היה אמור להמשיך לתאילנד. אלא שבמהלך הטיול, לפני כחודש, אבד לו פנקס המחאות הנוסעים ובו יתרה של כ1,400- דולר (מתוך 2,000 דולר שהיו לו בתחילת הטיול.( למרות שנעמאט פעל על פי ההנחיות במקרה של אובדן או גניבה, הוא נאלץ לחזור לארץ, משום שנותר בלי כסף.
"במעמד הרכישה הסבירה לי מנהלת סניף הדואר המרכזי בתל אביב כי במקרה של אובדן אין לי מה לדאוג," מספר נעמאט. "היא אמרה שבתוך 3 ימים מההודעה מוסדר העניין ומחזירים לי את הכסף. בפועל, למרות שבמשך ימים לא הפסקתי לצלצל מהודו למוקד הלקוחות של אמריקן אקספרס בחו"ל, רק העבירו אותי מנציג לנציג.
נאלץ לעזוב את הודו ולשוב לישראל מוקדם מהמתוכנן (אילוסטרציה)
"ביקשתי לדבר שם עם נציג דובר עברית, שרק הקשה עליי. הוא הסביר לי שכדי שיתחילו לטפל בי, אני צריך להעביר מסמכים כמו צילום דרכון, צילום תעודת זהות ואת כל הקבלות על כל הרכישות האחרונות שביצעתי בהודו. זו בקשה הזויה, למי יש קבלות מהשווקים של הודו!? לו הייתי יודע מלכתחילה שזה התהליך שעליי לעבור במקרה של אובדן המחאות נוסעים, מראש הייתי מוותר על האופציה. בסופו של דבר נאלצתי לחזור לארץ.
"קיוויתי שלפחות סניף הדואר בארץ יטפל במקרה שלי, אבל הופתעתי לגלות שגם פה מתנערים מאחריות. שם הסבירו לי שהם רק אלה שמוכרים את פנקס ההמחאות, אבל לא האחראים בפועל במקרה של אובדן או גניבה. עד היום לא ראיתי גרוש מהכסף. ואגב, עמד לידי בדואר בחור שאיבד 5,000 דולר, ושהתלונן על סחבת של כמה חודשים."
סליחה, מי אחראי?
בדיקת "ממון" מעלה כי חברת אמריקן אקספרס בישראל היא לא הכתובת במקרים כאלה. מפועלים אקספרס בע"מ נמסר: "אנו מצרים על עוגמת הנפש שנגרמה ללקוח. אלא שחברת פועלים אקספרס פועלת בזכיינות מאמריקן אקספרס העולמית לנושא הנפקה וסליקה של כרטיסי אשראי בלבד."
פנינו, אם כך, לדואר ישראל, אבל גם משם לא באה הישועה. "חברת דואר ישראל משמשת ספק למכירת המחאות נוסעים של אמריקן אקספרס מזה כ15- שנה," נמסר מדואר ישראל. "אנו אחראים למכירה בלבד. להמחאות נוסעים יש אחריות מטעם אמריקן אקספרס ובמקרה של אובדן, ניתן להחליפן לחדשות או לקבל את הכסף ששולם תמורתן.
"כל לקוח, במעמד הרכישה, מקבל טופס עם הדרכה מפורטת לגבי אובדן וגניבה וכן את מספרי הטלפון של אמריקן אקספרס ברחבי העולם. כמות התלונות שהגיעו לבנק הדואר נמדדת בפניות בודדות בשנה. אלה שהתלוננו קיבלו טיפול מסור מעובדי החברה עד סיום המהלך מול אמריקן אקספרס."
יואל נוה, מנהל בנק הדואר, מוסיף: "בעת המרת המחאת נוסעים, הן בבנק במדינת היעד או בכל אשנב להחלפת כספים, אנו ממליצים לשמור על הקבלה. בכל מקרה, נרענן את ההנחיות לנציגי הדואר בסניפים לגבי הפרוצדורה במקרה של אובדן או גניבה. בכל מקרה, הלקוחות לא יונחו עוד כי מדובר בתהליך מהיר שלוקח 3 ימים, כפי שנאמר ללקוח זה."
פנינו גם לחברת אמריקן אקספרס העולמית, ובשיחה עם גברת ג'קי גוזי ממחלקת Affairs UK Public נמסר לנו כי "המקרה נמצא בבדיקה".