שי אגסי: בטר פלייס תהיה כמו אפל
מיזם רשת הטעינה לכלי רכב חשמליים, עולה מדרגה בדרך לתחילת פעילות שוטפת בישראל, עם חשיפת מרכז המבקרים החדש של חברת בטר פלייס. שי אגסי: בעוד שלוש עד ארבע שנים נהיה כמו אפל ונייקי
וזו אינה ההתייחסות היחידה לאפל שמציע היום אגסי, שאינו נוהג להצניע את כוונותיו: לדבריו, יש דמיון רב בין המהפכה שחולל מייסד אפל, סטיב ג'ובס, עם נגן המוזיקה "אייפוד", ובין המעבר לשימוש במכוניות חשמליות. אגסי מבהיר כי כשם שחברת אפל הרגילה משתמשים לרכוש מוזיקה באינטרנט ולהטעין אותה בנגני המוזיקה, כך חברת בטר פלייס תרגיל את נהגים לרכוש "זמן נסיעה" מהחברה ולטעון אותה במכונית החשמלית. יתרה מכך: אגסי אף משווה בין המרכז שנחנך היום ורשת החנויות של אפל.
המכונית החשמלית נחתה בישראל (צילום: שי אפשטיין)
מרכז המבקרים, הממוקם בתוך מיכל ששימש בעבר כחלק מתהליך זיקוק דלק, ייפתח לציבור הרחב בשבוע הבא. מנכ"ל בטר פלייס בישראל, משה קפלינסקי, אומר כי פתיחת המרכז היא "נקודת ציון חשובה בהתפתחות החברה. לא עוד דיבורים, חזון והבטחות - מהיום כל אחד יכול לגעת ולהרגיש. אפשר להיכנס למכונית חשמלית, לנהוג בה, ולסיים עם הרגשה ברורה שהיא באמת מתאימה לכולם".
בלי סוללה, עם הוזלה
מודל השיווק של בטר פלייס, אותו משווה אגסי לזה של חברת אפל בהיבט של חדשנות, כבר הוצג על-ידי החברה בעבר: לקוחות ירכשו את המכונית ישירות מבטר פלייס או באמצעות חברת ליסינג, במחיר שאמור להיות נמוך מזה של מכונית מקבילה בעלת מנוע בנזין. המחיר הזול יתאפשר הודות להטבת מס משמעותית שמעניקה המדינה, ולהפחתת עלות הסוללה - המרכיב היקר ביותר במכונית - מהמחיר הכולל.
במקום לשלם עבור הסוללה, ירכשו הלקוחות "זמן נסיעה", בדומה ל"זמן אוויר" שרוכשים לקוחות של טלפונים סלולריים. אלא שבמקום לשלם עבור זמן, ישלמו הלקוחות עבור מרחק נסיעה: התשלום יגלם את כל העלויות הנלוות לשימוש במכונית, ובכלל זאת טעינתה או החלפת הסוללה המותקנת באחת מהתחנות הייעודיות שייבנו בעתיד.
מרכז המבקרים החדש בפי-גלילות (צילום: שי אפשטיין)
עם זאת, כדאי לזכור כי במקרה של מכונית חשמלית, יש שתי בעיות עיקריות עם המודל "הסלולרי": במקום טלפון במחיר של אלפי שקלים בודדים, רוכשים הלקוחות מכונית במחיר של כ-100 אלף שקל. בנוסף, בתום השימוש, הלקוחות אינם משליכים את המכוניות לפח, אלא אמורים למכור אותן. את שתי הבעיות האלה יידרשו אגסי ובטר פלייס לפתור עבור לקוחותיהם, בין אם מדובר ברוכשים פרטיים ובין אם מדובר בציי רכב או חברות ליסינג.
לקראת הניסוי הגדול
המכוניות בהן יוכלו המבקרים לנהוג במרכז החדש, הן דגמי אב-טיפוס המבוססים על דגם הלגונה של רנו. בשלב מאוחר יותר יגיעו לישראל המכוניות החשמליות שישווקו לציבור הרחב, ומבוססות על דגם הפלואנס של היצרנית הצרפתית. לדברי קפלינסקי, בספטמבר הקרוב יחל ניסוי כלל-ארצי שיכלול כמה מאות מכוניות, אלפי נקודות טעינה ובין חמש ועשר תחנות החלפת-סוללה. הניסוי יימשך שישה חודשים, ולאחר מכן תיערך החברה לקראת השיווק של המכונית - שיחל בסוף 2011.
ראוי לציין כי לאחרונה נערכו כמה ניסויים במכוניות חשמליות ברחבי העולם: ב.מ.וו הציעה בניו-יורק וקליפורניה גרסה חשמלית של המיני הקטנה. 450 מכוניות שווקו במסגרת הסכמי חכירה, במחיר של כ-850 דולר לחודש. הניסוי, שהסתיים בסוף 2009, עורר לא מעט ביקורת בקרב הנהגים, שגילו כי חלק מההבטחות של ב.מ.וו לא קוימו: כך למשל, טווח הנסיעה המובטח - 160 ק"מ - התברר כלא מציאותי בתנאי חורף, המחייבים הפעלה אינטנסיבית של מערכת החימום. בנוסף, טעינת המכוניות התגלתה כבעייתית לעתים, וזאת לאור חסרונם של כבלים ייעודיים המאפשרים טעינה מהירה.
במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל פתיחת מרכז המבקרים, גם הכריזה בטר פלייס על שיתוף פעולה עם חברת דור אלון, במסגרתו יוקמו תחנות להחלפת סוללות בתחנות הדלק של החברה. מנכ"ל החברה, ישראל יניב, אומר כי בתוך כמה חודשים כבר תוקם תחנה ראשונה. לדבריו, כשני-שלישים מהתחנות של דור אלון הנמצאות בשטחים שאינם עירוניים, עשויות להתאים למנגנון החלפת הסוללה של בטר פלייס. עם זאת, יניב אומר כי ההסכם בין החברות עדיין לא נחתם.