הרב אריאל: "מניין נשים בפורים? זה נגד ההלכה"
הרב יעקב אריאל, מבכירי רבני הציונות הדתית, מתריע מפני התופעה המתפשטת של מנייני נשים בפורים ומאשים את המשתתפות ב"פרישה מהציבור ממניעים פמיניסטיים". בשנה שעברה פסק הרב עובדיה שאישה יכולה לקרוא מגילה - גם לגבר
מנייני תפילה שמקיימות נשים בפורים הפכו בשנים האחרונות לתופעה רווחת בקהילות דתיות רבות בישראל, אבל פסק הלכה חדש מוציא אותם שוב אל מחוץ לתחום: רב העיר רמת גן, יעקב אריאל, קובע כי "מלכתחילה, ליצור מניין נשים זה בניגוד להלכה" ומאשים את המשתתפות בפרישה מן הציבור "משיקולים חברתיים ופמיניסטים".
הרב אריאל, ממנהיגי הציונות הדתית ומבכירי הפוסקים בה, התריע נגד התופעה הבוקר (יום ה'), בראיון לערוץ 7, וטען כי היא "לא בסדר" ו"אסורה". לדבריו, "זה שאישה רוצה להיות מעורבת - זה טוב, (אבל) אישה שרוצה להיות יראת שמיים יותר ולהתפלל במניין - שתבוא להתפלל במניין של גברים. התורה הרי לא הטילה עליהן חובה להתפלל במניין". עם זאת הסכים הרב כי "אם הבעל היה בבית הכנסת והאישה שמרה על הילדים היא יכולה ללכת למניין שני כדי לשמוע מגילה, ואם אין גבר אז אפשר שאישה תקרא".
בארגון "קולך" ביקרו את פסיקת הרב אריאל. יו"ר צוות התגובות, חנה פנחסי, אמרה ל-ynet: "להלכה נפסק כי אישה מוציאה את חברתה בקריאת מגילה. כך פסקו בין השאר השולחן-ערוך, המשנה ברורה, הרב עובדיה יוסף ועוד. בעקבות זאת, בשנים האחרונות קריאה ציבורית של נשים במגילת אסתר היא דבר מקובל ונפוץ בקהילות רבות בציבור הדתי-לאומי, ולוקחות בה חלק נשים רבות שלא מגדירות את עצמן פמיניסטיות". "הטלת הספק של הרב במניעים של נשים אלה היא בבחינת הטלת ספק ביראת השמים ועבודת ה' של ציבור הנשים כולו. בעניין זה עומדות נשות ישראל בכפיים נקיות מול ריבונו של עולם, והן יודעות כי 'האדם יראה לעיניים וה' יראה ללבב'".
הרב יעקב אריאל נודע כפוסק המרבה לעסוק בשילוב התורה וההלכה בחיים המודרניים, אך בנושאים הנתפסים כפמיניסטים הוא נוטה בדרך כלל להחמיר ונמנע מפסיקות חדשניות גורפות. בחברה הדתית הוא נהנה ממעמד של קונצנזוס - הרבה בזכות בחירתו שלא לעסוק או להתבטא בנושאים פוליטיים - אך בין הפלגים השונים במגזר מתנהל מאבק על "לבו" של הרב. כך, למשל, הוא מכהן כנשיא ישיבת ההסדר ברמת גן, שראשה, הרב יהושע שפירא, הזהיר מפני ניאו-רפורמה בציבור הדתי-לאומי, ובמקביל גם כנשיא ארגון רבני צהר, שנתפס ליברלי יותר.
הרב עובדיה: אישה יכולה לקרוא מגילה לגבר
מי שמקל עוד יותר בקריאת מגילה על ידי נשים הוא הרב עובדיה יוסף, בשנה שעברה פסק שאישה
יכולה לקרוא גם עבור גברים. הוא הסביר כי דרגת החיוב במצווה זהה לשני המינים ולכן הדבר אפשרי. בהמשך הבהיר הרב יוסף: "ודאי שלא עושים ככה סתם ככה. מי ילך לאישה שתוציא את האנשים? אם יש איזה כפר או איזה מושב שאין שמה אדם שיודע לקרוא את המגילה - אם יש שם איזו בחורה שלמדה בבית יעקב ויודעת לקרוא את המגילה - יכולה להוציא אותם ידי חובה... אין להם מי שיוציא אותם!".
הרב שלל את הדעה הסוברת שהאיסור לשמוע קול אישה ("קול באישה ערווה") אינו מאפשר לגברים לצאת ידי חובה בקריאת אישה, ואמר כי "אין הלכה כך". הוא הסביר כי אף שיש לקרוא אותה בטעמי המקרא, אין הדבר נחשב ל"שירה או ניגונים" – שרק בהם אסור לשמוע נשים. לדבריו, "אישה שמדברת - הדיבור שלה לא ערווה".